Wat kenmerkt een goede call-to-action?

Een website zonder call-to-action, hierna te noemen CTA, is tegenwoordig haast ondenkbaar geworden. Bezoekers van een webpagina moeten iets met deze pagina kunnen. Door gebruik te maken van een juiste CTA kan de bezoeker overgehaald worden op de pagina te blijven en de gewenste actie(s) uit te voeren. Waarom er CTA’s zijn en hoe ze gebruikt worden, zie de andere blogs: “Waarom een call-to-action?” Maar wat kenmerkt nu een goede CTA?

10 Must Do’s!

Een CTA komt voor in alle soorten en maten. Daarbij is het belangrijk om te realiseren dat een CTA anders moet werken als het een ander doel betreft. De 10 tips voor het maken van een goede CTA luiden als volgt:

#1    Kleur
Het lijkt zo simpel, maar kleur is een van de meest opvallende vormen van CTA. Hiermee is het belangrijk om de CTA een kleur te geven die opvalt ten opzichte van de rest van de website. Hierdoor wordt de bezoeker direct getrokken en wordt de verleiding om in te gaan op de CTA groter. Het doel achter de CTA heeft ook invloed op de kleur. Als het doel is om de bezoeker ergens op de abonneren, kies dan vooral voor positieve kleuren! Kijk hier voor inspiratie over kleurgebruik.

#2    Vorm
Vorm is naast kleur een sterk herkenningspunt van een CTA. Door een juiste vormgeving kan een gebruiker de indruk krijgen van een actie. Een blokvorm geeft de indruk van een knop, een pijl geeft de indruk van doorklikken, drie streepjes onder elkaar geeft de indruk van een menu en ga zo maar door. Zonder iets van de webpagina te weten kan een bezoeker door de vorm van de CTA getriggerd worden om verder te klikken.

#3    Tekst
Kort. Bondig. Aansluitend. Daar moet een tekst aan voldoen om de juiste reactie bij de bezoeker op te wekken. We leven in een wereld waarin alles op hoog tempo gaat. Alles moet zo duidelijk mogelijk, in een zo kort mogelijke tijd te doen zijn. Een CTA is krachtiger naarmate er minder tekst bij komt kijken. Wel moet de tekst, vanzelfsprekend, aansluiten bij de actie die erbij hoort.

#4    Microcontent
Laat de bezoeker zich thuis voelen. Maak de bezoeker warm voor wat er achter de CTA komen gaat. Hiermee bedoelen we eigenlijk een introductie. Vertel iets over wat de bezoeker terug krijgt mocht deze doorklikken. Zorg ervoor dat de bezoeker zich hier aangetrokken en comfortabel voelt. Zodanig dat de bezoeker ook in gaat op de CTA zelf.

#5    Afleiding
Of beter gezegd: geen afleiding. De CTA moet opvallen. Het moet dus opvallen op de webpagina. Zorg ervoor dat er rondom de CTA geen vorm van afleiding is. Als we het hebben over afleiding denk dan aan afbeeldingen, extra tekst, overdreven kleur, overeenkomende vormen en ga zo maar door. Laat de CTA een losstaand element zijn waar geen verwarringen over kunnen ontstaan.

#6    Urgentie
Hoe belangrijk is de CTA voor de website? Is het ‘top priority’ of wordt de bezoeker eerst geïnstrueerd en/of bijgepraat? Oftewel, welke prioriteit krijgt de CTA op de website? Hoe hoger de prioriteit (urgentie), hoe sneller de bezoeker bij de CTA zou moeten komen. Dit kan gerealiseerd worden door bijvoorbeeld de positie van de CTA zelf.

#7    Toegevoegde waarde
Gebruik alleen een CTA als deze echt nodig is. Overmatig gebruik van elk element kan voor irritatie en verlies van aandacht zorgen. Zorg er daarom voor dat de CTA pas wordt ingezet als deze daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de webpagina of de website. Hou hierbij het doel van de website scherp in de gaten.  

#8    Gebruiksvriendelijkheid
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar desalniettemin erg belangrijk. De CTA moet vanzelfsprekend zijn. Gemakkelijk te gebruiken elementen zorgen voor een goede User Experience. Bij een goede CTA zal de gebruiker weinig tot niks denken en direct overgaan tot actie. Bij een slechte CTA zal de gebruiker twijfelen, vragen krijgen en niet over gaan tot actie.

#9    Duidelijkheid
Over het doel van de CTA moet geen twijfel ontstaan. Duidelijkheid geeft de bezoeker van de website houvast. Een CTA die bestaat uit rare vormen met vreemde teksten en/of kleuren zal anders op de gebruiker overkomen dan een groene rechthoek met een pijl er in. Dit valt samen met tip 8: gebruiksvriendelijkheid.

#10    Persoonlijk
Laat de CTA aansluiten bij de website! Hoe goed de CTA van een andere website er ook uit ziet, kopieer deze niet! Inspiratie opdoen is altijd goed, maar een zelf ontworpen CTA is oneindig krachtiger.

Begin nu!

Deze 10 tips zijn voor houvast bij het maken van een CTA. Elk van deze tips staat niet op zichzelf, maar gaat gepaard met de andere. Een goede CTA kenmerkt zich door een combinatie tussen meerdere of zelfs alle tips. Daarbij komt dat experimenteren de basis vormt van alle ervaring. Dus creëer nu een CTA voor jouw website. Blijf leren en blijf deze verbeteren tot de ideale CTA gemaakt is. Een goede call-to-action schreeuwt om de juiste aandacht.

 

 

 
privacy waarborg eb a b de cd badd ce
 

ddma lid logo

 
 

 

 

Interessant

Diensten

Omnichannel, POS & Hardware
Online marketing
Zoekmachine optimalisatie
Social Media campagne
Internet marketing kennisbank SEA campagne

 

Cursussen

Google Analytics cursus

Copywriting
Conversie
Linkbuilding uitbesteden
 
line f

Beoordeling door klanten : 8.4/10 - 38 beoordelingen

 

TriplePro Online Marketing

Griffeweg 97,
9723 DV Groningen


+31 (0)50 305 00 23
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

 

050 305 00 23

 
 
Teleurstellende website resultaten?
Help mij verder op het internet

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

TriplePro Online Marketing Bureau