[BLOG] Facebook adverteren: next level doelgroep targeting.

blog visual

Het nieuws heeft er vol mee gestaan: het aantal Facebookgebruikers in Nederland neemt af. Steeds meer Nederlanders trekken de stekker uit Facebook na de privacy schandaal van het platform afgelopen jaar. Je zou bijna gaan geloven dat dit een goede reden is om als onderneming ook de stekker uit Facebook te trekken.

Doe het niet! Want ondanks alle negatieve berichten en de afname van gebruikers zijn er namelijk nog steeds 10,8 miljoen Nederlanders die dagelijks gebruik maken van Facebook. Er liggen dus genoeg kansen, het kost je alleen iéts meer moeite om ze op te rapen. In deze blog leggen wij je uit hoe je de beschikbare Facebook targetingopties voor adverteren effectief in kunt zetten om de juiste doelgroep te bereiken en je Facebook campagnes winstgevend te maken.

Waarom adverteren via Facebook en niet gewoon alleen organische berichten?

Sinds het algoritme die Facebook in 2018 heeft doorgevoerd is er flink gekort in de ruimte voor bedrijven op Facebook. Facebook gaf als reden de Facebookgebruikers meer persoonlijke content te willen tonen van bijvoorbeeld familie en vrienden om het platform persoonlijker en relevanter te maken.

De invoering van dit algoritme betekende voor veel bedrijven dat zij een drastische afname van het bereik van hun organische Facebook posts zagen. Met het huidige algoritme worden Facebookberichten vanuit bedrijfspagina’s aan slechts 5-8% van de paginavolgers getoond. Heb jij als bedrijf bijvoorbeeld 1000 likes op je Facebookpagina dan zijn er maar 50-80 (plusminus) volgers die je bericht op hun tijdlijn zien. Het resultaat: een schrikbarend veel lager bereik van de berichten en minder betrokkenheid vanuit je doelgroep(likes en reacties).

Om een groter publiek te bereiken op Facebook lijkt adverteren dus eigenlijk één van de weinige opties. Gelukkig kun je binnen Facebook ads je doelgroepen segmenteren op interesses, functies en nog veel meer. En dát biedt perspectief. Want zeg nou zelf, je gaat met je advertenties natuurlijk niet iedereen in Nederland targeten, toch? (Zeg maar nee!)

Daadkrachtig met data | Voorbereidend doelgroeponderzoek

Voordat je gaat adverteren op Facebook is het van belang dat je een goed beeld hebt van je doelgroep. Wie wil je bereiken? Hoe oud zijn ze en van welk geslacht? En waar liggen de interesses van je doelgroep? Gebruik data uit bijvoorbeeld Google Analytics om een profielop te bouwen van je websitebezoekers. Neem hierbij ook vooral het profiel van de converterende bezoekers op je website mee. Deze data kan tot mooie inzichten leiden en uiteindelijk meer conversies gaan opleveren. Zeker de moeite waard om hier wat tijd in te steken!

Targetingopties voor Facebook advertenties

Op het moment dat je hebt vastgesteld wie je doelgroep is en waar je je op gaat richten kun je beginnen met het targeten van je doelgroep. Er zijn verschillende targetingopties beschikbaar binnen Facebook die je kunt gebruiken om je doelgroep te specificeren. We bespreken eerst de basis targetingopties.

Door veel te experimenteren met doelgroep samenstellingen en gebruik te maken van a/b testing kun je uiteindelijk met deze basis opties jouw ideale doelgroep bereiken. Maarrrrr er is meer. Naast de basis targetingopties voor je Facebook ads zijn er meer specifieke targetingopties beschikbaar die misschien nog wel béter werken.

Aangepaste doelgroepen | Koppel je CRM met Facebook

Met de aangepaste doelgroepen van Facebook kun je met informatie uit je CRM-systeem van een klantenbestand een doelgroep maken. Je uploadt een bestand met e-mailadressen of telefoonnummers en Facebook zoekt automatisch de match tussen de ingevoerde gegevens en het betreffende Facebookprofiel van de gebruiker. Het kan wel zo zijn dat deze aangepaste doelgroep op Facebook kleiner is dan de ingevoerde contactenlijst. Dit komt omdat de personen in het bestand met hetzelfde e-mailadres/telefoonnummer in Facebook geregistreerd moeten staan.

Naast invoeren van klantenbestanden kun je met aangepaste doelgroepen ook mensen die een app of game hebben geopend bereiken, gebruikers targeten die betrokkenheid op Facebook of Instagram hebben getoond én remarketingcampagnes op basis van je websitebezoekers inzetten. Dat laatste gaan we hieronder iets verder op in.

Remarketing en Facebook pixel

Zoals hierboven genoemd kun je met aangepaste doelgroepen dus ook een remarketingcampagne opzetten. Met een remarketingcampagne creëer je een nieuw contactmoment met je websitebezoekers door ze een advertentie op Facebook te tonen. Een remarketingadvertentie met een krachtige CTA kan net dat laatste zetje zijn om de gebruiker over te laten gaan tot een conversie. Ze hebben immers je website al bezocht en hebben hierdoor al een hogere betrokkenheid.

Om remarketing in te kunnen zetten heb je de Facebookpixel nodig. De pixel is een stukje code die je implementeert in je website/webshop en vervolgens koppelt aan jouw advertentieaccount. De Facebook pixel houdt vervolgens informatie bij over het gedrag van jouw websitebezoekers. Zo ziet de pixel onder andere welke pagina’s zijn bezocht door ingelogde Facebook gebruikers. Je kunt remarketing inzetten op je gehele website of je richten op bezoekers van specifieke pagina’s. Dit biedt je de mogelijkheid om zeer gericht te adverteren.

Vergelijkbare ‘lookalike’ doelgroepen

Als aanvulling op de aangepaste doelgroepen geeft Facebook de optie om er vergelijkbare doelgroepen (ofwel lookalike audiences) aan te maken. Dit zijn doelgroepen gebaseerd op de doelgroepen die je al gebruikt. Facebook verzamelt een groep met andere Facebook gebruikers die overeenkomen met de kenmerken van je huidige doelgroep.

Heb je bijvoorbeeld een klantenbestand met e-mailadressen ingevoerd dan kun je met de vergelijkbare doelgroepen op basis van deze doelgroep nóg een Facebook doelgroep maken met gebruikers met dezelfde kenmerken. Dit geeft je de mogelijkheid om een hele nieuwe doelgroep met de vergelijkbare kenmerken en interesses kennis te laten maken met jouw producten en/of diensten.

Kortom: Facebook biedt genoeg mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken en een succesvolle campagne neer te zetten. Je moet er alleen wel wat meer tijd en moeite in steken. Maar geloof ons, als de conversies via Facebook eenmaal binnenstromen ben je dat al gauw weer vergeten.

Jouw doelen worden onze doelen.   TP Doel bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,5
klanten vertellen
43 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer