Hoger in Google

Je hebt een prachtige website, maar je komt maar niet hoger in Google. Je zou toch haast denken dat Google niet om jouw website heen kan? Waarom staan andere website hoger in Google? En hoe kun jij ook betere posities in de zoekmachine Google krijgen? Wij helpen je met 10 tips om hoger in Google te komen. Omdat je dan eindelijk de bezoekers krijgt die je graag wilt hebben.

 

1. Zoekwoorden

Je wilt hoger scoren in Google, maar op welke zoektermen precies? Alle zoektermen worden ingedeeld in korte zoekwoorden, shorttail keywords, en lange zoekwoorden, longtail keywords.

Korte zoektermen

Korte zoektermen bestaan uit 1, 2 of 3 zoektermen.

De korte zoektermen zijn vaak generieke zoektermen. Dit zijn vrij algemene zoektermen waar veel op gezocht wordt. Je begrijpt vast dat er vaker gezocht wordt op: ‘vloeren’, dan op ‘rode eiken houten vloeren’. 

Heel interessant dus, want dan kun je veel bezoekers krijgen hoor ik je denken. Het kan heel lucratief zijn om op die zoektermen hoog in Google te staan, maar vergeet niet dat op deze zoektermen ook veel meer concurrentie zit. De vraag is: zijn deze zoektermen op de korte termijn haalbaar?

Bij korte zoektermen zitten mensen doorgaan nog in de oriënterende fase. Op het moment dat ze de zoekopdracht ‘vloeren’ invullen, weten ze waarschijnlijk nog niet zo goed naar wat soort vloer ze op zoek zijn.

Lange zoektermen

Lange zoektermen bestaan uit meer dan 3 zoektermen. Dit zijn vaak hele specifieke zoekopdrachten, zoals: Nike tiempo schoenen maat 42 heren. Deze zoektermen hebben gemiddeld minder zoekvolume dan korte zoektermen, maar het verkeer is veel relevanter. Bij korte zoektermen zitten mensen doorgaan nog in de oriënterende fase, maar bij de langere zoektermen weet men vaak al veel beter wat ze willen.

Daarnaast zijn vaak de vragende zoekopdrachten die binnen de longtail keywords vallen. Het antwoord op de vraag ‘ Hoe kun je hoger in Google komen?’ kan zo maar de reden zijn waarom je op deze pagina bent terechtgekomen.

Vragende zinnen worden tegenwoordig ook vaak via Voice Search in gesproken. Via de mobiele telefoon of  Google Home varianten kun je vragen stellen die als zoekopdracht door techniek worden ingevoerd.

Zoekwoorden analyse

Oke, hoe kan ik erachter komen welke zoektermen interessant zijn voor mijn bedrijf? Allereerst kun je beginnen met logisch nadenken. Maak eens een lijstje van zoektermen door de onderstaande vragen te beantwoorden:

Voor producten:

Voor diensten:

Je gaat natuurlijk met dit lijstje niet alle interessante zoektermen ontdekken. Daarvoor zijn er een aantal interessante tools:

 

2. Webpagina’s

Ok, je weet op welk zoektermen je gevonden wilt worden. Nu nog even een pagina aanmaken, maar wat voor pagina gaat dat worden? Je kunt verschillende soorten pagina’s maken. Wil je een informatieve of een commerciële pagina maken? En past dat bij de zoekintentie van de bezoekers?

Webpagina’s in het menu

Simpel, je maakt een pagina en zet het in menu of in het submenu. Per menu-item heb je een duidelijke focus/onderwerp. De zoekwoorden uit de zoekwoorden analyse ga je zo goed mogelijk in de tekst verwerken die je voor de bezoeker hebt geschreven. Je zult dat als je de beste content wilt schrijven, je eigenlijk de meeste relevante zoektermen op de pagina al gebruikt hebt.

Landingspagina’s schrijven

Een landingspagina is een pagina die niet in het menu voorkomt, omdat niet de focus van de website heeft. Vaak worden landingspagina’s geschreven om verkeer op je website te laten landen. Met de bedoeling dat de bezoekers snel verder navigeren naar belangrijke pagina’s. Dit kun je doen door CTA’s toe te voegen aan de webpagina.

Bloggen

Ga je informatieve pagina’s maken, dan kom je al snel terecht in artikelen en blogs. Vooral bloggen wordt veel gedaan om meer verkeer naar een website te trekken. Een blog bevat doorgaan meer woorden dan een webpagina, en je kunt in een blog duidelijk jouw visie over bepaalde zaken naar voren brengen. Een blog kun je dus echt vanuit jezelf schrijven.

Keyword kannibalisatie

Met je webpagina’s concurreer je niet alleen met concurrenten, maar als je niet oppast ook met je eigen webpagina’s. Als je twee pagina’s hebt die allebei gaan over ‘restaurants in Groningen’ dan is er sprake van keyword kannibalisatie, je concurreert met jezelf. Hierdoor weet de zoekmachine ook niet welke pagina aan de bezoekers moeten worden voorgesteld.  Zorg dat je onderwerpen waarover je schrijft duidelijk zijn afgebakend. Heb je meer pagina’s voor dezelfde zoektermen? Dan raden wij om deze pagina’s samen te voegen, mogelijk kun je in plaats van 2 middelmatige pagina’s, 1 hele goede maken?

 

3. Content

Content schrijven vinden de meesten niet zo moeilijk, maar hoe maak je aantrekkelijke en effectieve content?

De beste content schrijven die er is

Je wit hoger in Google komen, dus ga je teksten schrijven die goed bij de zoekmachine aansluiten zul je denken. Zo werkt het niet. Je maakt content voor jouw bezoeker. Als je content maakt waar je bezoekers blij van worden, dan kom je hoger in Google. Google wil namelijk niets liever dan de beste content voorschotel aan alle webbezoekers.

Schrijf vanuit je bedrijf naar de bezoekers en geef hun het beste antwoord dat je kunt geven op hun vraag. Wat willen ze nou echt weten? Bla bla content over je bedrijf of hoe jij de bezoekers echt kunt helpen?

Skyscraper techniek

Op het internet staan vele lijstjes. Top 10 beste automerken, 20 redenen om een elektrische auto te nemen en 15 spelletjes die je in de auto kunt doen, zijn hiervan enkele voorbeelden. Bekijk welke content er al bestaat en vraag jezelf eens af of jij dat beter kan. Kun jij 25 spelletjes die je in de auto kunt doen bedenken? De skyscraper techniek kun je gebruiken om je concurrenten af te troeven met de meeste volledige lijst.

 

4. SERP optimalisatie

seo snippet triplepro om

Zoekwoorden, check. Pagina gemaakt, check. Nu nog even je webpagina promoten in de zoekmachine. Je wilt anders zijn de concurrenten, want dan val je meer op. Hmm, eens kijken wat we daarmee kunnen in de SEO titel, meta omschrijving en hoe je met rich snippets extra kunt opvallen.

SEO titel

Een SEO titel bevat je zoekwoorden en iets wat alleen jij kan zeggen of iets wat jou onderscheidt van de SEO titels van je concurrenten. Om op te vallen kun je leestekens en cijfers gebruiken.

Meta omschrijving

De meta omschrijving, is de omschrijving van je webpagina. Wat kan de bezoeker verwachten als op jouw link klikken? Gebruik de meta omschrijving in te spelen op de behoefte van bezoeker. Ook hier kun je leestekens en cijfers gebruiken, maar ook nog speciale emoticons. Vinkjes worden bijvoorbeeld veel gebruikt om de usp’s uit te lichten.

Rich Snippets

Rich snippets zijn de extra’s. De aanvullingen aan de website. Hier kun je prijs van je product weergeven, of iets op voorraad is en de gemiddelde recensiescore, de Google sterren, laten zien.

 

5. Local SEO

Je kunt concurreren met heel Nederland of met een paar concurrenten in je regio. Wat doe je liever? Door in te spelen op Local SEO, zorg je er met name voor dat je in jouw regio goed vindbaar wordt.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is het visitekaartje van je bedrijf. Hier kun je een account aanmaken en je bedrijf promoten. Met Google Mijn Bedrijf kun je een vermelding krijgen in Google Maps. Hier kun je aan geven wat voor soort bedrijf het is, wat je openingstijden zijn, welke diensten je levert, waar je gevestigd bent, welke website van het bedrijf en welke sociale media account hierbij horen. Zo geef je Google alle belangrijke informatie van je bedrijf. Direct aan de slag? Google Mijn Bedrijf aanmaken.

Schema.org

Om de bots van Google te helpen kun je gebruik van data mark up, schema.org. Hier kun je in code toelichten wat voor soort content bepaalde elementen betreft. Zo kun je aangeven dit is mijn plaats: Groningen, mijn straat: Griffeweg 97, mijn telefoonnummer: 050-3050023 en mijn e-mailadres: info@triplepro.nl. Door deze informatie te structureren begrijpt Google jouw website steeds beter. Naast adresgegeven en bijvoorbeeld reviews, zijn er nog tal van mogelijkheden. Bekijk ze eens op schema.org. Vraag je webbouwer om de code te implementeren in je website.

Zoekwoorden + plaatsen

Je kunt ook met landingspagina’s lokaal beter vindbaar worden. Dit doe je door teksten te maken + de plaatsnaam waarin je graag vindbaar wilt zijn. Bijvoorbeeld: online marketing bureau Groningen of online marketing bureau Amsterdam.

 

6. Techniek

De techniek van je website moet op orde zijn. Je website gaat minder presteren in de zoekmachine als dit niet het geval is. Dus zorg voor een snelle en veilige website.

Snelheid van de website

Op een trage website zit niemand te wachten. Letterlijk. Laadt jouw website niet binnen 2 seconden, dan zijn de meeste bezoekers alweer vertrokken. Langzame websites hebben vaak een aantal problemen die je eenvoudig kunt oplossen. Aandachtspunten: zorg dat je geen overbodige code gebruikt, dat de afbeeldingen niet schalen in de browser, dat je het gebruik van javascript minimaliseert en dat je website niet te zwaar is. Te veel MB’s. Je kunt jouw snelheid testen op: Pagespeed Insights of GTmetrix.com.

Veiligheid van de website

Jouw gegevens zijn waardevol. Je wilt niet dat je persoonsgegevens gelekt worden toch? Als je website geen ssl verbinding heeft, dan kan het gebeuren dat jouw website persoonsgegevens van anderen lekt. Dit wil jij niet, maar wil Google ook niet. Beveiligde website krijgen daarom voorrang binnen de zoekmachine. Dus, mocht je het nog niet hebben, zorg dat je website een ssl verbinding krijgt. Je kunt websites herkennen aan een groen slotje of dat er voor je domeinnaam ‘https’ staat.

 

7. Design

Google vindt het ook belangrijk dat de bezoekers op je website een goede ervaring hebben. Als alle bezoekers die op je website komen, ook direct weer vertrekken, dan kan Google jouw website als niet relevant voor die zoekopdracht gaan zien. Met een moderne en professionele website verklein je die kans, daarnaast moet je website aansluiten bij de behoefte van de klant.

Moderne professionele website

Ben je wel eens op website geweest dat je dacht: bestaat dit bedrijf nog wel? Het design is verouderd, het lijkt al wel 10 jaar oud. Als bedrijven zo weinig aandacht voor hun website hebben, dan zullen ze anderen dingen misschien ook niet op orde hebben. Je website is online een belangrijk visitekaartje voor je bedrijf. Zorg dat je website up to date is en dat het design aantrekkelijk is voor de bezoekers.

 

8. Linkjes

Hoe populairder je pagina is, hoe hoger je komt. Het algoritme van Google baseert dit grotendeels op links van andere website naar jouw website. Hoe meer links, hoe beter de links, hoe hoger je in Google komt.

Kwalitatieve backlinks

Hoe beter de links, hoe meer jouw website hiervan profiteert. Waardevolle links zijn branche of toepassing gerelateerd en de domeinen hebben een hoge domeinwaarde. Met een aantal kwalitatieve backlinks kun je enorme stappen zetten om hoger in Google te komen.

Deeplinking

De meeste backlinks gaan naar de homepagina, dat is bijna bij elke website het geval. De homepagina is daarom vaak de sterkte pagina. Met deeplinking zorg je ervoor dat er ook links verwijzen naar jouw dieptepagina’s. Zo kun je dus met meerdere pagina’s goed gaan ranken in de zoekmachine.

 

9. Interne linkstructuur

Links van andere websites zijn zeer waardevol. Maar om hier optimaal van te profiteren moet je ook een goede interne linkstructuur op je website hebben. Dit betekent dat je op je website ook naar andere pagina’s op je website verwijst.

Logische structuur

Niet elke pagina kan even belangrijk zijn. Met een hoofdmenu en een submenu maak je zodoende al enige onderscheidt. Daarnaast heb je ook pagina’s die niet in het menu staan. Zo krijg je dat elke pagina een aantal interne verwijzingen krijgt. Mocht je met een pagina goed willen scoren, dan moet je zorgen dat er intern ook naar gelinkt wordt.

Pagina’s moeten te vinden zijn

Een pagina zonder interne links gaat heel moeilijk ranken. Zorg dus dat de pagina die je wilt laten ranken altijd in 2 stappen te vinden is. Een veelgebruikte manier om onderaan je website een link op te nemen naar de html sitemap, of zelfs de gehele html neer te zetten.

Sitemap

Sitemap, xml dan wel te verstaan. Deze geeft aan Google weer welke pagina’s er zijn en welke prioriteit deze pagina’s hebben. Het helpt de crawler om de structuur van je website te begrijpen. Zo zal een pagina die hoge prioriteit heeft vaker worden gecrawled.

 

10. Social Media

Social media, huh? Dat heeft toch geen invloed op je rankings? Onjuist. Verschillende testen wijzen uit dat Social media wel degelijk invloed heeft op je rankings.

Social links

Social links zijn links die via social media worden verkregen. Bijvoorbeeld als er artikelen worden gedeeld via Facebook of LinkedIn. Deze links en de interactie op de links zorgen voor een verbetering van je vindbaarheid.

 

Dus, hoger in Google, hoe doe je dat?

Volg de bovenstaande 10 focuspunten en je zult dat jouw website een bezoekerstrekker wordt. Jouw pagina’s worden beter vindbaar, jouw bereik wordt daarmee vergroot en uiteindelijk ga je meer bezoekers krijgen. Je wordt een autoriteit in jouw branche. Wat kan dit jouw bedrijf opleveren?

Wij gaan graag met je in gesprek om te kijken waar jouw verbeterpunten liggen. Onze SEO-experts doen niets liever om websites aan nieuwe bezoekers te helpen. Met bewezen SEO strategieën helpen wij ondernemers naar de top van het internet. Heb je interesse in een vrijblijvend gesprek? Laat je gegevens achter of bel ons op: 050-3050023.

Jouw doelen worden onze doelen.   TP Doel bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,5
klanten vertellen
43 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer