Google rankbrain: Uitleg en optimalisatie tips

Op de dag dat Google 15 jaar bestond, 27 september 2013, lanceerde het bedrijf een nieuw algoritme genaamd Hummingbird. Nu, nog geen vier jaar later, zijn computers al bijna slimmer dan wij mensen door één van de belangrijkste bestandsdelen van Hummingbird: Rankbrain. Rankbrain was een van de honderd onderdelen in het complete zoekalgoritme van Google. Waar Google begin 2015 begon met het inzetten van Rankbrain werd deze super slimme software eind 2015 al gebruikt voor een groot deel van alle zoekopdrachten. Sinds medio 2016 is Rankbrain de grote baas over alle zoekopdrachten die wij dagelijks invoeren in Google.

Rankbrain is slimmer dan de mens

In 2015 kocht Google het bedrijf Deepmind. Dit bedrijf, gespecialiseerd in het ontwikkelen van machines die zichzelf beter leren worden in spelletjes, werd ingezet om Rankbrain nog verder te ontwikkelen. Door middel van machine learning, waarbij computers zichzelf nieuwe dingen leren en zichzelf daarbij ook kunnen verbeteren (ook wel bekend als Artificial Intelligence) werd Rankbrain steeds slimmer.

Vandaag de dag wordt Rankbrain losgelaten op 15% van alle zoekopdrachten. 15% klinkt niet als heel veel, maar wanneer je nagaat dat er sprake is van drie miljard zoekopdrachten per dag dan ga je daar misschien anders over denken. 15% van deze zoekresultaten, een slordige 450 miljoen per dag, is nog nooit eerder gezien door Google omdat ze nieuw en onbekend zijn. Dit is een proces dat nu al 15 jaar aan de gang is. Mede door de bizarre omvang van het aantal zoekopdrachten, wordt Rankbrain steeds slimmer en succesvoller  in het vinden van de meest relevante content op het Wereld Wijde Web.

zoekresulopdrachten google rankbrain

Hoe werkt Google Rankbrain?

Over de jaren heen heeft Rankbrain miljarden zoekopdrachten geanalyseerd en geïnterpreteerd. Hoe? Door vooral geen aannames te doen, of juist door álle mogelijke aannames te doen. En zo worden langzamerhand steeds meer patronen gevonden die wij als mens uit al die miljarden data alleen met heel erg veel moeite zouden kunnen herkennen. Want wie weet, misschien drinken mensen die grote tv’s kopen wel meer wijn dan bier, of eten jonge moeders liever pasta dan aardappelen. Want zo ver gaan de patronen die Rankbrain kan identificeren.

Door zijn kunstmatige intelligentie is Rankbrain ook in staat om zelf tests te bedenken, daar zoekresultaten op los te laten en de beste match te zoeken. Hierbij heeft hij een voorkeur voor weinig voorkomende, lange, samengestelde en moeilijk te interpreten zoekvragen.

“Hey Google, wie werd eigenlijk olympisch kampioen schaatsen in de jaren dat Balkenende premier was?”

Om antwoord op die vraag te krijgen moet Rankbrain op zoek naar antwoorden. Wie is Balkenende ook al weer? In welke jaren regeerde hij en waren er in die jaren wel Olympische Spelen? Zo komt er langzamerhand een antwoord, en een lijst met zoekopdrachten waarvan Google denkt dat die jou gaan helpen. Met die lijst vraagt Rankbrain jou eigenlijk:

“Als je dit ongeveer zegt, bedoel je dan dit?”

Klik je door op een van deze resultaten, dan heeft Rankbrain weer een stukje extra informatie in de zee van data waar hij doorheen moet ploegen. Klaar om meegenomen te worden in de volgende ingewikkelde zoekopdracht. Door zijn lerende vermogen wordt Google/Rankbrain dus ook steeds slimmer in niet alleen het begrijpen van woorden, maar ook wat deze daadwerkelijk betekenen. Dit wordt ook wel semantic search genoemd.

Op welke rankingsfactoren let Rankbrain?

Rankbrain wordt niet alleen ingezet als zoekmachine, hij is ook dé machine die jouw website beoordeelt op relevantie en daarmee de ranking in de zoekresultatenlijst. Hoe dat in zijn werk gaat? Nou, als volgt:

  1. Software-engineers van Google bepalen trainingsdata voor Rankbrain. Deze trainingsdata zijn afkomstig van de beste en populairste websites en zoekresultaten in Google.
     
  2. Rankbrain onderzoekt deze websites. Op basis van de gegevens die hij vindt zet hij zijn eigen algoritme in elkaar. En hier wordt het spannend, want zelfs de engineers van Google weten niet hoe dit algoritme is opgebouwd en wat de achterliggende gedachten van Rankbrain zijn.
     
  3. Waar Google bijna 100 verschillende factoren apart beoordeelt, scant Rankbrain de gehele website in één keer. Op basis van deze gegevens wordt de positie van jouw website bepaald.
    Rankbrain houdt dan rekening met onder andere:
    1. De variatie in jouw content
    2. De kwaliteit van jouw content
    3. Geeft jouw content antwoord op vragen?
    4. Hoe lang blijven bezoekers op jouw pagina?
    5. Hoeveel relevante backlinks heb jij op jouw website?
    6. Wat is het surfgedrag van de bezoeker van jouw website?
    7. Hoe positief of negatief is de berichtgeving over jouw bedrijf?
    8. Hoeveel engagement heeft jouw website (shares, comments)?
    9. Wat is de SEOciale waarde van jouw bedrijf (likes en shares op Social Media)?

google rankbrain rankingsfactoren

Al deze aspecten kun je op verschillende manieren beïnvloeden. Dit vergt alleen wel wat aandacht en werk aan je website. Het naastgelegen schema helpt je hierbij.

De toekomst

Experts verwachten dat computers steeds slimmer zullen worden. Er zal zelfs een moment komen waarop computers slimmer zijn dan wij. Verwacht wordt dat dit punt al vrij snel zal komen, namelijk in 2020. Op dit moment is Rankbrain slimmer dan de programmeurs van Google.

Dit is natuurlijk best spannend. Machines hebben geen moraal of gevoel en we hebben allemaal genoeg films gezien waarin computers daardoor wel erg ver gingen om een voorgeprogrammeerd doel te behalen. Maar ondanks dit onbekende en spannende aspect kan het ook erg positief uitpakken. Misschien is Rankbrain in de toekomst slim genoeg om vervuilende content tegen te gaan. Dat zou betekenen dat er alleen waardevolle content over zal blijven en een hoop troep het raam uit kan.

Belangrijkste tip voor jouw website

Het belangrijkste is dus om vooral relevant te blijven. Om dit te realiseren moeten we, afgezien van bovenstaande punten, er ook voor zorgen dat we geen content maken om het content maken. In plaats daarvan moeten we op zoek naar content, en content publiceren, waar de doelgroep daadwerkelijk wat aan heeft. Zo maken we Rankbrain blij. En laten we vooral de computers te vriend houden...

 
privacy waarborg ddma

Interessant

Portfolio

Online marketing Website portfolio
Internet marketing kennisbank Webshop portfolio
Online marketing blog  
line f

Contact

 

Hoofdkantoor

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

 

 

 
line f

Online Marketing

Bankastraat 77,
9715 CJ Groningen

+31 (0)50 305 0023
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

Direct Marketing

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online Marketing Linkedin: Studenten bijbaan

Studenten

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaan

Content Marketing

Krum Popov str. 56-58,
1421 Sofia, Bulgaria

+359 (0)89 45 56 344
info@triplepro.bg

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanInstagram: Content MarketingVine: Content Marketing

050 305 00 23


TriplePro Online Marketing
 
Teleurstellende website resultaten?
Samen met onze knappe koppen maak jij wél het verschil

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Beoordeling door klanten: 8.4/10 - 38 beoordelingen

TriplePro