Wat is een goed conversieformulier?

En waarom is een conversieformulier zo belangrijk?

concreet goed conversieformulier Bijna elke website heeft een conversieformulier staan. Waarom is dit nu zo belangrijk?

Hiervoor gaan we als eerste kijken naar het doel van je website. Stel je zelf de vraag: wat is het doel van mijn website? Om diensten aan te bieden, om producten te verkopen, om offertes te laten aanvragen of om informatie te verstrekken aan klanten met een vraag? In deze gevallen kan jouw website niet zonder een conversieformulier. Want daar gebeurt het.

Een conversieformulier is een formulier op de website waar klanten iets kunnen aanvragen. Dit kan zowel informatie, een offerte of bijvoorbeeld een product zijn. Het conversieformulier dient ten tweede om informatie van de belangstellende te verkrijgen. Door hun e-mailadres, telefoonnummer, woonadres en hun naam te verkrijgen, kun je gepersonaliseerde informatie verstrekken. Zonder dit zou je toch niet weten wie er een aanvraag doet en waar de informatie of bevestiging naar toe gestuurd moet worden.

Het belang van het conversieformulier is daarmee gelijk duidelijk. Maar hoe zorg je nou dat het formulier ook wordt ingevuld?  Bekijk de volgende checklist om na te gaan of jouw conversieformulier er ook zo uit of dat het formulier nog geoptimaliseerd kan worden.

Checklist voor je conversieformulier

1: Zorg voor een concrete titel bovenaan het formulier. Hier zorg je ervoor dat je bezoeker getriggerd wordt.

2: Komt het formulier overeen met de content die op de pagina staat? Hoe concreter het formulier, hoe meer toegevoegde waarde het formulier op die pagina heeft.

3: Neem de angst bij de bezoekers weg. Bezoekers willen niet graag direct ergens aan vast zitten. Zorg dat je bijvoorbeeld bij een offerte vermeldt dat de offerte gratis en vrijblijvend is.

4: Vraag niet meer informatie dan je nodig hebt. Bezoekers willen zo snel mogelijk een formulier kunnen invullen. Ze zitten helemaal niet te wachten op vragen die geen toegevoegde waarde hebben voor de aanvraag.

5: Creëer een concrete verzendknop. Een opvallende en afwijkende kleur met tekst die relevant is,  waardoor direct opvalt wat je met het formulier kunt doen. Twee voorbeelden: 'Offerte aanvragen' en  'Bestel'. Dit ziet er toch een stuk beter uit dan een 'verzend' button?

Je weet nooit helemaal zeker wat aanslaat bij de bezoekers, en omdat er per jaar een hoop verschillende bezoekers op de website komen is het goed om te testen met het formulier. Dit wordt ook A/B testen genoemd. Hiermee test je een maand formulier A en een maand formulier B, de resultaten kun je dan eenvoudig vergelijken. Het beste formulier wint. 

Welk doel heeft jouw website? Bekijk of je alles uit je website haalt

 

 
privacy waarborg eb a b de cd badd ce
 

ddma lid logo

 
 

 

 

Interessant

Diensten

Omnichannel, POS & Hardware
Online marketing
Zoekmachine optimalisatie
Social Media campagne
Internet marketing kennisbank SEA campagne

 

Cursussen

Google Analytics cursus

Copywriting
Conversie
Linkbuilding uitbesteden
 
line f

Beoordeling door klanten : 8.4/10 - 38 beoordelingen

 

TriplePro Online Marketing

Griffeweg 97,
9723 DV Groningen


+31 (0)50 305 00 23
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

 

050 305 00 23

 
 
Teleurstellende website resultaten?
Help mij verder op het internet

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

TriplePro Online Marketing Bureau