Hoe zet ik een succesvolle content strategie op?

Het opzetten van een succesvolle contentstrategie is veel werk. Zeker wanneer je bedrijf al even bestaat moet je met veel dingen rekening houden. Maar ook als je net begint zal je extra goed moeten nadenken over de opzet en de richting die je kiest, omdat dit bepalend is voor veel zaken. Dingen op een gestructureerde en overzichtelijke wijze vastleggen is bij je contentstrategie erg belangrijk. Alleen dan zal je merken dat je doelen behaald worden en dat er continue groei in je bedrijf plaats vindt.

Het begint met een doel

Voordat je begint met het opstellen van je contentstrategie begin je met het vaststellen van je hoofddoel. Wil je bijvoorbeeld meer omzet of meer klanten? Er kunnen veel redenen zijn. Maar ook persoonlijke redenen zoals ambities om je bedrijf uit te bouwen of een bepaalde mate van bekendheid voor jezelf creëren. Het is handig om deze doelen meetbaar te maken. Zo kun je op termijn beter bijhouden of je in de goede richting zit en hoe ver je van het behalen van je doel af bent. Mits je doelen hebt die natuurlijk een eindstreep hebben. Vooralsnog is het dus belangrijk om van te voren vast te stellen hoe je de voortgang gaat meten.

Kijk eerst naar datgene wat er al is

De volgende stap is het inventariseren wat je al hebt. Op je website zijn waarschijnlijk al verschillende stukken content te vinden. Denk aan blogs, nieuws en andere soorten whitepapers of freebies. Categoriseer alle zaken zodat je een netjes overzicht creëert van je huidige situatie. Neem tegelijkertijd ook de kwaliteit van alle content onder de loep. Wat kan er verwijderd worden? Wat kan verbeterd worden? Wat ontbreekt er nog en kan gecreëerd worden?

 

Meer info lezen over social media content inplannen én de gratis template hiervoor ontvangen?

JA, GRAAG!

 

We gaan door…

Wanneer je je huidige situatie in beeld hebt kun je je focussen op wat echt van belang is: de autoriteit worden op jouw gebied. Hoe kun je je onderscheiden van de rest? Hoe kun je opvallen? Zorg dat je de beste wordt en de meest waardevolle content creëert. Stop hier dus ook tijd in. De vorm maakt niet uit: blogs, whitepapers, podcasts of video’s, alles mag. Zolang het mensen maar verleidt je te volgen en zich aan je te binden. Op die manier bouw je een relatie op met je volgers die steeds warmer wordt. De allerlaatste stap is dan hen over te halen om ook daadwerkelijk te betalen voor de producten of diensten die je biedt.

Het geheim achter een succesvolle aanpak

Je contentstrategie zo goed mogelijk laten aansluiten op de behoefte van je potentiele klant of volger is een kunst. Gelukkig bestaat er een model wat hier fijne richtlijnen aan kan geven, namelijk het see-think-do-care model van Google. In de see-fase is je doelgroep nog niet bekend met je product of dienst maar maken ze wel kennis met je. In de think-fase wordt je overwogen, de doelgroep oriënteert zich en je wordt vergeleken met andere partijen. In de do-fase is de doelgroep klaar voor aankoop en willen ze je product of dienst aanschaffen. In de laatste fase, de care-fase, is je doelgroep dus je klant geworden en wil je ze houden, blijven boeien en aan je binden. Hoe groter je see-fase is, hoe meer euro’s je uiteindelijk kunt verzilveren, mits je dus tussenfases niet overslaat.

Hoe vertaal je dit dan?

In de see-fase kun je zo breed gaan als je zelf wilt. Je kunt artikelen en content creëren in de meest uiteenlopende hoeken binnen je niche. In deze content kun je reclame maken of verwijzen naar je product of dienst. Op die manier komt je belangrijkste product onder de aandacht van veel mensen, wat zorgt voor veel naamsbekendheid. Toont men hier een lichte interesse in, dan kun je remarketing campagnes op deze groep mensen zetten. In de think-fase is het belangrijk om je doelgroep een zo objectief mogelijk beeld te geven. In deze fase overwegen ze of ze je product wel of niet willen aanschaffen. Men neemt immer pas een besluit wanneer alle voor- en nadelen duidelijk zijn, zet daarom de behoefte van je lezer centraal. Een deel van je doelgroep zal afhaken omdat ze toch niet op zoek zijn naar je product of dienst, maar een deel zal ook doorgaan naar de do-fase en een aankoop doen. De think-fase is dus een onmisbare fase in dit proces. Veel bedrijven slaan deze over en richten zich veelal op de do-fase. Dit is zonde, want je verliest hierdoor veel potentiele klanten.

 

Meer weten over dit model?

Download dan onze whitepaper over het see-think-do-care model van Google. Hierin geven we meer gedetailleerde informatie en krijg je handvaten om zelf met het model aan de slag te gaan.

 

DOWNLOAD WHITEPAPER

 

 
privacy waarborg
 

ddma lid logo

 
 

Aanmelden voor nieuwsbrief

Interessant

Diensten

Omnichannel, POS & Hardware
Online marketing
Zoekmachine optimalisatie
Social Media campagne
Internet marketing kennisbank SEA campagne
  Copywriting
Conversie
 
line f

Beoordeling door klanten : 8.4/10 - 38 beoordelingen

 

Online Marketing

Griffeweg 97,
9723 DV Groningen


+31 (0)50 305 00 23
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

 
line f

Hoofdkantoor

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen
+31 (0)50 5791114

info@triplepro.nl

Direct Marketing

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen
+31 (0)50 5791114

info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online Marketing Linkedin: Studenten bijbaan

Studenten

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen
+31 (0)50 5791114

info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online Marketing Linkedin: Studenten bijbaan

Content Marketing

61 Vitosha bul. 2nd Floor
1000, Sofia, Bulgaria
+359 (0)89 45 56 344

info@triplepro.bg

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanInstagram: Content MarketingVine: Content Marketing

050 305 00 23


 
Teleurstellende website resultaten?
Help mij verder op het internet

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

TriplePro Online Marketing Bureau
succesvolle contentstrategie