Doelgroep bepalen voor jouw marketingstrategie?
Bepaal jouw doelgroep online en geef deze een gezicht
Wanneer we beginnen met een online marketingcampagne stellen we de vraag: “wie is jouw doelgroep?” Op deze vraag krijgen we doorgaans te horen: iedereen! De bakker, een astronaut, peuters tot en met vrouwen van 90 jaar vallen behoren daar dus toe? Nee toch? Wij zeggen daarom: volume is verleidelijk maar relevantie converteert.
Iedereen is dus niet mijn doelgroep?
Het bepalen van een doelgroep wordt ook wel segmenteren genoemd. Je deelt de markt als ware op in verschillende groepen. Een van de bekendste modellen om te segmenteren is wel het DESTEP- model. Op basis van zes punten kun je hiermee gemakkelijk segmenteren. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en besteedbaar inkomen.
Segmenteren en dan?
Nadat je in kaart hebt gebracht in welke segmenten je wil gaan bedienen, mis je natuurlijk nog een gezicht. Een persona kan je helpen een gezicht aan jouw doelgroep te geven.
“Als voorbeeld: Jan Persona is 55 jaar en komt uit Groningen. Hij is zelfstandig ondernemer en getrouwd met Loes, samen hebben ze 3 kinderen. In zijn vrije tijd kijkt Jan voetbal en gaat hij graag met Loes uit fietsen. Jan vindt dat de jeugd te veel afhankelijk is geworden van apps, gadgets telefoons, überhaupt techniek. Hij heeft echter zelf wel een smartphone. “
Heb je hem door? Is jan geïnteresseerd in alle nieuwste apps en gadgets? Of is Jan meer geïnteresseerd in een nieuwe app voor fietsroutes? Door jouw doelgroep een naam en gezicht te geven, is het gemakkelijker om relevantie te bepalen. Zelf een persona maken? Neem gerust eens contact met ons op.
Tadaaa de basis voor een jouw online marketingcampagne
Nadat je in kaart hebt gebracht wie je wil bereiken komt stap 2. Hoe bereik je jouw doelgroep? Hierover lees je binnenkort meer.