• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Hoe bekijken mensen jouw website?

Op het internet kom ik zo ontzettend veel websites tegen die bomvol staan met tekst en informatie, want volgens de eigenaar is alles even belangrijk en nuttig om te weten. Maar zeg nou eerlijk, een overvolle homepagina met veel te veel tekst is toch saai? Dus hoe kun jij ervoor zorgen dat bezoekers jouw website bezoeken en niet meteen weer vertrekken?

 

Wat is het eerste wat bezoekers zien?

Belangrijk om te onthouden is dat je bezoekers een soort van F visie hebben. Ze scannen van links naar rechts en vervolgens naar beneden. 

Een zogeheten heatmap laat zien wat als eerste opvalt bij bezoekers. Wat opvalt, is dat de bovenste teksten veel worden bekeken en de rest weinig tot niet. Daarom staan de logo's van bedrijven vaak links bovenaan zodat het gelijk opvalt en zodat je bezoekers gelijk weten met wie of wat ze te maken hebben. Je creeërt een stukje herkenbaarheid. 

Hoe kun je inspelen op het kijkgedrag van je bezoekers

Jouw bezoekers zijn visueel ingesteld en scannen hun teksten. Hoe kun je hier nou op inspelen als ondernemer? Heel simpel, zet je belangrijkste punten bovenaan in je webpagina. Op deze manier kun je snel hét antwoord aan je bezoeker geven waarnaar ze op zoek zijn. Er zijn 4 verschillende ‘’type’’ bezoekers van je website waar je rekening mee moet houden.

  1. De competitieve bezoeker (5-10% van de bezoekers)
    Deze kiest snel en op basis van feiten. Gebruik afbeeldingen die snel vertellen wat jij of jouw product doet en maak duidelijk op welke manier jij of jouw product de bezoeker kan helpen.
  2. De spontane bezoeker (30-35% van de bezoekers)
    Deze bezoeker kiest snel en op basis van gevoel. Plaats daarom acties bovenaan of vermeld dat jouw producten snel en direct leverbaar zijn. De spontane bezoeker bereik je verder door te werken met een lijstje. Communiceer bijvoorbeeld je nieuwe producten of vermeld de meest populaire.
  3. Methodische bezoeker (40-45% van de bezoekers)
    De methodische bezoeker kiest langzaam en op basis van feiten. Deze bezoeker hou je geïnteresseerd door bijvoorbeeld bewijzen te plaatsen of plaats grafieken en tabellen om te laten zien dat jij een expert bent in wat je doet.
  4. Humanistische bezoeker (15-20% van de bezoekers)
    De humanistische bezoeker beslist langzaam en op basis van gevoel. Gebruik afbeeldingen met mensen, bijvoorbeeld ouders met kinderen. Ze kijken daarnaast veelvuldig naar reviews en ervaringen van andere klanten, zorg dat je website dit kan laten zien.

Gebruik van kleur, afbeeldingen en video’s

Een paar tips om het gebruik van kleur, afbeeldingen en video’s te laten werken voor jou:

  1. Zorg ervoor dat de belangrijkste call-to-action knoppen een felle contrasterende kleur hebben. Dit trekt het oog van je bezoeker naar het belangrijkste van jouw website.
  2. Zorg ervoor dat video’s iets bijdragen aan de boodschap die je over wilt brengen. Kijkers van een video onthouden 58% van de inhoud van een video. Als deze video niets bijdraagt, dan raak je de bezoekers kwijt.
  3. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Laat daarom jouw producten of diensten zien om ze te overtuigen van jouw expertise.

Trekt de juiste afbeelding de aandacht van mijn bezoeker? Dit kun je eenvoudig zien door middel van een heattool. Deze tool geeft een gerichte indicatie van de knoppen die het meest opvallen bij jouw bezoeker.

En nu?

Nu weet je meer over het kijkgedrag van je bezoeker en nu? De homepage vol spammen met afbeeldingen en contrasterende kleuren en zo de aandacht trekken? Nee, dat is niet de bedoeling. Probeer een goede mix te maken van relevante en nuttige teksten en 1 á 2 passende afbeeldingen. Zorg dat je website is toegespitst op de verschillende soorten bezoekers. Zo pak je de aandacht van je lezer en geef je antwoord op de vraag van je bezoeker. 

Contact opnemen

 

 

 

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!