Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

SEA

Mogen wij jou helpen met een effectieve SEA-campagne?

 

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising of – in het Nederlands – zoekmachine adverteren. SEA is, naast SEO, een belangrijke vorm van online marketing om meer bezoekers te trekken naar je website of webshop. Door via Google Ads te adverteren op bepaalde zoekwoorden kun je jouw website helemaal bovenin de zoekresultaten van Google krijgen, en daarmee in een korte tijd veel extra verkeer genereren. Een SEA-campagne opzetten is niet zo moeilijk, maar duurzame groei realiseren en tegelijkertijd de prestaties stabiel houden is een vak apart.

Google Ads uitbesteden?

Mogen wij jou helpen met effectieve Ads campagnes?
  • Binnen één werkdag contact
  • Google Ads review of Google Ads opstarten
  • Gratis en vrijblijvend
  • Ervaren SEA bureau

 

 

 

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

De termen SEA en SEO kom je binnen de online marketing erg vaak tegen. Maar wat is precies het verschil?
  • SEO staat voor Search Engine Optimization. Hierbij optimaliseer je een website zodat deze hoger gaat ranken in de ‘gratis,’ oftewel de organische zoekresultaten. SEO is vooral effectief op de lange termijn en is een duurzame marketingstrategie.
  • Bij SEA richt je je juist op de betaalde zoekresultaten. Voor de bezoekers en conversies die je hiermee binnenhaalt moet je dus betalen. In vergelijking met SEO haal je met SEA veel sneller resultaat. Echter, stop je met de SEA activiteiten, dan ben je wel snel al je bezoekers kwijt.

 

Waarom investeren in SEA?

Voor ieder bedrijf dat het optimale uit de onlinewereld wil halen is SEA een essentiële marketingtechniek. Toch denken veel mensen wel zonder SEA te kunnen, aangezien ze al investeren in SEO. Waarom zou je beide nodig hebben?Hier zijn verschillende redenen voor. Zo is uit onderzoek gebleken dat het overgrote deel van de bezoekers dat binnenkomt via Google Ads, niet gecompenseerd hadden kunnen worden vanuit de organische resultaten (SEO). Een groot deel van deze mensen scrollt namelijk niet ver genoeg om tot de organische zoekresultaten te komen. SEA is daarnaast uitermate geschikt als je op zoek bent naar snel resultaat. Ook kun je er mensen mee bereiken die nog niet actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. En ten slotte is je geld altijd goed besteed. Je betaalt namelijk alleen voor het behaalde resultaat, zoals een klik of een vooraf ingestelde conversie.

SEA uitbesteden bij TPOM

Wil jij meer bezoekers en conversies op jouw website om te blijven groeien? Besteed dan je SEA-activiteiten uit aan de SEA-specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer online succes.

Gratis SEA-kansen ontvangen

 

 

icon specialismeicon ervaring

Ervaring

Wij hebben meer dan 10 jaar SEA-ervaring. Wij beheersen de fijne kneepjes van het vak waardoor we sneller resultaat boeken.

 

 

icon google

Alle platformen

Wij hebben ervaring met alle bekende advertentieplatformen, waaronder Google Ads, Google Shopping en Bing Ads.

 

 

icon begeleiding

Ontwikkelingen

Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche.

 

 

icon campagnes

Campagnes

Wij maken campagnes voor jou op maat, die speciaal zijn ingericht op jouw wensen en behoeften en die we sturen op basis van data.

 

 

icon begeliding

Begeleiding

Je hebt een sparringpartner die je helpt bij het uitstippelen van de juiste online marketingstrategie.

 

 

icon tijdsbesparing

Tijdsbesparing

Jij bespaart tijd en kunt je richten op waar je zelf goed in bent: ondernemen.

 

 

google

Hoe werkt Google Ads?

In Nederland worden de termen SEA en Google Ads vaak door elkaar gebruikt. Onder SEA vallen echter ook andere advertentieplatformen dan Google Ads, zoals die van Bing. Google heeft echter veruit het grootste marktaandeel: bijna 95%. Google Ads is dus waar het voornamelijk om draait. Maar hoe werkt dit platform nou precies?

 

 

Bieden

Nadat je hebt vastgesteld op welke zoekwoorden je jouw advertenties vertoond wilt hebben, moet je bepalen welk bedrag je wilt bieden voor een klik op jouw advertentie als iemand deze zoekwoorden gebruikt. Hiervoor zijn verschillende biedstrategieën:
  • Handmatige CPC. Bij deze strategie heb je alles helemaal zelf in de hand en kies je per zoekwoord je eigen CPC (cost-per-click).
  • Verbeterde CPC. Dit werkt ongeveer hetzelfde, maar Google past soms automatisch handmatige biedingen aan om conversies te maximaliseren.
  • Doelvertoningspercentage. Deze strategie is vrijwel volledig geautomatiseerd en heeft als doel om jouw advertenties altijd op de best mogelijke plek te vertonen.
  • Klikken maximaliseren. Hierbij probeert Google zo veel mogelijk klikken voor je binnen te halen, en dus zoveel mogelijk websitebezoekers.
  • Conversies maximaliseren. Dit is ook een volledig geautomatiseerde strategie, waarbij Google de biedingen zo instelt dat het jou de meeste conversies oplevert.
  • Doel-CPA. Hierbij stel je zelf in welk bedrag een conversie maximaal mag kosten. Google stelt hier vervolgens automatisch de beste biedingen voor in.
  • Doel-ROAS. Bij deze complexe strategie, die vooral geschikt is voor webshops, gaat het om de return on ad spend (ROAS). Google gaat zelf aan de slag om een zo hoog mogelijke opbrengst per klik te behalen.

 

 

Kwaliteitsscore

Bij Google Ads is het niet zo dat de hoogste bieder altijd bovenaan de pagina staat. Je uiteindelijke positie is namelijk ook afhankelijk van de kwaliteitsscore van je advertenties. Deze is afhankelijk van drie factoren:

1Verwachte doorklikratio (CTR)

Wat is de kans dat iemand op je advertentie klikt als deze wordt vertoond?

2Relevantie van de advertentie

Hoe goed sluit de advertentie aan bij de zoekopdracht van de bezoeker? Is het de juiste advertentie op het juiste moment?

3Ervaring op de landingspagina

In hoeverre is de landingspagina op je website relevant en nuttig is voor de mensen die op je advertentie klikken?

Zo wordt je uiteindelijke positie bepaald

Google Ads werkt via een veilingsysteem. Iedere keer dat iemand een zoekopdracht invoert in Google vindt er een real-time veiling plaats. Google bepaalt vervolgens de rangschikking van de advertenties aan de hand van je bod en de kwaliteitsscore:
Positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore
Door alleen met geld te smijten kom je er dus niet. Kwaliteit en relevantie is key!

 

Wat kost Google Ads?

Adverteren via Google Ads kost geld, daar kom je niet onderuit. Maar hoeveel precies? Dat bepaal je helemaal zelf. Het mooie aan Google Ads is dat jij de volledige controle hebt over hoe jij je budget wilt besteden. Per campagne kun je zelf een budget instellen. Hoeveel je precies betaalt, is van verschillende factoren afhankelijk: de concurrentie, de biedstrategie die je gebruikt, je kwaliteitsscore, et cetera. En wil je echt alles uit je SEA-campagne halen, dan is het slim om ook te investeren in een professionele SEA-specialist.
 

 

Zo zit een Google Ads-campagne in elkaar

Als je gaat beginnen met SEA, moet je via je Google Ads-account campagnes gaan aanmaken. Bij het inrichten van campagnes werk je met verschillende niveaus.
  • Account. Per website waarvoor je advertenties gaat maken heb je één account nodig.
  • Campagne. Je kunt structuur in je account aanbrengen door het aanmaken van verschillende campagnes. Deze richt je bijvoorbeeld in op basis van producttypen. Per campagne kun je een verschillend budget instellen. Het is slim om producten met een hoge prioriteit een eigen campagne te geven.
  • Advertentiegroep. Een campagne bestaat doorgaans uit verschillende advertentiegroepen, één per subcategorie of per relevante combinatie van zoekwoorden. Binnen je advertentiegroepen maak je meerdere advertenties aan.

 

 

Advertenties maken

Uiteindelijk draait het bij SEA allemaal om de advertenties. Hiermee moet je je bezoekers en uiteraard ook je conversies binnenhalen. Er zijn verschillende soorten advertenties:

  • Tekstadvertenties. Dit zijn de meest bekende soort advertenties, die je bovenaan de zoekresultatenpagina's van Google terugvindt.
  • Shopping-advertenties. Ook deze vind je terug in de zoekresultatenpagina's van Google. Ze verschillen van tekstadvertenties omdat ze ook voorzien zijn van een foto van je product, met daarbij een titel, prijs, winkelnaam, et cetera.
  • Display-advertenties. Dit zijn visuele advertenties die je overal op het internet terug kunt vinden.
  • Video-advertenties. Deze zie je vaak terug voordat je een YouTube filmpje probeert af te spelen.
  • App-advertenties. Dit soort advertenties worden alleen vertoond in mobiele apps.

Advertentie-extensies

Binnen Google Ads kun je je tekstadvertenties uitbreiden door het toevoegen van extensies. Hiermee maak je ze extra relevant en laat je ze meer opvallen. Een aantal voorbeelden:

  • Sitelink-extensies. Hiermee kun je extra links naar je website aan je advertenties toevoegen.
  • Locatie-extensies. Hiermee voeg je de locatie van je winkel of bedrijf toe.
  • Highlight-extensies. Hiermee kun je extra tekst aan je advertentie toevoegen, zoals een aantal USP’s.
  • Oproepextensies. Hiermee kunnen klanten direct jouw bedrijf bellen.

Targeting

Targeting is een essentieel onderdeel van SEA. Je bepaalt ermee aan welke doelgroep je je advertenties vertoont. Hoe beter je dit doet, hoe meer je uit je campagnes zult halen. Targeten kun je doen op basis van:

  • Zoekwoorden. Bij welke zoekwoorden moeten jouw advertenties vertoond worden? En bij welke juist niet?
  • Zoekwoorden. Bij welke zoekwoorden moeten jouw advertenties vertoond worden? En bij welke juist niet?
  • Apparaat. Wil je dat jouw advertenties op desktops worden vertoond, op mobiele apparaten of op beide?
  • Doelgroep. Hoe ziet jouw doelgroep er precies uit? Met behulp van remarketing kun je jouw doelgroep specificeren en relevanter maken.

Advertentietekst

Tot slot is het van belang dat je een goede advertentietekst schrijft. Deze moet uiteraard voorzien zijn van het belangrijkste zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Hoe relevanter je advertentie is, hoe beter hij zal presteren in de veiling. Ook is het slim om USP's en calls-to-action te gebruiken om je bezoekers over te halen om te klikken.Tip: maak altijd meerdere advertenties per advertentiegroep. Google zal automatisch de best presterende advertentie het vaakst vertonen.

 

 

Automatisering

Doordat Google steeds slimmer wordt, zijn er tegenwoordig verschillende manieren om je Google Ads-campagne in een bepaalde mate te automatiseren. Met minder moeite kan je campagne zo meer opleveren. Er zijn twee oplossingen die Google biedt voor automatisering:

1Slim bieden

Met behulp van machine learning kan Google bij iedere veiling het aantal conversies of de conversiewaarde optimaliseren. Bij ongeveer de helft van de eerdergenoemde biedstrategieën kun je gebruik maken van slim bieden.

2Slim advertentiemateriaal

Dankzij deze oplossing kun je aan iedere gebruiker gepersonaliseerde advertenties laten zien. Google gebruikt machine learning om de beste combinatie van advertentie-items voor elke klant te maken, om zo de kans op een klik of conversie te verhogen. Voorbeelden van slim advertentiemateriaal zijn dynamische zoekadvertenties, responsieve zoekadvertenties en responsieve display-advertenties.

Wat je kunt verwachten van een SEA-campagne bij TriplePro

Wil jij jouw SEA-campagne het liefst uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag om voor jou de optimale ROAS te behalen. Dit kan je van ons verwachten:
 

 

1. Opzetten en (her)structureren account

Iedere campagne begint met het opzetten van je Google Ads-account. Heb je nog geen Google Ads-account, dan zetten wij die voor je op. Ben je al wel langer bezig met SEA, dan kijken wij kritisch naar de huidige opzet van je account. Indien nodig brengen we hier een nieuwe campagnestructuur in aan. Een goede basis is namelijk ontzettend belangrijk.

 

group

 

group

2. Zoekwoordenonderzoek

Via onze professionele tools voeren wij een zoekwoordenonderzoek om zo de meest interessante zoekwoorden voor jouw website te achterhalen. Op welke zoekwoorden wordt het meest gezocht? Hoe ziet de concurrentie eruit? En op welke zoekwoorden liggen de grootste kansen? Hierbij kijken we zowel naar veelgebruikte long tail zoekwoorden als meer specifiekere short tail zoekwoorden. En uiteraard vergeten we ook de uitsluitingszoekwoorden niet.

 

3. Advertenties maken

Onze SEA-specialisten zijn uiterst bedreven in het schrijven van pakkende advertentieteksten. Zij gaan aan de slag met het schrijven van teksten die een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore opleveren. Ook voegen ze indien relevant één of meerdere advertentie-extensies toe.

 

group

 

group

4. Monitoren en optimaliseren

Via onze professionele tools voeren wij een zoekwoordenonderzoek om zo de meest interessante zoekwoorden voor jouw website te achterhalen. Op welke zoekwoorden wordt het meest gezocht? Hoe ziet de concurrentie eruit? En op welke zoekwoorden liggen de grootste kansen? Hierbij kijken we zowel naar veelgebruikte long tail zoekwoorden als meer specifiekere short tail zoekwoorden. En uiteraard vergeten we ook de uitsluitingszoekwoorden niet.

 

5. Rapporteren

Bij TriplePro vinden we transparantie erg belangrijk. Daarom krijg je als klant bij ons maandelijks een duidelijke rapportage. Zo blijf je op de hoogte van wat jouw SEA-campagne kost en vooral van wat hij oplevert.

 

group

 

 

 

Laat ons jouw SEA-campagne onder handen nemen 

Bij een goede SEA-campagne komt, zoals je inmiddels hebt gelezen, heel wat kijken. Duizelt het je al? Laat ons dan werken aan jouw online succes door middel van een SEA-campagne op maat.  

Door onze jarenlange ervaring, grote kennis van zaken en toegang tot allerlei professionele tools zijn wij jouw perfecte partner op het gebied van SEA.  

Vul het formulier hiernaast in en wij maken graag een plan voor jou op maat. Onze specialisten kunnen niet wachten om voor jou aan de slag te gaan! 

Google Ads uitbesteden?

Mogen wij jou helpen met effectieve Ads campagnes?
  • Binnen één werkdag contact
  • Google Ads review of Google Ads opstarten
  • Gratis en vrijblijvend
  • Ervaren SEA bureau

 

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen