Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising of – in het Nederlands – zoekmachine adverteren. SEA is, naast SEO, een belangrijke vorm van online marketing om meer bezoekers te trekken naar je website of webshop. Door via Google Ads te adverteren op bepaalde zoekwoorden kun je jouw website helemaal bovenin de zoekresultaten van Google krijgen, en daarmee in een korte tijd veel extra verkeer genereren. Een SEA-campagne opzetten is niet zo moeilijk, maar duurzame groei realiseren en tegelijkertijd de prestaties stabiel houden is een vak apart.
De termen SEA en SEO kom je binnen de online marketing erg vaak tegen. Maar wat is precies het verschil?
- SEO staat voor Search Engine Optimization. Hierbij optimaliseer je een website zodat deze hoger gaat ranken in de ‘gratis,’ oftewel de organische zoekresultaten. SEO is vooral effectief op de lange termijn en is een duurzame marketingstrategie.
- Bij SEA richt je je juist op de betaalde zoekresultaten. Voor de bezoekers en conversies die je hiermee binnenhaalt moet je dus betalen. In vergelijking met SEO haal je met SEA veel sneller resultaat. Echter, stop je met de SEA activiteiten, dan ben je wel snel al je bezoekers kwijt.
Hoe werkt Google Ads?
In Nederland worden de termen SEA en Google Ads vaak door elkaar gebruikt. Onder SEA vallen echter ook andere advertentieplatformen dan Google Ads, zoals die van Bing. Google heeft echter veruit het grootste marktaandeel: bijna 95%. Google Ads is dus waar het voornamelijk om draait. Maar hoe werkt dit platform nou precies?
Bieden
Nadat je hebt vastgesteld op welke zoekwoorden je jouw advertenties vertoond wilt hebben, moet je bepalen welk bedrag je wilt bieden voor een klik op jouw advertentie als iemand deze zoekwoorden gebruikt. Hiervoor zijn verschillende biedstrategieën (Google):
- Handmatige CPC. Bij deze strategie heb je alles helemaal zelf in de hand en kies je per zoekwoord je eigen CPC (cost-per-click).
- Verbeterde CPC. Dit werkt ongeveer hetzelfde, maar Google past soms automatisch handmatige biedingen aan om conversies te maximaliseren.
- Doelvertoningspercentage. Deze strategie is vrijwel volledig geautomatiseerd en heeft als doel om jouw advertenties altijd op de best mogelijke plek te vertonen.
- Klikken maximaliseren. Hierbij probeert Google zo veel mogelijk klikken voor je binnen te halen, en dus zoveel mogelijk websitebezoekers.
- Conversies maximaliseren. Dit is ook een volledig geautomatiseerde strategie, waarbij Google de biedingen zo instelt dat het jou de meeste conversies oplevert.
- Doel-CPA. Hierbij stel je zelf in welk bedrag een conversie maximaal mag kosten. Google stelt hier vervolgens automatisch de beste biedingen voor in.
- Doel-ROAS. Bij deze complexe strategie, die vooral geschikt is voor webshops, gaat het om de return on ad spend (ROAS). Google gaat zelf aan de slag om een zo hoog mogelijke opbrengst per klik te behalen.
Google Ads uitbesteden?
Doordat Google steeds slimmer wordt, zijn er tegenwoordig verschillende manieren om je Google Ads-campagne in een bepaalde mate te automatiseren. Met minder moeite kan je campagne zo meer opleveren. Er zijn twee oplossingen die Google biedt voor automatisering:
1. Slim bieden
Met behulp van machine learning kan Google bij iedere veiling het aantal conversies of de conversiewaarde optimaliseren. Bij ongeveer de helft van de eerdergenoemde biedstrategieën kun je gebruik maken van slim bieden.
2. Slim advertentiemateriaal
Dankzij deze oplossing kun je aan iedere gebruiker gepersonaliseerde advertenties laten zien. Google gebruikt machine learning om de beste combinatie van advertentie-items voor elke klant te maken, om zo de kans op een klik of conversie te verhogen. Voorbeelden van slim advertentiemateriaal zijn dynamische zoekadvertenties, responsieve zoekadvertenties en responsieve display-advertenties.
Google Ads uitbesteden?
Wat je kunt verwachten van een SEA-campagne bij TriplePro
Wil jij jouw SEA-campagne het liefst uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag om voor jou de optimale ROAS te behalen. Dit kan je van ons verwachten:
1. Opzetten en (her)structureren account
Iedere campagne begint met het opzetten van je Google Ads-account. Heb je nog geen Google Ads-account, dan zetten wij die voor je op. Ben je al wel langer bezig met SEA, dan kijken wij kritisch naar de huidige opzet van je account. Indien nodig brengen we hier een nieuwe campagnestructuur in aan. Een goede basis is namelijk ontzettend belangrijk.
2. Zoekwoordenonderzoek
Via onze professionele tools (zoals de Google Ads planner) voeren wij een zoekwoordenonderzoek uit om zo de meest interessante zoekwoorden voor jouw website te achterhalen. Op welke zoekwoorden wordt het meest gezocht? Hoe ziet de concurrentie eruit? En op welke zoekwoorden liggen de grootste kansen? Hierbij kijken we zowel naar veelgebruikte long tail zoekwoorden als meer specifiekere short tail zoekwoorden. En uiteraard vergeten we ook de uitsluitingszoekwoorden niet.
3. Advertenties maken
Onze SEA-specialisten zijn uiterst bedreven in het schrijven van pakkende advertentieteksten. Zij gaan aan de slag met het schrijven van teksten die een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore opleveren. Ook voegen ze indien relevant één of meerdere advertentie-extensies toe.
4. Monitoren en optimaliseren
Staan alle campagnes eenmaal goed ingesteld, dan is het wachten op de resultaten. Wij houden continu de voortgang in de gaten en sturen waar nodig bij. Zo monitoren we onder andere welke zoekwoorden het beste presteren, welke advertenties het beste werken en of de kosten niet de pan uit rijzen. Aan de hand van de data gaan we bezig met het optimaliseren van je campagne. Op deze manier doen we er alles aan om je CTR te verhogen, je kosten te verlagen en zo de maximale resultaten te behalen.
5. Rapporteren
Bij TriplePro vinden we transparantie erg belangrijk. Daarom krijg je als klant bij ons maandelijks een duidelijke rapportage. Zo blijf je op de hoogte van wat jouw SEA-campagne kost en vooral van wat hij oplevert.
Laat ons jouw SEA-campagne onder handen nemen
Bij een goede SEA-campagne komt, zoals je inmiddels hebt gelezen, heel wat kijken. Duizelt het je al? Laat ons dan werken aan jouw online succes door middel van een SEA-campagne op maat.
Door onze jarenlange ervaring, grote kennis van zaken en toegang tot allerlei professionele tools zijn wij jouw perfecte partner op het gebied van SEA.
Vul het formulier hiernaast in en wij maken graag een plan voor jou op maat. Onze specialisten kunnen niet wachten om voor jou aan de slag te gaan
Google Ads uitbesteden?
Trotse partner van.
Samen zijn we succesvoller. Daarom geloven wij in samenwerkingen die merken laten groeien. Met deze partners realiseren we dagelijks zichtbare online impact.