Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

De beste online marketing tips & trends

Met online marketing bevorder je de vraag naar je diensten of producten via het internet. Deze activiteiten zijn erop gericht om jouw doelgroep via het internet te bereiken. Omdat het internet een dynamische omgeving is zetten wij elk jaar voor jou de trends op een rijtje. De belangrijkste online marketing trends van 2022 hebben wij samengevat in 8 tips. Met deze 8 online marketing tips kun jij jouw diensten/producten nog beter promoten. Ontdek het antwoord op de vragen: Wat is online marketing anno 2022? En wat mag echt niet ontbreken in jouw online marketing mix in 2022? 

Inhoud

 

Samenwerken met TriplePro Online Marketing?

  • Strategische inzet van online marketing
  • 10 jaar online marketing ervaring
  • Jong, dynamische en groeiend bedrijf
  • Duidelijke communicatie, afspraken en rapportages
  • Ervaren online marketeers zorgen voor impact bij onze klanten
  • #Samensuccesvoller

Samenwerken?

 

header page experience

Online marketing trend/tip 1: Page experience

In 2022 is Page experience voor Google een belangrijker signaal dan ooit bij het bepalen van je ranking. Page experience gaat erom hoe een gebruiker een pagina van jouw website ervaart. Dit heeft voornamelijk te maken met je laadtijd. In 2021 voerde Google de Page Experience Update door. Hierbij werden de zogenaamde Core Web Vitals geïntroduceerd, drie belangrijke metrics die iets zeggen over de laadtijd en dus de page experience van je webpagina's. 

Core Web Vitals

Bron: https://web.dev/vitals/

Om Google te vriend te houden is het dus noodzakelijk dat je website aan de Core Web Vitals eisen voldoet. Of dat het geval is kun je eenvoudig zelf checken via de Google Pagespeed Insights tool of het rapport Site-vitaliteit in Google Search Console.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je website snel genoeg is? Een aantal manieren om je laadtijd te verbeteren zijn:

Meer weten over Core Web Vitals en SEO?

header veranderende serp

Online marketing trend/tip 2: Veranderende SERP

We zien de laatste jaren steeds vaker dat Google veranderingen doorvoert aan de Search Engine Results Page (SERP). Waar je vroeger bij een zoekopdracht nog simpelweg tien blauwe links te zien kreeg, staat de SERP nu vol met advertenties en rich results, zoals featured snippets, knowledge graphs en nog veel meer. Relatief nieuw is bijvoorbeeld de ‘Mensen vragen ook’ module, die al in bijna de helft van alle zoekopdrachten opduikt

people also

‘Normale’ organische zoekresultaten krijgen het dus steeds lastiger. Hierdoor is het dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw website in die rich results verschijnt. Door jouw content op de juiste manier in te steken en door gebruik te maken van structured data maak je de kans groter dat dit gebeurt.  

Het belang van de juiste zoekintentie 

Het begrijpen van de juiste zoekintentie wordt anno 2022 steeds belangrijker. Google wordt alsmaar slimmer en past de SERP aan op basis van de zoekintentie van de gebruiker. Zo herschrijft Google in bijna 60% van de gevallen jouw ingevulde title tag, om deze zo relevanter te maken. 

Voor het begrijpen van de zoekintentie maakt Google gebruik van machine learning. Dit wordt steeds verder doorontwikkeld. Zo is in 2021 bijvoorbeeld de MUM-technologie aangekondigd (Multitask Unified Model). MUM is gericht op zoekvragen waarbij het antwoord niet zo simpel is. Als er niet één antwoord geschikt is, dan combineert Google meerdere antwoorden. Hierdoor hoef je als zoeker niet meerdere vragen meer te stellen over één onderwerp, maar is één algemene vraag voldoende. De meest autoritaire bronnen krijgen hierbij de voorkeur. 

google

Bron: https://blog.google/products/search/introducing-mum/

Hoe speel je als online marketeer in op de veranderende SERP? Een aantal tips: 

 

header

Online marketing trend/tip 3: E-A-T

Misschien ben je de afkorting E-A-T al eens tegengekomen. Dat zou niet verwonderlijk zijn, want ook in 2020 en 2021 was het al een hot topic in de online marketing wereld. E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness. Deze factoren zijn voor Google erg belangrijk om de kwaliteit van content mee te meten. 

Voor Google worden betrouwbaarheid van websites en kwaliteit van content steeds belangrijker, zeker gezien de opkomst van ‘fake news’ in de laatste jaren. Vrijwel alle grote algoritme-updates van 2021 focusten zich vooral op E-A-T factoren. Vaak troffen deze vooral de zogenaamde YMYL-websites (your money your life): websites uit de medische en financiële sector. 

Hoe zorg je dan dat je aan de scherpe kwaliteitseisen van Google voldoet?

Bonustip: bouw als auteur een goede reputatie op. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig gastartikelen te schrijven op externe platformen.

 

header responsieve advertenties

Online marketing trend/tip 4: Responsieve advertenties

Vanaf 30 juni 2022 kun je binnen Google Ads geen uitgebreide tekstadvertenties meer maken of bewerken. In plaats daarvan kiest Google ervoor om alleen nog maar responsieve zoekadvertenties te ondersteunen. Met uitgebreide tekstadvertenties kun je aan elke advertentie drie koppen en twee beschrijvingen toevoegen. Deze worden dan precies zo weergegeven zoals je ze hebt ingevuld.

Bij responsieve advertenties kan je drie tot vijftien koppen toevoegen en twee tot vier beschrijvingen. Door middel van machine learning kiest Google zelf de meest relevante combinaties hiervan. Hoewel responsieve advertenties momenteel al kunnen worden gebruikt heb je vanaf 30 juni 2022 dus niet meer de optie om uitgebreide advertenties in te zetten.  

Het grote voordeel van responsieve advertenties is dat je veel gerichter kunt experimenteren met advertentieteksten. Aan de hand van data kun je zien welke van de advertentieteksten de machine learning van Google kiest om te gebruiken. Dit betreft de advertentieteksten die het beste resultaat behalen. Door deze data te analyseren en op basis hiervan aanpassingen te maken kun je de advertentieteksten constant blijven optimaliseren op basis van de verkregen data. 

Door meerdere responsieve advertenties aan te maken zijn de mogelijkheden om verschillende intenties te testen dus alleen maar groter. Wanneer je toch liever blijft testen zoals je dat deed met uitgebreide advertenties, kun je responsieve advertenties inzetten zoals je dat ook zou doen met uitgebreide advertenties. Je kunt namelijk zoveel responsieve advertenties aanmaken als je wilt. 

 

header performance campagnes

Online marketing trend/tip 5: Performance Max-campagnes

Sinds vorig jaar biedt Google de mogelijkheid om een nieuwe soort Google Ads-campagne op te zetten: de Performance Max-campagne. Dit is een aanvulling op (en op lange termijn waarschijnlijk een vervanging voor) Smart-Shopping campagnes. Performance Max-campagnes maken in grote mate gebruik van automatisering en machine learning, waardoor je zelf minder optimalisaties hoeft uit te voeren. De bedoeling is dat dit bijdraagt aan het maximaliseren van je omzet.  

performance

Bron: Google Ads

Met Performance Max-campagnes kun je op verschillende netwerken adverteren binnen één campagne. Je kunt diverse creatieve middelen inzetten, zoals afbeeldingen, video's, teksten, feeds en andere uitingen, om verschillende advertentietypes op te nemen in één Performance Max-campagne. Het betreft een cross-channel campagnetype waarmee je zo'n beetje overal in het Google-netwerk zichtbaar bent.  

Performance Max-campagnes staan nog enigszins in de kinderschoenen, maar zijn waarschijnlijk wel de toekomst. Het is daarom verstandig om er alvast mee te testen naast je bestaande campagnes. De eerste tests laten in ieder geval al veelbelovende resultaten zien.

header online marktplaatsen

Online marketing trend/tip 6: Online marktplaatsen worden belangrijker

2022 belooft het jaar te worden van de online marktplaatsen. De verwachting is dat de rol van grote spelers als bol.com, eBay en Amazon alsmaar groter wordt binnen het online adverteren. Hier zijn een aantal verklaringen voor: 

ebay amazon

Voor online marketeers biedt het adverteren op platformen als bol.com, eBay en Amazon dus veel kansen. In Nederland is bol.com nog de grootste speler, maar eBay en Amazon winnen snel terrein. Nadeel is wel dat veel online marktplaatsen een percentage nemen van je verkoopwaarde. Bij bol.com varieert dit bijvoorbeeld tussen de 5% en 20%. Dit ga je dus merken in je marges. 

Echter zit er ook een voordeel aan het betalen van een percentage van de verkoopwaarde. Dit hoef je namelijk alleen te betalen wanneer je daadwerkelijk een verkoop hebt gerealiseerd. In welke mate deze trend effect zal hebben op de e-commerce in Nederland zal nog moeten blijken, maar het mag duidelijk zijn dat online marktplaatsen zeker het overwegen waard zijn bij het opstellen van een marketingstrategie. 

 

header third party cookies

Online marketing trend/tip 7: Verdwijnen van third-party cookies

Anno 2022 is het verdwijnen van third-party cookies een hot topic binnen de online marketingwereld. Als marketeer heb je third-party cookies nodig om de ene gebruiker van de andere te kunnen onderscheiden. Bij het adverteren op bijvoorbeeld Google of Facebook kun je vervolgens met behulp van deze cookies heel gericht relevante gebruikers targeten. 

In 2021 voerde Facebook een aantal regelwijzigingen door, waardoor er een stuk minder targetingopties zijn binnen het social media platform, zoals op basis van gezondheid of religie. Daarnaast voerde Apple haar beruchte iOS update uit, waardoor apps nu toestemming nodig hebben van iPhone-gebruikers om hun gedrag te tracken buiten de apps, waar dat voorheen automatisch gebeurde. Niet geheel verrassend weigerden de meeste gebruikers dit. 

Door deze ontwikkelingen wordt het vergaren van data voor je social media campagnes een stuk lastiger. Zonder third-party cookies zijn veel lucratieve campagnes namelijk niet meer effectief en niet meer goed te meten. Ook conversie optimalisatie wordt hierdoor uitdagender: er is minder data beschikbaar om op te sturen, wat client-side testing steeds lastiger maakt. 

Hoe ga je als online marketeer dan met deze ontwikkelingen om? Eén van de dingen die je als social media marketeer kunt doen is meer inzetten op video. Je kunt namelijk nog wel goed retargeten op basis van bijvoorbeeld video views. Hierdoor is het belangrijker dan ooit dat je je video's ‘social first’ maakt: 

social video afmetingen social media

Bron: https://www.eljadaae.nl/social-media-trends-2022/

Als CRO-specialist zal je de omslag moeten maken van client-side testing naar server-side testing. Hierbij laat je tests direct via de webserver lopen, waardoor er geen third-party cookies meer nodig zijn. 

 

header emails personaliseren

Online marketing trend/tip 8: E-mails personaliseren

Dit jaar zijn gepersonaliseerde e-mails belangrijker dan ooit. In tijden van corona vinden steeds meer mensen persoonlijke connecties belangrijk, ook digitaal. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat 67% van de ontvangers van e-mails verwacht dat merken gepersonaliseerde content verwerken in hun e-mails. 42% raakt zelfs gefrustreerd of geïrriteerd als dat niet het geval is. Een gepersonaliseerde e-mail geeft mensen dan ook het gevoel dat het bericht speciaal voor ze is gemaakt. 

Zorg er dit jaar dus voor dat je je e-mails zo persoonlijk mogelijk maakt. Verwerk bijvoorbeeld altijd de voornaam van de klant en bij zakelijke klanten ook de achternaam. En zo zijn er nog veel meer manieren om je mails te personaliseren: 

 

Online marketing uitbesteden?

Zelf inspelen op de internet marketing trends van 2022? Of heb je een steuntje in de rug nodig?

Met deze 8 online marketing tips/trends ben jij helemaal klaar om jouw internet marketing strategie voor 2022 te formuleren. Pak de voor jou meest relevante tips en zorg dat deze onderdeel zijn van jouw business in 2022.

Een steuntje in de rug nodig of bepaalde zaken liever uitbesteden? Neem dan contact op met één van de Pro’s van Triplepro Online Marketing. Wij helpen je graag verder met onder andere: Social media, Google Ads, E-mail marketing, Copywriting en SEO.

Plan gratis adviesgesprek in

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen