• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller
TriplePro Online Marketing
 

De beste online marketing tips & trends

Met online marketing bevorder je de vraag naar je diensten of producten via het internet. Deze activiteiten zijn erop gericht om jouw doelgroep via het internet te bereiken. Omdat het internet een dynamische omgeving is zetten wij elk jaar voor jou de trends op een rijtje. De belangrijkste online marketing trends van 2025 hebben wij samengevat in 8 tips. Met deze 8 online marketing tips kun jij jouw diensten/producten nog beter promoten. Ontdek het antwoord op de vragen: Wat is online marketing anno 2025? En wat mag echt niet ontbreken in jouw online marketing mix in 2025? 

Inhoud

  1. Trend/Tip 1: Page experience
  2. Trend/Tip 2: Veranderende SERP
  3. Trend/Tip 3: E-A-T
  4. Trend/Tip 4: Responsieve advertenties
  5. Trend/Tip 5: Perfomance Max-campagnes
  6. Trend/Tip 6: Online marktplaatsen worden belangrijker
  7. Trend/Tip 7: Verdwijnen van third-party cookies
  8. Trend/Tip 8: E-mails personaliseren

Samenwerken met TriplePro Online Marketing?

Gratis online marketing advies ontvangen?

Online marketing trend/tip 1: Page experience

In 2025 is Page experience voor Google een belangrijker signaal dan ooit bij het bepalen van je ranking. Page experience gaat erom hoe een gebruiker een pagina van jouw website ervaart. Dit heeft voornamelijk te maken met je laadtijd. In 2021 voerde Google de Page Experience Update door. Hierbij werden de zogenaamde Core Web Vitals geïntroduceerd, drie belangrijke metrics die iets zeggen over de laadtijd en dus de page experience van je webpagina's. 

  1. Largest Contentful Paint (LCP): dit is de tijd die het kost om het grootste element op een pagina te laden. De maximale richttijd hiervoor is 2,5 seconden.
  2. Cumulative Layout Shift (CLS): de mate waarin content en elementen verschuiven tijdens het laden van een pagina. Zulke verschuivingen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je als gebruiker mis klikt als je dit te vroeg doet.
  3. First Input Delay (FID): de tijd die het kost voor een pagina om interactief te zijn en dus reageert op welke interactie dan ook van een gebruiker. De maximale richttijd hiervoor is 100 milliseconden.

Core Web Vitals

Bron: https://web.dev/vitals/

Om Google te vriend te houden is het dus noodzakelijk dat je website aan de Core Web Vitals eisen voldoet. Of dat het geval is kun je eenvoudig zelf checken via de Google Pagespeed Insights tool of het rapport Site-vitaliteit in Google Search Console.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je website snel genoeg is? Een aantal manieren om je laadtijd te verbeteren zijn:

  1. Afbeeldingen verkleinen/comprimeren
  2. Lazy loading inschakelen
  3. Gebruik maken van caching
  4. Voorkomen dat JavaScript en CSS onnodige de weergave blokkeren
  5. Afbeeldingen hoogte/breedte meegeven

Meer weten over Core Web Vitals en SEO?

Online marketing trend/tip 2: Veranderende SERP

We zien de laatste jaren steeds vaker dat Google veranderingen doorvoert aan de Search Engine Results Page (SERP). Waar je vroeger bij een zoekopdracht nog simpelweg tien blauwe links te zien kreeg, staat de SERP nu vol met advertenties en rich results, zoals featured snippets, knowledge graphs en nog veel meer. Relatief nieuw is bijvoorbeeld de ‘Mensen vragen ook’ module, die al in bijna de helft van alle zoekopdrachten opduikt

people also

‘Normale’ organische zoekresultaten krijgen het dus steeds lastiger. Hierdoor is het dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw website in die rich results verschijnt. Door jouw content op de juiste manier in te steken en door gebruik te maken van structured data maak je de kans groter dat dit gebeurt.  

Het belang van de juiste zoekintentie 

Het begrijpen van de juiste zoekintentie wordt anno 2025 steeds belangrijker. Google wordt alsmaar slimmer en past de SERP aan op basis van de zoekintentie van de gebruiker. Zo herschrijft Google in bijna 60% van de gevallen jouw ingevulde title tag, om deze zo relevanter te maken. 

Voor het begrijpen van de zoekintentie maakt Google gebruik van machine learning. Dit wordt steeds verder doorontwikkeld. Zo is in 2021 bijvoorbeeld de MUM-technologie aangekondigd (Multitask Unified Model). MUM is gericht op zoekvragen waarbij het antwoord niet zo simpel is. Als er niet één antwoord geschikt is, dan combineert Google meerdere antwoorden. Hierdoor hoef je als zoeker niet meerdere vragen meer te stellen over één onderwerp, maar is één algemene vraag voldoende. De meest autoritaire bronnen krijgen hierbij de voorkeur. 

google

Bron: https://blog.google/products/search/introducing-mum/

Hoe speel je als online marketeer in op de veranderende SERP? Een aantal tips: 

  1. Schrijf ‘Q&A-content' waarin je specifieke vragen beantwoordt; 
  2. Achterhaal de juiste zoekintentie van je doelgroep en speel hierop in; 
  3. Zet jezelf neer als een autoriteit door kwalitatief hoogwaardige content te schrijven; 
  4. Gebruik structured data om Google je content beter te laten begrijpen. 

Online marketing trend/tip 3: E-A-T

Misschien ben je de afkorting E-A-T al eens tegengekomen. Dat zou niet verwonderlijk zijn, want ook in 2020 en 2021 was het al een hot topic in de online marketing wereld. E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness. Deze factoren zijn voor Google erg belangrijk om de kwaliteit van content mee te meten. 

Voor Google worden betrouwbaarheid van websites en kwaliteit van content steeds belangrijker, zeker gezien de opkomst van ‘fake news’ in de laatste jaren. Vrijwel alle grote algoritme-updates van 2021 focusten zich vooral op E-A-T factoren. Vaak troffen deze vooral de zogenaamde YMYL-websites (your money your life): websites uit de medische en financiële sector. 

Hoe zorg je dan dat je aan de scherpe kwaliteitseisen van Google voldoet?

  1. Wees transparant over wie je bent. Dat betekent duidelijke contactgegevens, een goede over ons pagina en een ingevuld GMB-profiel.
  2. Link in je content naar betrouwbare bronnen om de punten die je maakt te onderstrepen.
  3. Vergaar backlinks van websites met een hoge kwaliteit en veel autoriteit.

Bonustip: bouw als auteur een goede reputatie op. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig gastartikelen te schrijven op externe platformen.

Online marketing trend/tip 4: Responsieve advertenties

Vanaf 30 juni 2023 kun je binnen Google Ads geen uitgebreide tekstadvertenties meer maken of bewerken. In plaats daarvan kiest Google ervoor om alleen nog maar responsieve zoekadvertenties te ondersteunen. Met uitgebreide tekstadvertenties kun je aan elke advertentie drie koppen en twee beschrijvingen toevoegen. Deze worden dan precies zo weergegeven zoals je ze hebt ingevuld.

Bij responsieve advertenties kan je drie tot vijftien koppen toevoegen en twee tot vier beschrijvingen. Door middel van machine learning kiest Google zelf de meest relevante combinaties hiervan. Hoewel responsieve advertenties momenteel al kunnen worden gebruikt heb je vanaf 30 juni 2022 dus niet meer de optie om uitgebreide advertenties in te zetten.  

Het grote voordeel van responsieve advertenties is dat je veel gerichter kunt experimenteren met advertentieteksten. Aan de hand van data kun je zien welke van de advertentieteksten de machine learning van Google kiest om te gebruiken. Dit betreft de advertentieteksten die het beste resultaat behalen. Door deze data te analyseren en op basis hiervan aanpassingen te maken kun je de advertentieteksten constant blijven optimaliseren op basis van de verkregen data. 

Door meerdere responsieve advertenties aan te maken zijn de mogelijkheden om verschillende intenties te testen dus alleen maar groter. Wanneer je toch liever blijft testen zoals je dat deed met uitgebreide advertenties, kun je responsieve advertenties inzetten zoals je dat ook zou doen met uitgebreide advertenties. Je kunt namelijk zoveel responsieve advertenties aanmaken als je wilt. 

Online marketing trend/tip 5: Performance Max-campagnes

Sinds vorig jaar biedt Google de mogelijkheid om een nieuwe soort Google Ads-campagne op te zetten: de Performance Max-campagne. Dit is een aanvulling op (en op lange termijn waarschijnlijk een vervanging voor) Smart-Shopping campagnes. Performance Max-campagnes maken in grote mate gebruik van automatisering en machine learning, waardoor je zelf minder optimalisaties hoeft uit te voeren. De bedoeling is dat dit bijdraagt aan het maximaliseren van je omzet.  

performance

Bron: Google Ads

Met Performance Max-campagnes kun je op verschillende netwerken adverteren binnen één campagne. Je kunt diverse creatieve middelen inzetten, zoals afbeeldingen, video's, teksten, feeds en andere uitingen, om verschillende advertentietypes op te nemen in één Performance Max-campagne. Het betreft een cross-channel campagnetype waarmee je zo'n beetje overal in het Google-netwerk zichtbaar bent.  

Performance Max-campagnes staan nog enigszins in de kinderschoenen, maar zijn waarschijnlijk wel de toekomst. Het is daarom verstandig om er alvast mee te testen naast je bestaande campagnes. De eerste tests laten in ieder geval al veelbelovende resultaten zien.

Online marketing trend/tip 6: Online marktplaatsen worden belangrijker

2025 belooft het jaar te worden van de online marktplaatsen. De verwachting is dat de rol van grote spelers als bol.com, eBay en Amazon alsmaar groter wordt binnen het online adverteren. Hier zijn een aantal verklaringen voor: 

  1. De concurrentie binnen Google Ads neemt steeds meer toe; 
  2. De consument heeft een groot vertrouwen in de online marktplaatsen; 
  3. De online marktplaatsen bieden interessante servicevoordelen voor consumenten, zoals gratis verzending en retourneren. 

ebay amazon

Voor online marketeers biedt het adverteren op platformen als bol.com, eBay en Amazon dus veel kansen. In Nederland is bol.com nog de grootste speler, maar eBay en Amazon winnen snel terrein. Nadeel is wel dat veel online marktplaatsen een percentage nemen van je verkoopwaarde. Bij bol.com varieert dit bijvoorbeeld tussen de 5% en 20%. Dit ga je dus merken in je marges. 

Echter zit er ook een voordeel aan het betalen van een percentage van de verkoopwaarde. Dit hoef je namelijk alleen te betalen wanneer je daadwerkelijk een verkoop hebt gerealiseerd. In welke mate deze trend effect zal hebben op de e-commerce in Nederland zal nog moeten blijken, maar het mag duidelijk zijn dat online marktplaatsen zeker het overwegen waard zijn bij het opstellen van een marketingstrategie. 

Online marketing trend/tip 7: Verdwijnen van third-party cookies

Anno 2025 is het verdwijnen van third-party cookies een hot topic binnen de online marketingwereld. Als marketeer heb je third-party cookies nodig om de ene gebruiker van de andere te kunnen onderscheiden. Bij het adverteren op bijvoorbeeld Google of Facebook kun je vervolgens met behulp van deze cookies heel gericht relevante gebruikers targeten. 

In 2021 voerde Facebook een aantal regelwijzigingen door, waardoor er een stuk minder targetingopties zijn binnen het social media platform, zoals op basis van gezondheid of religie. Daarnaast voerde Apple haar beruchte iOS update uit, waardoor apps nu toestemming nodig hebben van iPhone-gebruikers om hun gedrag te tracken buiten de apps, waar dat voorheen automatisch gebeurde. Niet geheel verrassend weigerden de meeste gebruikers dit. 

Door deze ontwikkelingen wordt het vergaren van data voor je social media campagnes een stuk lastiger. Zonder third-party cookies zijn veel lucratieve campagnes namelijk niet meer effectief en niet meer goed te meten. Ook conversie optimalisatie wordt hierdoor uitdagender: er is minder data beschikbaar om op te sturen, wat client-side testing steeds lastiger maakt. 

Hoe ga je als online marketeer dan met deze ontwikkelingen om? Eén van de dingen die je als social media marketeer kunt doen is meer inzetten op video. Je kunt namelijk nog wel goed retargeten op basis van bijvoorbeeld video views. Hierdoor is het belangrijker dan ooit dat je je video's ‘social first’ maakt: 

  1. Kom meteen tot de essentie, zodat je kijkers niet gelijk doorscrollen; 
  2. Gebruik altijd ondertiteling voor de mensen die zonder geluid kijken; 
  3. Maak je video's verticaal en dus geschikt voor telefoonschermen. 

social video afmetingen social media

Bron: https://www.eljadaae.nl/social-media-trends-2022/

Als CRO-specialist zal je de omslag moeten maken van client-side testing naar server-side testing. Hierbij laat je tests direct via de webserver lopen, waardoor er geen third-party cookies meer nodig zijn. 

Online marketing trend/tip 8: E-mails personaliseren

Online marketing trend/tip 8: E-mails personaliseren

Dit jaar zijn gepersonaliseerde e-mails belangrijker dan ooit. In tijden van corona vinden steeds meer mensen persoonlijke connecties belangrijk, ook digitaal. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat 67% van de ontvangers van e-mails verwacht dat merken gepersonaliseerde content verwerken in hun e-mails. 42% raakt zelfs gefrustreerd of geïrriteerd als dat niet het geval is. Een gepersonaliseerde e-mail geeft mensen dan ook het gevoel dat het bericht speciaal voor ze is gemaakt. 

Zorg er dit jaar dus voor dat je je e-mails zo persoonlijk mogelijk maakt. Verwerk bijvoorbeeld altijd de voornaam van de klant en bij zakelijke klanten ook de achternaam. En zo zijn er nog veel meer manieren om je mails te personaliseren: 

  1. Segmenteer je klanten op basis van demografische data, zoals leeftijd, woonplaats en geslacht. Maak voor elke groep een aparte e-mail. 
  2. Opent een klant vooral op zondagavond je e-mails? Speel hier dan op in. 
  3. Verwerk upselling in je strategie. Heeft een klant een bepaald product gekocht, stuur hem dan een e-mail met producten die daarop aansluiten. 
  4. Maak speciale e-mails voor klanten die al lange tijd geen mail meer hebben geopend. 

Zelf inspelen op de internet marketing trends van 2025? Of heb je een steuntje in de rug nodig?

Met deze 8 online marketing tips/trends ben jij helemaal klaar om jouw internet marketing strategie voor 2025 te formuleren. Pak de voor jou meest relevante tips en zorg dat deze onderdeel zijn van jouw business in 2025.

Een steuntje in de rug nodig of bepaalde zaken liever uitbesteden? Neem dan contact op met één van de Pro’s van Triplepro Online Marketing. Wij helpen je graag verder met onder andere: Social media, Google Ads, E-mail marketing, Copywriting en SEO.

Gratis online marketing advies ontvangen

Bekijk alle blogs

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!