Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

De beste online marketing tips & trends

Met online marketing bevorder je de vraag naar je diensten of producten via het internet. Deze activiteiten zijn erop gericht om jouw doelgroep via het internet te bereiken. Omdat het internet een dynamische omgeving is zetten wij elk jaar voor jou de trends op een rijtje. De belangrijkste online marketing trends van 2021 hebben wij samengevat in 6 tips. Met deze 6 online marketing tips kun jij jouw diensten/producten nog beter promoten. Ontdek de antwoorden op de vragen: Wat is online marketing anno 2021?  En wat mag echt niet ontbreken in jouw online marketing mix in 2021?

 

Samenwerken met TriplePro Online Marketing?

  • Strategische inzet van online marketing
  • 10 jaar online marketing ervaring
  • Jong, dynamische en groeiend bedrijf
  • Duidelijke communicatie, afspraken en rapportages
  • Ervaren online marketeers zorgen voor impact bij onze klanten
  • #Samensuccesvoller

Samenwerken?

 

Online marketing tip 1: Core Web Vitals

Online marketing trend/tip 1: Core Web Vitals

In 2021 wordt User Experience voor Google een steeds belangrijker signaal bij het bepalen van je ranking in Google. Een heel belangrijk onderdeel hiervan is natuurlijk de laadtijd van je website. Tot vorig jaar ontkende de zoekmachine altijd dat websitesnelheid een ranking factor was, maar dat verandert dit jaar door de Core Web Vitals update. Het feit dat dit een update is die Google vooraf aankondigt geeft wel aan hoe belangrijk deze is.

Maar wat zijn Core Web Vitals dan precies? Kort gezegd zijn dit drie metrics die iets zeggen over de de page experience van jouw webpagina’s.

Core Web Vitals

Bron: https://web.dev/vitals/

Om Google te vriend te houden is het dus noodzakelijk dat je website aan de Core Web Vitals eisen voldoet. Of dat het geval is kun je eenvoudig zelf checken via de Google Pagespeed Insights tool of het rapport Site-vitaliteit in Google Search Console.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je website snel genoeg is? Een aantal manieren om je laadtijd te verbeteren zijn:

 

Online marketing tip 2: Passage ranking

Online marketing trend/tip 2: Passage ranking

In 2019 introduceerde Google BERT, wat naar eigen zeggen de grootste algoritme update van de vijf voorafgaande jaren was. In 2020 kondigde de zoekmachine weer een doorbraak aan op het gebied van ranken en indexeren: passage ranking. Deze grootschalige update moet volgens Google invloed hebben op 7% van alle zoekopdrachten.

Om uit te leggen wat passage ranking precies inhoudt kunnen we het beste een voor/na situatie schetsen:

Passage indexing

Bron: https://www.blog.google/products/search/search-on/

Google noemt deze techniek ‘passage indexing,’ maar wij spreken liever van ‘passage ranking.’ Het is namelijk niet zo dat er nu slechts kleine delen van een pagina worden geïndexeerd. Webpagina’s worden nog altijd in hun geheel geïndexeerd.

Scoort een pagina op positie één op basis van passage ranking, dan lijkt dat erg op de welbekende featured snippet. Het zoekresultaat wordt bovenaan de SERP extra uitgelicht. Klik je er vervolgens op, dan spring je direct naar de betreffende passage op de pagina, die dan geel wordt gemarkeerd.

Heeft je website al goede content, dan hoef je naar aanleiding van deze update niet veel te doen. Wel is het zo dat relevante en goed gestructureerde content nog belangrijker wordt. Ook is het verstandig om je tekst op te delen in duidelijke alinea’s met een goede beschrijvende headingtag.

 

Online marketing tip 3: E-A-T

Online marketing trend/tip 3: E-A-T

Misschien ben je de afkorting E-A-T al eens tegengekomen. Dat zou niet verwonderlijk zijn, want ook in 2019 en 2020 was het al een hot topic in de online marketing wereld. E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness. Deze factoren zijn voor Google erg belangrijk om de kwaliteit van content mee te meten.

Voor Google worden betrouwbaarheid van websites en kwaliteit van content steeds belangrijker, zeker gezien de opkomst van zogeheten ‘fake news’ de laatste jaren. Zo voerde de zoekmachine al meerdere updates door die vooral websites trof uit de medische en financiële sector die niet aan de E-A-T eisen voldeden. Bovendien is E-A-T een belangrijke factor in de nieuwste Quality Raters Guidelines van Google.

Hoe zorg je dan dat je aan de scherpe kwaliteitseisen van Google voldoet?

Bonustip: bouw als auteur een goede reputatie op. Dit kan bijvoorbeeld door regelmatig gastartikelen te schrijven op externe platformen.

 

Online marketing tip 4: Google Analytics 4

Online marketing trend/tip 4: Google Analytics 4

Als websitebeheerder kan het je niet ontgaan zijn: de release van Google Analytics 4, de nieuwste versie dit bekende softwareprogramma. Google Analytics 4 werd uitgerold in oktober 2020 en zal uiteindelijk Universal Analytics, de voorgaande versie, vervangen.

Ten opzichte van de vorige versie is Google Analytics 4 behoorlijk anders. Veel veranderingen hebben te maken met het feit dat Google is overgestapt van een focus op sessie en gebruikers naar een event-driven datamodel. De manier van meten is dus erg veranderd. Dit was onder andere nodig vanwege de opkomst van apps en single page websites. Het nieuwe model legt meer nadruk op bezoeken en interacties die voor jou écht waardevol zijn.

Wat ons betreft heeft Google Analytics 4 veel voordelen ten opzichte van zijn voorganger:

Natuurlijk zijn er vooral nadelen. Hierbij gaat het voornamelijk om functionaliteiten die verdwenen zijn. De verwachting is echter dat de meeste hiervan wel terugkeren.

De komende 1 à 2 jaar zal Google Analytics 4 nog bestaan naast Universal Analytics, maar op termijn zal GA4 de standaard worden. Het is dus verstandig om voor je website maar vast een GA4 property aan te maken.

 

Online marketing tip 5: Social media trends

Online marketing trend/tip 5: Social Media Trends

Ook op het gebied van social media zijn er momenteel nogal wat ontwikkelingen gaande. We zetten er een aantal voor je op een rijtje:

 

Online marketing tip 6: Product feed

Online marketing trend/tip 6: Productfeed voor Google Shopping / bol.com / Amazon

2020 was, mede dankzij de coronacrisis, een mooi jaar voor e-commerce. De hoeveelheid online bestellingen is flink toegenomen, en het ziet er naar uit dat dit nog wel even zo blijft.

Of je nou net bent begonnen met je webshop of al best lekker draait, ga in 2021 aan de slag met de kwaliteit van je productfeed!

Google Shopping, bol.com, Amazon

Zorg ervoor dat al jouw productinformatie op de juiste manier aankomt bij externe verkoopplatformen, zoals Google Shopping, bol.com of Amazon. Door alle attributen van producten zo goed mogelijk aan te leveren stijgt de kwaliteit van je productfeed. Zo word je op deze platformen veel zichtbaarder, waardoor de kans op verkopen stijgt.

Zeker met de komst van gratis vertoningen binnen Google Shopping, Amazon Nederland en de reeds aangekondigde Google Actions Marketplace is het aan te raden om aan de slag te gaan met je feed. De tool Channable is hierin wat ons betreft onmisbaar.

 

Online marketing uitbesteden?

Zelf inspelen op de internet marketing trends van 2021? Of heb je een steuntje in de rug nodig?

Met deze 11 online marketing tips/trends ben jij helemaal klaar om jouw internet marketing strategie voor 2021 te formuleren. Pak de voor jou meest relevante tips en zorg dat deze onderdeel zijn van jouw business in 2021.

Een steuntje in de rug nodig of bepaalde zaken liever uitbesteden? Neem dan contact op met één van de Pro’s van Triplepro Online Marketing. Wij helpen je graag verder met onder andere: Social media, Google Ads, E-mail marketing, Copywriting en SEO.

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen