Wel bezoekers,
maar weinig omzet?
Conversie optimalisatie of CRO is het proberen te verhogen van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie uitvoert op je website, zoals het invullen van een formulier of het plaatsen van een bestelling. Conversie optimalisatie is een verzamelnaam van verschillende tactieken en strategieën die ervoor moeten zorgen dat een websitebezoeker sneller converteert. Het doel van CRO is om meer conversies te genereren met hetzelfde aantal bezoekers. Zeker voor webshops is dit daarom een essentiële marketingstrategie.
Mogen wij jou ook helpen met een effectieve conversie optimalisatie scan? Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?
Veel website- en webshopeigenaren investeren hun geld vooral in SEO of SEA, om zo het verkeer naar hun website te verhogen. Meer verkeer leidt immers tot meer klanten. Natuurlijk is dit waar, maar hoe meer bezoekers je wilt hebben, hoe meer geld je moet investeren in advertenties of SEO-campagnes. Zou het daarom niet veel beter zijn om meer klanten te halen uit de bezoekers die je al hebt? Dat doe je met conversie optimalisatie. Als jij ervoor weet te zorgen dat niet 1% maar 2% van je bezoekers verandert in een klant, dan heb je die extra bezoekers helemaal niet nodig.
Wil jij ook meer conversies op je website? Besteed dan je conversie optimalisatie uit aan de specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer conversies.
Als we het hebben over conversies kunnen we onderscheid maken tussen microconversies en macroconversies. Het verschil zit hem in de waarde van deze conversies:
Ten eerste is het belangrijk dat jouw bedrijf een unieke waardepropositie heeft. Waarom moet de klant voor jou kiezen en niet voor een concurrent? Als jij in vergelijking met je concurrenten nergens in uitblinkt, is er geen klant die voor jou kiest. Zorg er dus voor dat je een unieke waardepropositie hebt en draag deze duidelijk uit op je website. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de goedkoopste bent, dat je de beste kwaliteit biedt, dat je de kortste levertijden hebt, et cetera.
Voor een optimale conversieratio is het essentieel dat jouw website technisch goed in elkaar zit. Technische obstakels kunnen belangrijke redenen zijn waarom jouw bezoekers niet converteren tot klanten. Is jouw website bijvoorbeeld te traag, dan haken mensen af. Datzelfde geldt voor wanneer ze continu foutmeldingen krijgen te zien of als je website geen goede mobiele versie heeft. Test je website dus altijd grondig op technisch gebied.
Functionele obstakels zorgen ervoor dat bezoekers belemmerd worden in het conversieproces. Ze kunnen bijvoorbeeld niet goed vinden waar ze naar op zoek zijn, wellicht doordat de zoekfunctie van je website niet goed werkt. Bedenk dus goed of jouw website op functioneel gebied wel goed in elkaar zit. Dit kun je bijvoorbeeld testen door een usability-onderzoek.
UX staat voor user experience of gebruiksvriendelijkheid. Om je conversieratio te verhogen is het belangrijk dat je website op het gebied van gebruiksvriendelijkheid goed in elkaar zit en vrij is van obstakels. Verbeterpunten zitten hem hier vaak in het design of de lay-out van een website. Ook hiervoor is een usability-onderzoek een aanrader.
Als alle obstakels overwonnen zijn is het zaak om je bezoekers om te toveren tot klanten door in te spelen op emotie en intuïtie. Jouw webpagina moet jouw bezoekers triggeren om over te gaan tot een conversie. Dit kan je doen door het gebruik van bepaalde elementen, kleuren of teksten op je website. Maar het gaat er natuurlijk ook om dat je op de juiste manier jouw product of dienst weet aan te prijzen. Tot slot zijn goede reviews bij dit aspect erg belangrijk; je moet namelijk het vertrouwen zien te winnen van je bezoekers.
Bij dit laatste punt komt ook een stukje psychologie kijken. De overtuigingsprincipes van de bekende psycholoog Robert Cialdini komen hierbij goed van pas. Dit zijn:
Nu je het belang van conversie optimalisatie kent kun je vast niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan. Het is alleen niet verstandig om maar gelijk te beginnen met optimaliseren. Een goede CRO-campagne draai je namelijk op basis van data. Meten is weten!
Voordat je aan de slag gaat is het slim om in elk geval het volgende te doen:
Als je weet welk verbeterpunt je wilt aanpakken, kun je het natuurlijk meteen uitvoeren. Maar een goede CRO-specialist gaat eerst testen. Zo kun je je verbeterpunten namelijk aanpakken op basis van data en niet van aannames. Testen kan op verschillende manieren:
Dit is een veelgebruikte manier van testen voor CRO. Hiermee krijgt de helft van je bezoekers de normale variant van een webpagina te zien en de andere helft de geoptimaliseerde variant. Op deze manier kun je inzicht krijgen in welke variant het beste converteert.
Met een multivariate test kun je meerdere versies en meerdere variabelen tegelijkertijd testen. Eigenlijk is dit dus een geavanceerdere versie van een A/B test.
Met behulp van mouse tracking kun je zien hoe je bezoekers jouw website gebruiken. Je ziet precies hoe bezoekers hun muis bewegen en op welke elementen ze het langst blijven hangen. Essentieel voor een goed inzicht over de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Hiermee laat je proefpersonen meerdere opdrachten uitvoeren op jouw website. Bijvoorbeeld het opzoeken van bepaalde informatie of het doen van een bestelling. Hiermee kun je zeer waardevolle informatie vergaren over hoe gebruiksvriendelijk je website is.
Kanttekening: trekt jouw website maar weinig bezoekers, dan is het verstandiger om verbeterpunten meteen door te voeren in plaats van te gaan testen. Testen levert dan namelijk te weinig data op om harde conclusies uit te trekken.
Wil jij de conversie optimalisatie van jouw website liever uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag jouw conversiepercentage te verhogen. Dit kan je van ons verwachten:
Wij geloven in ons motto 'samen succesvoller.' Alleen samen kunnen we tot de beste resultaten komen!
Een conversie is het behalen van een vooraf ingesteld doel door een bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling, offerte aanvraag of invullen van een contactformulier zijn.
Het conversiepercentage is het percentage van al je websitebezoekers dat daadwerkelijk een conversie uitvoert.
CRO staat voor Conversion Rate Optimization, wat Engels is voor conversie optimalisatie. Onder CRO vallen alle activiteiten die als doel hebben het verhogen van het conversiepercentage.
Het is fijn om via SEO en SEA veel bezoekers naar je website te krijgen. Maar uiteindelijk wil je dat deze bezoekers ook gaan converteren. Met CRO probeer je het aantal conversies te optimaliseren.
Conversie optimalisatie hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, maar het goed uitvoeren is een ander verhaal. Daarom is het verstandig om dit uit te besteden bij een gespecialiseerd CRO-bureau. Door onze jarenlange ervaring met conversie optimalisatie is TriplePro hiervoor de perfecte keuze. Onze knappe koppen analyseren graag de knelpunten van jouw website, laten alle professionele tools erop los en verhogen zo jouw conversieratio. Neem contact met ons op en wij maken voor jou een plan op maat!
Mogen wij jou ook helpen met een effectieve conversie optimalisatie scan? Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?
Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten? Gratis groeiscan ontvangen
Diensten
Zoekmachine optimalisatie
Online adverteren
Linkbuilding
Sociale media marketing
Facebook marketing uitbesteden
LinkedIn marketing uitbesteden
Pinterest marketing uitbesteden
Snapchat marketing uitbesteden
WhatsApp marketing uitbesteden
Copywriting
Conversie optimalisatie
E-mailmarketing
Fotografie
Kennisdeling
Blogs
Internet marketing kennisbank
Neuromarketing in Praktijk
Wat is Google Ads?
Hoger komen in Google?
Social media campagne opzetten?
Wordpress webshop laten maken?
Online marketing tips 2022
SEO tips 2022
Hoofdkantoor Groningen:
Griffeweg 97
9723 DV Groningen
Of contact ons:
Bel: 050 305 00 23
App: 06 42 46 63 78
info@triplepro.nl
support@triplepro.nl
Algemene voorwaarden | Disclaimer