• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Neuromarketing in praktijk: +7 tips om direct toe te passen

Neuromarketing. Je hebt er vast al eens van gehoord. Het belangrijkste binnen ons marketingvakgebied: het begrijpen van de klant. Maar wat is neuromarketing nu precies? En nog belangrijker: wat kun je ermee op je website, webshop of in de winkel? Wij zetten het voor je op een rijtje.

Neuromarketing in praktijk

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is “een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing.”

Ja, precies. Laten we direct overschakelen naar begrijpelijke taal: neuromarketing is een techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe ons brein werkt. Dat doen wetenschappers door de hersenen en lichaamstaal van consumenten te meten via bepaalde scans. Doel? De onderbewuste processen van consumenten in kaart brengen om meer producten te verkopen.

We houden onszelf voor de gek

Wist je dat: 95% van onze aankoopbeslissingen plaatsvindt in ons onderbewustzijn? Waarschijnlijk denk je nu dat is bij mij echt niet het geval, maar in de meeste gevallen maken we keuzes op basis van ons gevoel. Vervolgens praten we de al genomen beslissing rationeel goed. Waarom doen we dit eigenlijk?

Een mens maakt elke dag meer dan 10.000 beslissingen. Als we al deze beslissingen bewust moesten maken, zouden onze hersenen oververhit raken. Onze hersenen zijn daarom zo ontwikkeld, dat we intuïtief super snel keuzes maken. We kijken er rationeel nog even naar, maar dan is de keuze eigenlijk al gemaakt. Griezelig efficiënt lijkt het wel.

Slechts 5% van ons gedrag wordt bepaald door ons bewuste brein.

Consumentenpanels hebben dus weinig nut. Blijkbaar weten we helemaal niet wat we echt willen, maar baseren we de meeste keuzes op ons onderbuikgevoel. Onthoud dus goed: wat mensen zeggen is wat ze denken, wat mensen doen is wat ze voelen.


Werking hersenhelften


Daar ben je dus mooi ingetrapt

Grote voorbeelden zijn chipsfabrikant Lays en woongigant Ikea, maar pas op; grote kans dat je na het lezen van de volgende voorbeelden denkt: daar ben ik dus mooi ingetrapt. Zodra je binnenloopt kun je de kinderen afzetten in het kinderparadijs. Zo heb jij je handen vrij en alle tijd om rustig door de winkel te lopen en veel te kopen.

Natuurlijk neem je een karretje mee, want er staan meteen al een paar handige kleine dingen die altijd wel van pas komen. Afwasborstels, kaarsjes, vaasjes. Vervolgens wijzen de grote wegwijspijlen je ogen de goede kant op, want waar je toevallig heen kijkt staan de producten met veel marge. De altijd handige kleine in alle kleuren verkrijgbare vierkante tafeltjes opgestapeld tot aan het plafond.

Pijnlijk

Na ongeveer 1,5 uur is het einde van de winkel in zicht. Nog een zak Daim chocolaatjes in de kar en je gaat in de rij staan. Stop, stop, stop, langzaam lopen alle kleine bedragen op tot boven de 100 euro. Om bij te komen van de schrik haal je een ijsje of hotdog voor maar 1 euro. Direct daarna is je pijnlijke gevoel weg. De laatste aankoop blijft namelijk in je geheugen hangen waardoor je toch met een blij gezicht de winkel uitloopt.

Niks kopen

Winnen zonder glimmen

Chipsfabrikant Lays test reclames, producten en verpakking met neuromarketingmethodes. Zo bleek uit een onderzoek van Lays dat vrouwen minder Lays aten dan mannen, terwijl bekend is dat vrouwen meer snacken. 2 op de 3 vrouwen verstopt snacks voor hun partner omdat ze zich schuldig voelen over het snaaien.

De glimmende verpakking van Lays bleek de boosdoener te zijn. De verpakking prikkelt namelijk het gedeelte in de hersenen dat gelinkt is aan schuldgevoelens. Het design van de zak veranderen naar foto’s van gezonde ingrediënten als aardappels, kruiden en teksten als minder vet bleek de oplossing te zijn. Wees dus niet verbaast als je tegenwoordig meer chips koopt dan voorheen.

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!