Neuromarketing. Je hebt er vast al eens van gehoord. Het belangrijkste binnen ons marketingvakgebied: het begrijpen van de klant. Maar wat is neuromarketing nu precies? En nog belangrijker: wat kun je ermee op je website, webshop of in de winkel? Wij zetten het voor je op een rijtje.
Neuromarketing is “een relatief nieuw vakgebied waarbij medische technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing.”
Ja, precies. Laten we direct overschakelen naar begrijpelijke taal: neuromarketing is een techniek die wetenschappelijk onderzoekt hoe ons brein werkt. Dat doen wetenschappers door de hersenen en lichaamstaal van consumenten te meten via bepaalde scans. Doel? De onderbewuste processen van consumenten in kaart brengen om meer producten te verkopen.
Wist je dat: 95% van onze aankoopbeslissingen plaatsvindt in ons onderbewustzijn? Waarschijnlijk denk je nu dat is bij mij echt niet het geval, maar in de meeste gevallen maken we keuzes op basis van ons gevoel. Vervolgens praten we de al genomen beslissing rationeel goed. Waarom doen we dit eigenlijk?
Een mens maakt elke dag meer dan 10.000 beslissingen. Als we al deze beslissingen bewust moesten maken, zouden onze hersenen oververhit raken. Onze hersenen zijn daarom zo ontwikkeld, dat we intuïtief super snel keuzes maken. We kijken er rationeel nog even naar, maar dan is de keuze eigenlijk al gemaakt. Griezelig efficiënt lijkt het wel.
Consumentenpanels hebben dus weinig nut. Blijkbaar weten we helemaal niet wat we echt willen, maar baseren we de meeste keuzes op ons onderbuikgevoel. Onthoud dus goed: wat mensen zeggen is wat ze denken, wat mensen doen is wat ze voelen.
Grote voorbeelden zijn chipsfabrikant Lays en woongigant Ikea, maar pas op; grote kans dat je na het lezen van de volgende voorbeelden denkt: daar ben ik dus mooi ingetrapt. Zodra je binnenloopt kun je de kinderen afzetten in het kinderparadijs. Zo heb jij je handen vrij en alle tijd om rustig door de winkel te lopen en veel te kopen.
Natuurlijk neem je een karretje mee, want er staan meteen al een paar handige kleine dingen die altijd wel van pas komen. Afwasborstels, kaarsjes, vaasjes. Vervolgens wijzen de grote wegwijspijlen je ogen de goede kant op, want waar je toevallig heen kijkt staan de producten met veel marge. De altijd handige kleine in alle kleuren verkrijgbare vierkante tafeltjes opgestapeld tot aan het plafond.
Na ongeveer 1,5 uur is het einde van de winkel in zicht. Nog een zak Daim chocolaatjes in de kar en je gaat in de rij staan. Stop, stop, stop, langzaam lopen alle kleine bedragen op tot boven de 100 euro. Om bij te komen van de schrik haal je een ijsje of hotdog voor maar 1 euro. Direct daarna is je pijnlijke gevoel weg. De laatste aankoop blijft namelijk in je geheugen hangen waardoor je toch met een blij gezicht de winkel uitloopt.
Chipsfabrikant Lays test reclames, producten en verpakking met neuromarketingmethodes. Zo bleek uit een onderzoek van Lays dat vrouwen minder Lays aten dan mannen, terwijl bekend is dat vrouwen meer snacken. 2 op de 3 vrouwen verstopt snacks voor hun partner omdat ze zich schuldig voelen over het snaaien.
De glimmende verpakking van Lays bleek de boosdoener te zijn. De verpakking prikkelt namelijk het gedeelte in de hersenen dat gelinkt is aan schuldgevoelens. Het design van de zak veranderen naar foto’s van gezonde ingrediënten als aardappels, kruiden en teksten als minder vet bleek de oplossing te zijn. Wees dus niet verbaast als je tegenwoordig meer chips koopt dan voorheen.