Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Abell model

Gebruik het Abell model om de juiste doelgroep voor jouw bedrijf te bereiken en om zo je online marketingplan op te zetten.

Wat is het Abell model?

Het Abell model helpt om een markt waarin een bedrijf opereert in kaart te brengen. Zo kan het bedrijf overzichtelijk in kaart brengen wat het doet om in te spelen op de behoeften in de markt en op welke specifieke doelgroepen het bedrijf wil focussen. Op deze manier wordt de markt waarin het bedrijf opereert duidelijk afgebakend. Ook helpt het model duidelijk maken waar de groeimogelijkheden of de bedreigingen van het bedrijf liggen, zodat hiermee rekening gehouden kan worden bij het opstellen van een strategie. Het model bestaat uit drie dimensies. Deze dimensies kunnen worden gebruikt om de markt waarin het bedrijf opereert te definiëren. Hieronder worden elk van de drie dimensies uitgelegd.

Afnemers

De afnemers bepalen de doelgroepen. Als bedrijf moet je er dus van bewust zijn op welke doelgroepen en eventueel welke subgroepen je de focus op wilt leggen.

Behoeften

Het moet duidelijk zijn wat het bedrijf kan doen om de wensen en behoeften van de afnemers te vervullen.

Technologie

Ook is het van belang om aan te geven welke middelen en producten moeten worden ingezet om te behoeften van de afnemers te vervullen. Hierbij zijn niet alleen de technologieën die het bedrijf al bezit belangrijk, maar ook de technologieën waarin de organisatie zou kunnen uitbreiden. Dit zijn tegelijkertijd de belangrijkste competenties die het bedrijf in handen heeft en die het onderscheidt van concurrenten.

Hoe maak je een Abell model?

Voor je eigen bedrijf kun je gemakkelijk een Abell model maken. Dit doe je door drie assen in te vullen op de kubus. Elke as representeert één van de drie dimensies – afnemers, behoeften en technologie. Wanneer een bedrijf meerdere product(groepen) verkoopt of produceert, dan kan er een kubus worden gemaakt voor elk product of elke productgroep. Op de ''afnemers'' as kunnen de verschillende afnemersgroepen worden gezet die in de markt aanwezig zijn. Dichtbij het snijpunt van de assen zet je dan de afnemers die de organisatie al heeft bereikt en die al werkelijk klanten zijn. Verderop de as plaats je vervolgens de afnemers die nog bereikt kunnen worden door de organisatie door middel van groeimogelijkheden. Op de ''behoeften'' as is het belangrijk om de verwachtingen die afnemers van het bedrijf hebben te benadrukken. De behoeften waarin de organisatie al in voorziet voor de afnemers staan dichtbij het snijpunt, terwijl de toekomstige behoeften die vervuld kunnen worden hogerop de as volgen. Op de ''technologie'' as worden de technologieën, middelen en capaciteiten beschreven die de
organisatie al gebruikt om in de behoeften van de klanten te voorzien en de technologieën die de organisatie nog zou kunnen gebruiken in de toekomst.

Abell model in Online Marketing

Door middel van het Abell model wordt het voor bedrijven duidelijker op wat voor manier ze de juiste doelgroep kunnen bereiken om zo hun producten of diensten te verkopen. Zet professionals van TriplePro in om jouw online marketingcampagnes op te zetten met behulp van het Abell model. Neem contact met ons op – wij helpen je graag!

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen