• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Abell model

Gebruik het Abell model om de juiste doelgroep voor jouw bedrijf te bereiken en om zo je online marketingplan op te zetten.

Gratis offerte & groeiscan

Wat is het Abell model?

Het Abell model helpt om een markt waarin een bedrijf opereert in kaart te brengen. Zo kan het bedrijf overzichtelijk in kaart brengen wat het doet om in te spelen op de behoeften in de markt en op welke specifieke doelgroepen het bedrijf wil focussen. Op deze manier wordt de markt waarin het bedrijf opereert duidelijk afgebakend. Ook helpt het model duidelijk maken waar de groeimogelijkheden of de bedreigingen van het bedrijf liggen, zodat hiermee rekening gehouden kan worden bij het opstellen van een strategie.

Het model bestaat uit drie dimensies. Deze dimensies kunnen worden gebruikt om de markt waarin het bedrijf opereert te definiëren. Hieronder worden elk van de drie dimensies uitgelegd.

Afnemers

De afnemers bepalen de doelgroepen. Als bedrijf moet je er dus van bewust zijn op welke doelgroepen en eventueel welke subgroepen je de focus op wilt leggen.

Behoeften

Het moet duidelijk zijn wat het bedrijf kan doen om de wensen en behoeften van de afnemers te vervullen.

Technologie

Ook is het van belang om aan te geven welke middelen en producten moeten worden ingezet om te behoeften van de afnemers te vervullen. Hierbij zijn niet alleen de technologieën die het bedrijf al bezit belangrijk, maar ook de technologieën waarin de organisatie zou kunnen uitbreiden. Dit zijn tegelijkertijd de belangrijkste competenties die het bedrijf in handen heeft en die het onderscheidt van concurrenten.

Hoe maak je een Abell model?

Voor je eigen bedrijf kun je gemakkelijk een Abell model maken. Dit doe je door drie assen in te vullen op de kubus. Elke as representeert één van de drie dimensies – afnemers, behoeften en technologie. Wanneer een bedrijf meerdere product(groepen) verkoopt of produceert, dan kan er een kubus worden gemaakt voor elk product of elke productgroep.

Op de ''afnemers'' as kunnen de verschillende afnemersgroepen worden gezet die in de markt aanwezig zijn. Dichtbij het snijpunt van de assen zet je dan de afnemers die de organisatie al heeft bereikt en die al werkelijk klanten zijn. Verderop de as plaats je vervolgens de afnemers die nog bereikt kunnen worden door de organisatie door middel van groeimogelijkheden.

Op de ''behoeften'' as is het belangrijk om de verwachtingen die afnemers van het bedrijf hebben te benadrukken. De behoeften waarin de organisatie al in voorziet voor de afnemers staan dichtbij het snijpunt, terwijl de toekomstige behoeften die vervuld kunnen worden hogerop de as volgen.

Op de ''technologie'' as worden de technologieën, middelen en capaciteiten beschreven die de organisatie al gebruikt om in de behoeften van de klanten te voorzien en de technologieën die de organisatie nog zou kunnen gebruiken in de toekomst.

Abell model in Online Marketing

Door middel van het Abell model wordt het voor bedrijven duidelijker op wat voor manier ze de juiste doelgroep kunnen bereiken om zo hun producten of diensten te verkopen. Zet professionals van TriplePro in om jouw online marketingcampagnes op te zetten met behulp van het Abell model. Neem contact met ons op – wij helpen je graag!

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!