• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is CPA?

CPA is een afrekenmodel voor online marketing advertenties en staat voor Cost per Action of Cost per Acquisition. In het Nederlands spreken we ook wel eens van kosten per actie. Dit betekent dat je pas betaalt wanneer iemand een actie onderneemt die voortvloeit uit je advertentie. Wat voor actie dit specifiek is, hangt af van je eigen advertentie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van een aankoop of een inschrijving voor een nieuwsbrief. De hoogte van de CPA is sterk afhankelijk van de industrie waarin je opereert.

SEA groeiscan ontvangen

 

Wanneer kies je voor CPA?

Kosten per actie zijn geschikt als afrekenmodel wanneer je doel is om directe conversies via je advertenties te genereren. De betaling vindt alleen plaats wanneer er een actie wordt gegenereerd bij de partij waar de advertentie draait. Een groot voordeel aan CPA is dat het hierbij goed meetbaar is welke keywords en combinaties hiervan het meeste rendement behalen. Dit maakt dat de advertenties goed geoptimaliseerd kunnen worden.

Wanneer is het beter om niet voor Cost per Action te kiezen?

CPA is een minder vaak gekozen afrekenmodel in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cost per Click of Cost per Mille. Dit komt omdat je vaak een hoger bedrag bij CPA afrekent aangezien er altijd een conversie tegenover staat. Ook wordt de actie minder vaak uitgevoerd dan bijvoorbeeld het openen van een landingspagina. De hoogte van de CPA wordt bepaald door de kwaliteitsscore. Dit is een tool die aangeeft hoe hoog de kwaliteit van je advertentie is in verhouding met die van andere adverteerders. Een kwaliteitsscore wordt opgebouwd. Dit betekent dus dat deze een stuk lager is wanneer je net begint met adverteren. Hierbij is CPA dus een minder goede keuze.

Contact opnemen

Welke alternatieven zijn er?

Mocht CPA niet de juiste keuze voor je zijn, dan zijn er nog een aantal andere betalingsmethoden die je kunt gebruiken voor je advertenties.

  1. CPM: Cost per Mille is een goede optie wanneer je banners, video's of tekstadvertenties wilt tonen op websites en apps. Je betaalt een bepaald bedrag per 1000 vertoningen.
  2. CPC: Bij Cost per Click betaal je zodra iemand op de advertentie klikt. Dit wil lang niet altijd zeggen dat er vervolgens ook een actie wordt uitgevoerd op je advertentie. Om deze reden is de CPC-prijs ook een stuk lager dan CPA.

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!