Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Wat is CPM?

Cost per Mille is een methode waarbij wordt betaald voor het aantal impressies dat wordt getoond. Dit afrekenmodel is vooral toepasbaar wanneer je een visuele boodschap wilt overbrengen waar niet per definitie een vervolgactie op nodig is. Wanneer meer mensen een advertentie voorbij zien komen, is de kans natuurlijk wel groter dat er uiteindelijk een conversie plaatsvindt. Er is gekozen voor Cost per Mille als eenheid omdat het  onmogelijk is om te betalen per aparte vertoning. De kosten liggen daarvoor te laag. Daarom tellen we altijd in duizendvoud.

Wanneer kies je wel of niet voor Cost per Mille?

Heb je een doel voor ogen zoals naamsbekendheid, dan kunnen CPM-advertenties een goede keuze zijn. Door middel van instellingen binnen Google Ads wordt de advertentie dan aan de meest relevante doelgroepen getoond. Heb je een doel wat zich meer richt op conversies, dan is dit afrekenmodel minder geschikt. Hierbij is een advertentie op basis van Cost per Click bijvoorbeeld interessanter. Ook op andere advertentieplatformen zoals Facebook is het mogelijk dat je de metric CPM tegenkomt. Dit betekent in principe hetzelfde, echter is het hier puur een statistiek en is het niet mogelijk om de advertenties hierop in te stellen. Dit is een interessante statistiek om in de gaten te houden wanneer je bijvoorbeeld een bereikcampagne draait.

Hoe zien CPM-advertenties eruit in Googlde Ads?

Voor zowel tekst- als beeldadvertenties is het mogelijk om CPM als afrekenmodel te hanteren. Wel zijn het altijd advertenties met positie targeting. Kies je voor een CPM-tekstadvertentie, dan worden deze teksten vergroot zodat ze het volledige advertentieblok bedekken. Dit is net weer anders dan reguliere tekstadvertenties. Zorg ervoor dat de beeldadvertenties er visueel aantrekkelijk uitzien en dat ze in de juiste formaten zijn opgemaakt. Google heeft een handige lijst met veelvoorkomende formaten voor advertenties online staan.

Hoe wordt het CPM-tarief bepaald?

CPM wordt berekend aan de hand van de prijs en kwaliteit van de advertenties. Een manier om de kosten zo laag mogelijk te houden is real-time bidding. Werk daarnaast ook aan de kwaliteit (het aantal seconde dat een advertentie weergegeven wordt) om zoveel mogelijk uit je geld te halen. Het uiteindelijke CPM-tarief wordt bepaald door de kosten weggezet tegen het resultaat.

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen