klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

ROAS Berekenen

Je hebt de term ROAS vast weleens voorbij horen komen. Maar wat is de definitie van ROAS precies en hoe kun je een ROAS berekenen? We leggen het jou uit in deze blog. We beginnen bij het begrip: 'ROAS', deze term is de Engelse afkorting voor: Return on advertising Spend. Een directe indicator van de omzet die voortkomen uit een online advertentie campagne. Aan de hand van deze KPI kan een organisatie of bedrijf bepalen of een advertising strategie zoals bijvoorbeeld een Google Ads of Facebook Ads campagne rendabel is.

SEA groeiscan ontvangen

Hoe bereken je de ROAS?

Het zelf uitrekenen van de ROAS van een opgezette advertentiecampagnes kan op een vrij eenvoudige manier. Dit doe je door de opgebrachte omzet die voortkomt uit de advertising campagne te delen door de gemaakte advertentiekosten. We leggen dit uit door een simpel voorbeeld: stel je voor je hebt een webshop. Je besluit Facebook advertising in te zetten als kanaal om bezoekers via deze advertentie op jouw webshop te laten landen. Door alleen deze opgezette advertentie behaal je een omzet van €1.000,-. Je advertentiekosten bedragen €200,-.De ROAS is dan als volgt: €1.000/ €200 = €5. Oftewel een ratio van 5:1. Iedere euro die jij betaald hebt aan de advertentie heeft vervolgens €5 euro opgeleverd.

Hoe bereken je de ROAS?

Maar wat is nou een goede ROAS? Je zou natuurlijk denken; alles wat meer geld oplevert dan dat er in eerste instantie in is gestoken is winstgevend. Dit is niet altijd het geval. Een klein bedrijf kan het zich namelijk minder snel veroorloven veel geld uit te geven. Het kost eenmaal wat tijd om de advertentie precies aan te laten sluiten op jouw doelgroep. Dit kost zowel tijd als geld. Een groot bedrijf kan bijvoorbeeld sneller voortbouwen op een minder voordelig ratio omdat de omzetten ook hoger zijn, een klein bedrijf heeft dit voordeel vaak niet. Om toch en beeld te geven van een goede ROAS is een ratio van 4 vaak de meest gemiddelde verhouding tussen omzet en kosten. Dit is ook sterk afhankelijk of de advertenties extern worden uitbesteed. Door bijvoorbeeld een online marketing bureau.

Contact opnemen

Effect van een lange termijn campagne

Een advertentie campagne met een goede ROAS kan nog lang zijn vruchten afwerpen. Wanneer je een goede ROAS hebt behaald, is dit een uitstekende strategie voor de lange termijn. Met het optimaliseren van advertentie campagnes kan de ROAS beïnvloed worden. Door een advertentie bijvoorbeeld steeds specifieker op de doelgroep te laten aansluiten is de kans groter dat bezoekers zullen converteren op jouw webshop.

Contact opnemen

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact