• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

ROAS berekenen

Je hebt de term ROAS vast weleens voorbij horen komen. Maar wat is de definitie van ROAS precies en hoe kun je een ROAS berekenen? We leggen het jou uit in deze blog. We beginnen bij het begrip: 'ROAS', deze term is de Engelse afkorting voor: Return on advertising Spend. Een directe indicator van de omzet die voortkomen uit een online advertentie campagne. Aan de hand van deze KPI kan een organisatie of bedrijf bepalen of een advertising strategie zoals bijvoorbeeld een Google Ads of Facebook Ads campagne rendabel is.

SEA groeiscan ontvangen

 

Hoe bereken je de ROAS?

Het zelf uitrekenen van de ROAS van een opgezette advertentiecampagnes kan op een vrij eenvoudige manier. Dit doe je door de opgebrachte omzet die voortkomt uit de advertising campagne te delen door de gemaakte advertentiekosten. We leggen dit uit door een simpel voorbeeld: stel je voor je hebt een webshop. Je besluit Facebook advertising in te zetten als kanaal om bezoekers via deze advertentie op jouw webshop te laten landen. Door alleen deze opgezette advertentie behaal je een omzet van €1.000,-. Je advertentiekosten bedragen €200,-.De ROAS is dan als volgt: €1.000/ €200 = €5. Oftewel een ratio van 5:1. Iedere euro die jij betaald hebt aan de advertentie heeft vervolgens €5 euro opgeleverd.

Wat is een goede ROAS?

Maar wat is nou een goede ROAS? Je zou natuurlijk denken; alles wat meer geld oplevert dan dat er in eerste instantie in is gestoken is winstgevend. Dit is niet altijd het geval. Een klein bedrijf kan het zich namelijk minder snel veroorloven veel geld uit te geven. Het kost eenmaal wat tijd om de advertentie precies aan te laten sluiten op jouw doelgroep. Dit kost zowel tijd als geld. Een groot bedrijf kan bijvoorbeeld sneller voortbouwen op een minder voordelig ratio omdat de omzetten ook hoger zijn, een klein bedrijf heeft dit voordeel vaak niet. Om toch en beeld te geven van een goede ROAS is een ratio van 4 vaak de meest gemiddelde verhouding tussen omzet en kosten. Dit is ook sterk afhankelijk of de advertenties extern worden uitbesteed. Door bijvoorbeeld een online marketing bureau.

Contact opnemen

Effect van een lange termijn campagne

Een advertentie campagne met een goede ROAS kan nog lang zijn vruchten afwerpen. Wanneer je een goede ROAS hebt behaald, is dit een uitstekende strategie voor de lange termijn. Met het optimaliseren van advertentie campagnes kan de ROAS beïnvloed worden. Door een advertentie bijvoorbeeld steeds specifieker op de doelgroep te laten aansluiten is de kans groter dat bezoekers zullen converteren op jouw webshop.

Contact opnemen

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!