Wat is B2B online marketing?
B2B online marketing omvat alle digitale marketingstrategieën en -activiteiten waarmee bedrijven andere bedrijven als klant proberen aan te trekken. Met B2B-marketing richt je je dus niet op consumenten, maar op zakelijke beslissers.
Hoe verschilt B2B marketing van B2C marketing?
Op het eerste gezicht lijken B2B en B2C marketing best veel op elkaar, omdat je veel dezelfde kanalen gebruikt, zoals SEO, SEA of social media. Toch zijn het doel en de aanpak van de campagnes heel verschillend:
Doelgroep
B2B richt zich op bedrijven; B2C op consumenten.
Doel
Bij B2B zijn het genereren van leads, afspraken of offerte-aanvragen vaak het doel. Bij B2C zijn dit ook vaak aankopen of aanmeldingen.
Beslissingsproces
Bij B2B is het beslissingsproces meestal erg lang. Er zijn vaak meerdere beslissers (DMU's), waardoor het over veel schijven gaat. Bij B2C is het beslissingsproces veel korter. Bovendien worden besluiten hier vaak emotioneel genomen; bij B2B is dat rationeel.
Content
Een B2B-doelgroep heeft andere content nodig dan een B2C-doelgroep. De eerste heeft vaak behoefte aan diepgaande informatieve content, zoals whitepapers of uitgebreide blogs. De tweede is meer gebaat bij lichtere en meer entertainende content, zoals social posts of video's.
Kanalen
Verschillende content vereist verschillende kanalen. Een B2B-doelgroep bereik je het beste via LinkedIn, e-mails of SEO. Bij B2C passen social mediakanalen als Facebook, Instagram en YouTube beter.
Onze aanpak
Wil je jouw B2B online marketing campagne uitbesteden aan onze specialisten? Wij werken altijd volgens onze bewezen succesvolle aanpak:
Kick-off
We beginnen een B2B-campagne altijd met een kick-off. Deze meeting is vooral bedoeld om elkaar beter te leren kennen. Onze specialisten gaan met jou om tafel om een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep, jouw wensen en jouw ambities. Op basis hiervan kunnen we een zo goed mogelijke marketingstrategie opstellen.
Customer journey
Om beter te begrijpen hoe jouw doelgroep denkt, zoekt en beslist maken we een customer journey. Hierin brengen we de volledige klantreis in kaart, vanaf het eerste contactmoment tot aan de uiteindelijke aankoop. Aan de hand van verschillende persona's krijgen we inzicht in de behoeften en het gedrag van jouw potentiële klanten. De customer journey maakt onze campagne relevanter, effectiever en dus succesvoller.
Aan de slag
Nu is het tijd om aan de slag te gaan met de daadwerkelijke B2B campagnes. We beginnen met een SEO-campagne, stellen SEA of social media advertenties op of gaan aan de slag met relevante content. Welke kanalen en strategieën we precies kiezen bepalen we aan de hand van de inzichten die we hebben opgedaan tijdens de kick-off en de customer journey.
Monitoren, optimaliseren en rapporteren
Als de campagnes eenmaal lopen, zorgen we ervoor dat we ze continu monitoren en optimaliseren. We houden de voortgang nauwlettend in de gaten en sturen waar nodig bij. Op deze manier behalen we de meest optimale resultaten.
Vraag hier je second opinion aan
Vraag nu jouw gratis groeiscan aan
Wil jij jouw B2B online marketing uitbesteden aan onze professionals? Vraag dan vrijblijvend een groeiscan aan via het formulier hieronder en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wat je van ons kunt verwachten:
1. Kennismaken
We maken een afspraak voor een kennismakingsgesprek waarin we samen kijken naar welke uitdagingen er liggen voor jouw B2B-bedrijf op online marketinggebied. Zien we kansen voor een samenwerking? Dan gaan wij aan de slag met een online marketingvoorstel en plannen we een moment in waarin wij deze aan je presenteren.
2. Presentatie
Tijdens de presentatie lichten we de B2B online marketingstrategie toe die is opgesteld door onze specialisten. Deze strategie is afgestemd op de huidige situatie van jouw marketing en op de doelen die we vooraf hebben besproken. Na deze meeting sturen we je de strategie en het bijbehorende voorstel toe zodat je deze nog even rustig na kunt lezen. We plannen een vervolg in om een eventuele samenwerking te bespreken.
3. Vervolggesprek
Tijdens dit gesprek kun je alle vragen stellen die je nog hebt over de B2B marketingstrategie. Zien we van beide kanten een match? Dan gaan we de samenwerking aan!
Gratis adviesrapport aanvragen
Voor deze bedrijven hebben wij gewerkt
Over TriplePro
Bij TriplePro zijn we geen alleskunners... We zijn een team van 40+ marketeers die experts zijn in hun individuele vakgebieden.
Van de beste advertisers tot contentscreators die begrijpen wat converteert. We zijn volledig toegewijd om jou de beste resultaten én de beste service te bieden.
We zijn niet bang om buiten de gebaande paden te denken.
Werk met ons samen en we worden "Samen Succesvoller".