Help, mijn Google-rankings zijn gedaald! Wat nu?

Iedere (internet)ondernemer maakt het wel een keer mee. De hoge Google-posities waar je jarenlang voor gezwoegd hebt zijn in één klap als sneeuw voor de zon verdwenen. Al zo lang als je je kon herinneren rankte je op positie 1, 2 of misschien 3 op je belangrijkste zoekwoorden, maar nu staan ze nog maar op plek 10 of – erger nog – op pagina twee of drie van de zoekresultaten. En iedere internetmarketeer weet: op pagina twee van Google, daar kun je een lijk begraven.

Heb je een enorme drop in je rankings te pakken – en dus ook in traffic naar je website – raak dan vooral niet in paniek. Het beste wat je kunt doen is rustig analyseren wáárom je website zo is gezakt in Google. Want waarschijnlijk is het niet zomaar gebeurd. Probeer erachter te komen wat er mis is gegaan en stel verbeterpunten op die je posities er weer bovenop moeten helpen.

Weet je niet waar je moet beginnen? In dit handige stappenplan vertellen wij je wat je moet doen als je Google-posities flink zijn gedaald.

Google ranking gedaald

#1. Zijn je rankings wel echt gedaald?

Voordat je in de stress schiet is het verstandig om goed te controleren of je posities wel écht gedaald zijn. Het kan namelijk zijn dat de rank tracker die je gebruikt kuren vertoont. Check daarom altijd of je posities de volgende twee dagen niet gewoon weer als vanouds zijn voordat je conclusies trekt. 

#2. Ga na of er Google updates zijn geweest

Als je van de ene op de andere dag grote schommelingen ziet in je posities, is de kans groot dat Google een update gedaan aan haar algoritme. Aan de hand van het algoritme van Google wordt bepaald op welke positie jouw website komt te staan in de zoekresultaten. Naar eigen zeggen voert Google elk jaar wel honderden updates door aan het algoritme. De meeste hiervan zijn maar klein en zal je ook nauwelijks merken, maar een aantal keren per jaar gaat het om een echt grote update, die Google dan vaak ook publiekelijk communiceert.

Door de jaren heen zijn er al heel wat bekende updates geweest. Bij de meeste SEO-specialisten gaat bij de volgende namen bijvoorbeeld wel een belletje rinkelen:

Met deze updates bestrafte Google bijvoorbeeld website die gebruik maakten van keyword spam (Florida, Penguin), slechte content (Panda) en schimmige linkbuildingpraktijken (Penguin). 

Hoe weet ik of er een Google Update is geweest?

SEO-journalist Barry Schwartz van Search Engine Roundtable is vaak de eerste die (mogelijke) Google update in de gaten heeft. Daarnaast heeft Moz een uitgebreid overzicht van alle updates door de jaren heen.

Is er inderdaad sprake van een update, probeer er dan achter te komen wát er precies is veranderd aan het algoritme. Lijkt het erop dat sites met een slecht linkprofiel worden bestraft, kijk dan wat er mogelijk is om je linkprofiel te verbeteren. Zijn sites met ‘thin content’ de dupe, verbeter dan de content van je website. Dit is trouwens altijd het advies van Google als het gaat om inspelen op algoritme updates.

#3. Ga na of je een handmatige penalty hebt gehad

In het geval van dalende posities zijn veel mensen al gauw bang dat ze een handmatige penalty hebben gehad van Google. Meestal is dit niet het geval, maar zijn je posities echt met tientallen plaatsen naar beneden gegaan, dan kan het zijn dat een Google medewerker je website handmatig een penalty heeft gegeven. Mogelijke redenen hiervoor zijn dat er veel onnatuurlijke links naar je website verwijzen, of dat je veel spamachtige content op je website hebt staan.

Google penalty

Via Google Search Console kun je zelf checken of je een handmatige penalty hebt gehad. Onder Beveiligingsproblemen en handmatige acties vind je het rapport ‘Handmatige acties.’ Heeft jouw site een penalty gehad, dan is dat hier terug te zien. 

#4. Check Google Search Console

Naast het terugvinden van handmatige penalty’s kun je Google Search Console nog op andere manieren gebruiken om te checken waardoor je slechte posities worden veroorzaakt. 

#5. Ga na of er recentelijk grote updates of migraties zijn geweest op je website

In veel gevallen zijn grote ranking drops te wijten aan (grote) wijzigingen op je website. Stel jezelf dus de volgende vraag: zijn er recentelijk significante veranderingen aan je website doorgevoerd en zijn deze wel goed gegaan? Dan kun je bijvoorbeeld denken aan:

#6. Check of je website technisch nog wel in orde is

Op internetgebied staat de tijd nooit stil, dus het is verstandig dat je je website technisch gezien ook met de tijd mee laat gaan. Zo kunnen dalende of stagnerende posities veroorzaakt zijn door:

TIP: Lees onze blog over hoe je de laadtijd van de website verbetert. Hierin staan handige hands-on tips over hoe je je website zo snel mogelijk maakt.

Door de log files van je web server kritisch door te nemen kun je er wellicht achter komen waardoor je ranking drop veroorzaakt wordt. Let bijvoorbeeld op verminderde crawl activiteit van Google, langzame server response tijden of een toename van 4xx of 5xx status codes.

#7. Ga na of je misschien bent gehackt

Het kan zijn dat je dalende posities komen doordat je website is gehackt. Veel mensen denken dat alleen websites die waardevolle persoonsgegevens opslaan het doelwit worden van hackers, maar niets is minder waar. Iedere website die verkeer trekt kan aangevallen worden.

Website gehackt

Wat gebeurt er dan als je site gehackt is? Vaak wordt er kwaadaardige code geïnstalleerd of spammy content en links geplaatst. Je kunt je voorstellen dat dit desastreus is voor je organische posities. Het is daarom van levensbelang dat je je website goed beschermt tegen dit soort kwaadaardige lieden.

Hoe weet je dan of je website gehackt is? In de meeste gevallen krijg je van Google een melding in Search Console. In het tabblad Beveiligingsproblemen zie je of dat het geval is.

#8. Check je linkprofiel

Er is weinig zo belangrijk voor je rankings in Google als backlinks. Het is daarom verstandig om in het geval van een ranking drop te checken of het kan liggen aan ontwikkelingen in je linkprofiel:

#9. Blijf op de hoogte van wat je concurrentie doet

Dalen de Google posities van je website, dan hoeft dat niet per se aan jou zelf te liggen. Het kan natuurlijk ook zijn dat je concurrenten het op SEO gebied gewoon een stukje beter doen dan jij. Want jij bent heus niet de enige die investeert in SEO; reken er maar op dat jouw concurrenten dat ook doen.

Het is dus essentieel om altijd goed op de hoogte te blijven op wat de concurrentie doet. Een aantal dingen waar je op kunt letten:

Ook als je posities niet gedaald zijn is het altijd goed om je concurrentie nauwkeurig te analyseren. Zie je bijvoorbeeld een bepaalde website gestaag stijgen in de zoekresultaten, dan doet hij blijkbaar in de ogen van Google iets goed. Probeer hiervan te leren en probeer de tactieken die je concurrent gebruikt te achterhalen. Op die manier loop je nooit achter de feiten aan.

Conclusie: raak vooral niet in paniek

Heb je te maken met flink dalende posities, raak dan vooral niet in paniek. Er is vrijwel altijd een goede reden waarom je website klappen heeft gekregen. Analyseer dus rustig wat deze reden is en probeer het onderliggende probleem op te lossen.

Kom je er niet uit? De SEO-specialisten van TriplePro helpen je graag om je website er weer bovenop te helpen. Neem eens contact met ons op; wij drinken graag een kopje koffie met je!

Jouw doelen worden onze doelen.   TP Doel bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,5
klanten vertellen
43 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer

Triplepro Online Marketing B.V.
4.7 / 5 - 43 Beoordelingen