klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Omgaan met verschillende soorten websitebezoekers

Elke websitebezoekers is anders en kijkt anders naar jouw website. Toch zijn alle websitebezoekers te verdelen in 4 groepen. Lees hieronder meer over de verschillend soorten websitebezoekers.

websitebezoekers websitebezoekers websitebezoekers

De competitieve bezoeker (5-10% van de bezoekers)

De competitieve bezoeker kiest snel en op basis van feiten. Deze bezoeker wil je zo snel mogelijk laten inzien waar je voor staat als organisatie en welke voordelen jouw product/dienst heeft. De bezoeker is gevoelig voor afbeeldingen die eenvoudig te scannen zijn.

De spontane bezoeker (30-35% van de bezoekers)

De spontane website bezoeker kiest snel en op basis van gevoel. Plaats daarom acties bovenaan of vermeld dat jouw producten snel en direct leverbaar zijn. De spontane bezoeker bereik je verder door te werken met een lijstje. Communiceer bijvoorbeeld je nieuwe producten of vermeld de meest populaire.

Methodische bezoeker (40-45% van de bezoekers)

De methodische bezoeker kiest langzaam en op basis van feiten. De methodische bezoeker moet je dus overtuigen. Het gebruik van statistieken, bronnen, vergelijkingen en reviews zullen de bezoeker helpen om de juiste keuze te maken. Bewijs het aan de bezoeker.

Humanistische bezoeker (15-20% van de bezoekers)

De humanistische bezoeker beslist langzaam en op basis van gevoel. Gebruik afbeeldingen met mensen, bijvoorbeeld ouders met kinderen. Ze kijken daarnaast veelvuldig naar reviews en ervaringen van andere klanten, zorg dat je website dit kan laten zien.

Wat is het eerste wat bezoekers zien?

Nu we weten welke soorten bezoekers jouw website kunnen bezoeken gaan we dieper in op het kijkgedrag van de bezoekers. Een gemiddelde webbezoeker heeft namelijk dezelfde visie over een website.

Bepaalde elementen staan namelijk altijd op dezelfde plek, zo staan de contactgegevens rechtsboven en de belangrijkste kop in het midden onder de headerfoto. Bezoeker weten dat en scannen daarom de website met een F-visie. De onderstaande afbeeldingen laten duidelijk zien hoe een website bezoeker een website scant.

Deze zogeheten heat map laat zien wat als eerste opvalt bij bezoekers. Wat opvalt is dat hoe lager de tekst staat, hoe minder het wordt bekeken. De vouwlijn, de lijn waar de content wordt afgebroken en de bezoeker moet scrollen om de rest te zien, is erg belangrijk. Beneden de vouwlijn wordt de content minder vaak gelezen, houd daarom rekening met hetgeen wat boven de vouwlijn staat. Grijpt dit de bezoeker goed genoeg?

Gratis offerte & groeiscan

Gebruik van kleur, afbeeldingen en video’s

Een paar tips om het gebruik van kleur, afbeeldingen en video’s te laten werken voor jou:

Trekt de juiste afbeelding de aandacht van mijn bezoeker? Dit kun je eenvoudig zien door middel van een heattool. Deze tool geeft een gerichte indicatie van de knoppen die het meest opvallen bij jouw bezoeker.

En nu?

Nu weet je meer over het kijkgedrag van je bezoeker en nu? De homepage vol spammen met afbeeldingen en contrasterende kleuren en zo de aandacht trekken? Nee, dat is niet de bedoeling.

Probeer een goede mix te maken van relevante en nuttige teksten en 1 á 2 passende afbeeldingen. Zorg dat je website is toegespitst op de verschillende soorten website bezoekers. Zo pak je de aandacht van je lezer en geef je antwoord op de vraag van je bezoeker. 

Kennismaken?

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact