Een call to action, ook wel afgekort tot CTA, is een oproep aan de bezoeker die overeenkomt met het doel van de website of van de desbetreffende pagina. Voorbeelden hiervan zijn offerte aanvragen, brochure aanvragen, afspraak maken en lees meer. Een goede call to actions is bepalend voor de effectiviteit van de website. Het is een belangrijk onderdeel van CRO, conversie optimalisatie. Maar wat is een goede call to action?
De hele landingspagina van De Beste Zorgverzekering is ingericht op het klikken op de "Zorgverzekering vergelijken" knop. Er zijn bijna geen andere elementen (acties) op de pagina die een gebruiker kan doen en er wordt hevig gebruik gemaakt van witruimte om extra de aandacht te trekken naar de knop.
Op onze eigen website is er gekozen voor een gele button boven de vouw. Deze valt goed op door de afwijkende blauwe achtergrondkleur. Verder zie je deze gedurende pagina meerdere keren terugkomen.
Op de productpagina van Sportwearshop is er voor gekozen om de "in winkelwagen" button op te laten vallen door een kleur te kiezen die opvalt en verder niet voorkomt in de huisstijl.
Niet te missen deze oranje CTA midden in het contentveld. Duidelijk wat er gaat gebeuren en bezoeker kan direct zijn of haar gegevens invullen.
De meeste CTA's staan boven de vouw, maar door de groei in het aantal mobiele bezoekers is de footer belangrijker dan ooit. Als je op je mobiel helemaal naar beneden ben gescrollt wil je natuurlijk niet weer helemaal naar boven om een iets te kopen. Daarnaast zijn bezoekers die de pagina in z'n totaliteit hebben gezien waarschijnlijk koopgerichter dan mensen die net op de pagina zijn.
Bij de productpagina's van Talens is ook een grote opvallende gele "In winkelwagen" knop te vinden. De gele kleur valt extra op doordat de rest van de site clean wit is. De positie van de knop is ook bewust gekozen: rechts bovenaan direct onder de prijs.
Niet 1, niet 2, maar 3 CTA's boven de vouw. Een taxi reserveren kan op door direct te bellen of te whatsappen met Taxi Tammo, maar je kunt ook het formulier invullen. Voor iedere bezoeker wat wils. Welke CTA denk jij dat het vaakst wordt gebruikt?
Een bezoeker besluit in een paar seconden of de website aansluit bij de wensen en verwachtingen. In die paar seconden wil je als ondernemer een aantal dingen overbrengen. Ze moeten weten wat je doet en wat jij van hun verlangd. Een goede call to action is daarom uiterst belangrijk. Het geeft de bezoeker sturing en antwoord op hun vragen. Om op te vallen heeft een goede call to action altijd een afwijkende kleur in het design van de website.
De CTA is daarnaast een conversiestarter. Een button met een activerende tekst kan worden gezien als pure verleiding. Je wilt hier een 'Ja' scoren, je wilt dat ze klikken. Hiervoor moet een call to action zo concreet mogelijk zijn en tot de verbeelding spreken. Het moet de bezoekers prikkelen en aansporen tot het ondernemen van een actie. Je wilt de bezoeker zodanig verleiden en overtuigen dat je hun volledige aandacht hebt. Een goede call to action zorgt een verhoging van het aantal conversies en is daarmee van groot belang. Uiteraard zal je met alleen een call to action niet bereiken wat je wilt. De content op de pagina moet de call to action ondersteunen, je moet het kunnen waarmaken.
Wat kan ik precies op de website doen? De call to action is hiervoor een belangrijke informatiebron en moet antwoord kunnen geven op die vraag. Het helpt de bezoeker de mogelijkheden van de website te zien. Als ze eenmaal besloten hebben om op de website te blijven kan de call to action sturing geven aan de bezoekers. Door middel van een call to action als: 'Lees meer', 'bekijk ook deze pagina', 'meer weten?', kan je de bezoekers door de website heen leiden en hun helpen met het verkrijgen van de juiste informatie. Je stuurt de bezoeker. Je laat zien dat je weet wat de bezoeker wilt en je laat zien wat je ze te bieden hebt.
Leidt de bezoekers door de website, geef ze de juiste informatie, prikkel hun op het juiste moment, help ze en verleid ze en je zult het terugzien in het conversiepercentage. Meer rendement dus.