klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

De 12 meest gemaakte linkbuildingfouten die je moét vermijden

Al sinds de begindagen van het internet wordt linkbuilding ingezet als strategie om de positie van je website in Google te verbeteren. Nog altijd is een goed backlinkprofiel namelijk één van de belangrijkste factoren die van invloed zijn op je ranking.

Linkbuilding lijkt gemakkelijk, maar lang niet altijd wordt het op een goede manier aangepakt. Daarom presenteren wij hier de 12 meest gemaakte linkbuildingfouten die je rankings meer kwaad doen dan goed.

#1. Richten op kwantiteit in plaats van kwaliteit

Elke link die naar jouw website gaat is een positief signaal naar Google toe. Maar denk hierdoor niet dat je het beste zoveel mogelijk links naar je website moet gaan bouwen. Eén kwalitatief sterke link heeft namelijk veel meer invloed dan tien links van een lage kwaliteit. Zoals voor zoveel zaken geldt: kwaliteit gaat boven kwantiteit.

linkbuilding fouten

#2. Ervan uitgaan dat de links vanzelf binnenstromen

Als linkbuilder probeer je eigenlijk tegen Google te zeggen: ‘Kijk, dit is een goede website, want er komen steeds meer websites bij die er naartoe linken!’ Maar hoe ziet Google zelf linkbuilding nou het liefst? Dat is vrij simpel: creëer als websitebeheerder gewoon ijzersterke content, dan komen de links vanzelf.

Helaas is dat in de praktijk niet zo eenvoudig, zeker niet als je bijvoorbeeld bezig bent voor een lokaal MKB-bedrijf. Tenzij je echt een veelgelezen platform bent, bereik je niets als je niet aan outreach doet. 

#3. Links plaatsen op irrelevante websites

Relevantie is essentieel als je bezig bent met linkbuilding. Want zeg nou zelf: als jij een compliment krijgt van een vakgenoot uit dezelfde branche, dan is dat je toch veel meer waard dan een aanbeveling van iemand die heel wat anders doet?

Google ziet dit precies hetzelfde. Heb jij een timmerbedrijf, dan heeft een link op een website over voeding weinig toegevoegde waarde. Probeer dus altijd links te plaatsen op websites die qua onderwerp verwant zijn aan jouw eigen website.

#4. Links plaatsen op websites met weinig autoriteit

Fout nummer vier hangt nauw samen met de eerste fout. Het heeft geen zin om links te gaan plaatsen op elke website die je pakken kunt. Kwaliteit is immers veel belangrijker dan kwantiteit. Daarom is het belangrijk dat je eisen stelt aan de autoriteit van de websites waarop je links wilt plaatsen.

Autoriteit kun je op verschillende manieren meten. Enkele veelgebruikte metrics zijn de DA (domain authority) van Moz, de DR (domain rating) van Ahrefs en de Trust Flow van Majestic. Hoe hoger de autoriteit van een website, hoe meer invloed een link vanaf die website zal hebben voor jouw website.

#5. Te weinig variëren in type links

Een gezond linkprofiel is opgebouwd uit verschillende type links. Het is verleidelijk om je alleen te richten op gemakkelijk te verkrijgen startpaginalinks, maar het is verstandiger om meer variatie aan te brengen in het type links die je bouwt. Richt je dus bijvoorbeeld ook op kwalitatieve blogartikelen of links vanaf social media platformen. Deze zijn over het algemeen ook nog eens veel meer waard dan simpele startpaginalinks.

#6. Te weinig variëren in anchorteksten

Een anchortekst is de “naam” van een link of de tekst waaraan hij gekoppeld is. Voor een goede linkbuildingcampagne is genoeg variatie in ankerteksten belangrijk. Variatie zorgt namelijk voor een natuurlijk ogend linkprofiel.

Veel linkbuilders hebben de neiging om vooral keyword anchorteksten te gebruiken met daarin het zoekwoord waarop de betreffende pagina moet ranken. Doe je dit echter te vaak, dan kan dat manipulatief overkomen in de ogen van Google. Kies daarom voor een gezonde mix van naked URL’s, branded anchors, keyword anchors en zelfs zogenaamde junk anchors (‘klik hier,’ ‘lees verder,’ etc.).

anchor tekst fouten

#7. AB-linkruils opzetten

Als websitebeheerder heb je vast wel eens een mailtje ontvangen met het verzoek tot een linkruil. Vaak gaat het hier om een AB-linkruil, waarbij de andere partij een link naar jouw website (A) plaatst op zijn website (B) en vice versa. Klinkt aanlokkelijk natuurlijk, want zo’n linkje is makkelijk verdiend.

Echter is Google niet echt fan van zulke constructies. Het ziet dit soort linkruils als een manier om jouw posities in de zoekmachine te manipuleren. Wil je toch een linkruil opzetten, kies dan voor een ABC- of liever nog een ABCD-linkruil. Hierbij zijn vier verschillende websites in het spel, waardoor de herkomst van de links veel moeilijker te traceren is.

#8. Je heil zoeken bij grote PBN’s

De afkorting PBN staat voor private-blog-network: een netwerk van (blog)websites die vooral naar elkaar toe linken en puur zijn opgezet voor linkbuildingdoeleinden. PBN’s zijn een gemakkelijke manier om links te vergaren, maar er zitten wel behoorlijk wat risico’s aan vast. Als ze te opzichtig zijn opgezet, kan Google ze gemakkelijk herkennen en deinst het er vervolgens niet voor terug om ze een handmatige penalty te geven. Kijk dus uit met het gebruiken van PBN’s voor linkbuilding, zeker als alle websites ook nog eens hetzelfde IP-adres hebben.

#9. Links alleen naar de homepagina laten verwijzen

Als het gaat om linkbuilding is variatie key. Een veelgemaakte fout is dan ook om alle links die je opbouwt naar de homepagina van je website te laten gaan. Niet alleen komt dit onnatuurlijk over, je hebt vast ook wel andere pagina’s op je website die je beter wilt laten scoren. Link je specifiek naar die pagina’s, dan krijgen ze zeker een boost.

#10. Links plaatsen op pagina’s met te veel uitgaande links

Over het algemeen geldt: hoe meer links er op een pagina staan, hoe minder waarde iedere link heeft. Plaats dus niet te veel links op pagina’s die al vol staan met tientallen of zelfs honderden andere uitgaande links. Op die manier ben je slecht één van de velen. Een backlink heeft veel meer kracht als hij slechts de enige of één van de weinige uitgaande links op een pagina is, zoals bijvoorbeeld in een blogartikel.

menigte

#11. Te veel links tegelijkertijd laten plaatsen

Heb je besloten om tijd te steken in linkbuilding, dan ben je al snel geneigd om in korte tijd zoveel mogelijk links te laten plaatsen. Hier moet je echter wel mee uitkijken. Het komt namelijk niet natuurlijk over en kan al gauw lijken op een geautomatiseerd proces. En daar houdt Google niet van! Zorg dus voor een gezonde spreiding van links over de hele maand.

#12. Links kopen

Betalen voor links is voor Google uit den boze. Heb je voor een link betaald, dan is het voor Google natuurlijk wel lastig om dit te achterhalen. Maar in de praktijk zijn links die online in bulk te koop worden aangeboden van een zeer lage kwaliteit. Zo kun je op platformen zoals Fiverr al voor enkele dollars duizenden backlinks kopen. Je zult zelf wel begrijpen dat dit je website meer kwaad dan goed doet.

Linkbuilding uitbesteden bij TriplePro

Zoals je begrijpt kan linkbuilding gemakkelijk zijn, maar is goed linkbuilden zo eenvoudig nog niet. Het team van TriplePro Online Marketing heeft jarenlange ervaring met het opzetten van linkbuildingcampagnes en neemt je het werk graag uit handen. Met onze manier van linkbuilding maken we samen online het verschil.

Samenwerken

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact