Contact opnemen?
 9.1 / 10 - 125 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Zo beïnvloedde het nieuws dit jaar ons online zoekgedrag

2022 was een jaar dat bol stond van de grote gebeurtenissen, zowel op het wereldtoneel als in Nederland. Het wereldnieuws wordt sinds afgelopen winter beheerst door de oorlog in Oekraïne, terwijl in ons eigen land thema's als de energiecrisis, de inflatie en de boerenprotesten het gesprek van de dag waren. Zien we dat dan ook terug in ons online zoekgedrag? Absoluut! Uit onderzoek van TriplePro Online Marketing blijkt dat het zoekvolume van zoektermen die te maken hebben met deze thema's explosieve stijgingen lieten zien. 

De oorlog in Oekraïne 

We kunnen wel stellen dat de oorlog in Oekraïne dé gebeurtenis was die het nieuws in 2022 beheerste. Dat blijkt ook uit cijfers die Google onlangs publiceerde. Volgens het jaarlijkse Year of Search rapport was Oekraïne wereldwijd het populairste onderwerp voor zoekopdrachten in Google. Ook in Nederland stond dit thema bovenaan, gevolgd door veel showbizz gerelateerde onderwerpen, zoals Jeroen Rietbergen en Ali B, de betrokkenen bij het The Voice schandaal. 

De Russische invasie van Oekraïne leidde eind februari voor veel bezorgdheid in ons land. Natuurlijk waren veel Nederlanders begaan met het lot van de Oekraïners, maar er was ook veel onduidelijkheid over wat een oorlog zou betekenen voor onszelf.  

In februari werd er volgens cijfers van Google bijvoorbeeld 33.000 keer gezocht op dienstplicht, een stijging van meer dan 800% in vergelijking met de maand ervoor. 

oekraine

Zoekopdrachten zoals derde wereldoorlog of ww3 waren in februari goed voor een zoekvolume van 113.900, een stijging van meer dan 2.000% ten opzichte van december 2021.

oekraine

Ook naar het absolute horrorscenario, een kernoorlog of nucleaire oorlog, werd meer dan 1.000% vaker gezocht dan in december. 

De oorlog in Oekraïne had daarnaast als gevolg dat bepaalde producten schaars werden. Zo is het land een groot exporteur van zonnebloemolie, en die export kwam door de Russische invasie grotendeels stil te liggen. Hierdoor ontstond er een ware run op dit product. In maart werd er maar liefst 300.000 keer gezocht op zonnebloemolie, meer dan 3.600% vaker dan in februari. 

De energiecrisis 

Het is momenteel het gesprek van de dag: de torenhoge energieprijzen. Als gevolg van onder andere de oorlog in Oekraïne is er in Europa een energiecrisis ontstaan. Dit heeft geleid tot hard stijgende energierekeningen, met alle gevolgen van dien. 

Uit het zoekgedrag blijkt dat Nederlanders massaal op zoek zijn gegaan naar manieren om energie te besparen en zo hun gasrekening te drukken. Zo werd er in oktober 167% vaker gezocht op zoekwoorden als energie besparen, gas besparen en energiebesparende maatregelen dan in oktober 2021. 

energiecrisis

Nederlanders gingen daarnaast in groten getale op zoek naar een voordeliger energiecontract. Zoekopdrachten als energiecontract, variabel energiecontract en energiecontract afsluiten waren van augustus t/m oktober gezamenlijk 278% populairder dan in dezelfde periode in 2021. 

energiecrisis

Daarnaast gingen we met zijn allen naarstig op zoek naar energiebesparende maatregelen. Enkele voorbeelden (sep. 2022 vs. sep. 2021): 

Inflatie 

Een ander groot thema dit jaar was de toenemende inflatie. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de prijzen in oktober 14,3% hoger waren dan in oktober 2021. Het aantal zoekopdrachten voor inflatie steeg echter nog harder: in september was dit bijna dubbel zo hoog als in september vorig jaar. 

inflatie

Als de inflatie stijgt, dan stijgt de hypotheekrente mee: waar deze in januari nog op 1 tot 2 procent lag, was deze eind oktober gestegen naar 4 tot 5 procent. Dit is ook terug te zien in het zoekvolume van het zoekwoord hypotheekrente: van 90.500 in januari, naar 201.000 in oktober (+122%). 

Boerenprotesten 

Een laatste onderwerp dat in 2022 het nieuws beheerste was de boerenprotesten. Als gevolg van de stikstofmaatregelen van de overheid waren er door het hele land protesten en waren er overal steunbetuigingen aan de boeren te zien. Dit was zeker het geval in juni, toen de overheid de stikstofdoelstellingen per regio publiceerde, wat leidde tot snelwegblokkades door boeren. 

In de zoekvolumecijfers is dit duidelijk terug te zien. In de eerste plaats voor zoekopdrachten als stikstof en wat is stikstof, die in juni een stijging lieten zien van maar liefst 729% ten opzichte van de maand ervoor. Mensen wilden zich duidelijk inlezen in de achterliggende oorzaken van de stikstofcrisis en de boerenprotesten. 

boerenprotest

In juni en juli werd er daarnaast gemiddeld zo'n 330.000 keer gezocht op boerenprotest of boerenprotesten; in de maanden daarvoor was dit gemiddeld 1.000 keer. 

Als gevolg van de stikstofmaatregelen betuigden Nederlanders massaal steun aan de boeren, bijvoorbeeld via het ophangen van een omgekeerde vlag of het bevestigen van een boerenzakdoek aan de autozijspiegel.  

Dit was terug te zien in ons zoekgedrag: normaal wordt er maandelijks zo'n 300 keer gezocht op termen als omgekeerde vlag of omgekeerde Nederlandse vlag, maar in juli was dit 29.600 keer (+9.767%). Boerenzakdoek zag daarnaast een stijging van 4.525% (76.000 om 1.600). 

Conclusie 

Dat wat er om ons heen gebeurt in de wereld ons zoekgedrag beïnvloedt, is niets nieuws; dat gebeurt ieder jaar. Als marketeer of ondernemer is het echter reuze interessant om te weten welke zoektrends er achter deze gebeurtenissen vandaan komen, om daar eventueel op in te kunnen spelen. 

 

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen