Contact opnemen?
 9.1 / 10 - 123 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Wij bouwen aan jouw merk

Branding bureau in Groningen | Sterke merkstrategie nodig?

 

tp Offerte ontvangen

Branding

Branding komt vanuit de Engelse taal. Brand betekent in het Nederlands ‘merk’. Branding heeft dus met je merk te maken. Het vindt zijn oorsprong bij de cowboys. Door het brandmerken van de koeien met unieke brandmerken konden ze zien van wie welke koeien waren. De koeien waar gebrand.

Branding gaat over wie je bent, waarom je bestaat en waar je voor staat. Het omvat je logo, huisstijl, kleurstelling, lettertype, grafische elementen, cultuur, merkrichtlijnen en merkattributen. Maar ook je oorsprongsverhaal, missie en visie, de kernwaarden, de tone of voice en positionering.

Met branding maak je een bepaalde indruk. Het is wat de mensen voelen, ervaren en denken bij een merk. Het gaat om jouw imago en jouw reputatie. Amazon directeur Jeff Bezos zei ooit eens: “your brand is what others say about you when you're not in the room”. Branding gaat dus over wat anderen zeggen als jij niet in de kamer bent.

Als je met branding aan de slag gaat, dan heb je als doel om jezelf te tonen aan het publiek. Je wilt een bepaald gevoel oproepen, dat mensen op een bepaalde manier naar je kijken of dat ze je merk op een bepaalde manier herinneren. Het gaat dus vooral om het beïnvloeden van de emoties en de gevoelswaarde rondom jouw merk.

In de breedste zin kun je zeggen dat alle interacties en activiteiten invloed hebben om de merkperceptie en daarmee invloed hebben op je branding.

Merkidentiteit

Merk identiteit is de persoonlijkheid van je merk. Het is groter dan alleen het logo, de lettertype, kleurstelling en andere visuele aspecten. Het is het karakter van jouw merk. Net als mensen, laten bedrijven zich op een bepaalde manier zien. Denk aan de verbale communicatie en de visuele communicatie.

Branding strategische sessie

Naar de basis. Wij beginnen altijd met een strategische sessie. Hiervoor vragen we jullie om wat huiswerk te doen zodat jullie voorbereid naar de strategische sessie komen.

Strategische sessie:

Door middel van strategische sessies gaan we samen jouw bedrijf ontleden. Samen gaan we ontdekken waarom jullie bestaan, wat jullie visie is en waar je voor staat. We kijken naar jullie concurrenten en naar jullie (nieuwe) positionering. En door middel van modellen gaan we kijken naar jullie merkpersoonlijkheid. Wat is het karakter van het merk?

Resultaat:

Het is resultaat is een product: merkstrategie. Het is een heldere presentatie van jouw merk: wie je bent, wat je doet en hoe je gezien wilt worden. Vervolgens gaan we aan de slag met de visuele aspecten: logo, typografie, kleurstelling en grafische elementen die jouw merk onderscheidend maken.

 

Branding uitbesteden bij TriplePro:

  • Missie, visie & drijfveren
  • Kernwaarden & merkbeloften
  • Huisstijl
  • Logo/beeldmerk
  • Positionering

Branding offerte ontvangen

 

Branding & marketing

Branding en marketing is niet hetzelfde. Wel kunnen ze, mits goed op elkaar afgestemd, elkaar versterken. Branding is gericht op de relatie en wordt strategisch ingezet. Marketing richt zich op de transactie en wordt meer tactisch ingezet. Strategie komt voor tactiek, idealiter komt dus ook branding voor marketing.

Met branding geef je aan wie je bent, waarom je bestaat en waar je voor staat. Door dit te communiceren kan het publiek zich met jou associëren. Ze krijgen een bepaald gevoel bij je merk, dat kan negatief maar ook positief zijn. Dat maakt onder andere dat sommige mensen alleen nog maar een Mercedes willen rijden. Ze hebben een bepaald positief gevoel bij het merk. In dat geval heeft je merk een bepaalde aantrekkingskracht.

Marketing is gericht op het actief promoten van diensten en producten. Met een marketing campagne wil je het publiek stimuleren om je zaken te doen. In plaats van aantrekkingskracht, wordt de actie gepusht. Je wilt mensen in beweging krijgen. Dit kan ervoor zorgen dat mensen een Mercedes aanschaffen. Maar met branding kun je bewerkstelligen dat iemand nooit meer iets anders dan een Mercedes wilt.

Een goede marketing campagne komt overeen met jouw merkstrategie. Op die manier klopt de relatie tussen branding en marketing. En blijft het voor het publiek helder. Consistentie is hierin belangrijk.

Samen bouwen aan een sterk(er) merk?

Ben je niet tevreden over je huidige uitstraling of moet je nog met branding beginnen? Wij willen samen met jou een sterk merk bouwen en komen graag met jou in contact. Vul hieronder je gegevens in of bel ons op 050-3050023.

 

Branding offerte ontvangen?

Samen een sterker merk bouwen? Vraag een gratis adviesgesprek en/of offerte aan.

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen