• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller
TriplePro Online Marketing
 

Linkbuilding.

Met onze linkbuilding formule zorgen we voor meer links, hogere posities en meer verkeer. Wil jij ook nummer 1 posities? Vraag de gratis groeiscan aan.

Mijn link­building­scan ontvangen

Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis linkbuilding scan en onze SEO experts maken een audit van jouw website.

  1. Analyse van je website
  2. Kom erachter waar je staat ten opzichte van concurrenten
  3. Ontdek kansen die je helpen met groeien
  4. Ontvang een linkbuilding strategie op maat
fonk

Snel navigeren

  1. Wat is een kwalitatieve link?
  2. Belangrijke linkbuildingbegrippen?
  3. Welke linkbuildingstrategieën zijn er?
  4. Meeste gemaakte fouten met linkbuilding?
  5. Welke tools gebruiken wij voor linkbuilding?
  6. Waarom investeren in linkbuilding?
  7. Werkt linkbuilding in 2025 nog?
  8. Waarom linkbuilding uitbesteden bij TriplePro?
  9. De linkbuilding service van TriplePro

wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is, net als het optimaliseren van content en techniek, een erg belangrijke strategie om jouw website beter te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines beschouwen backlinks als een soort stemmen of aanbevelingen voor jouw website. Hoe meer kwalitatieve en relevante links je verzamelt, hoe meer jouw website als een autoriteit wordt gezien. En hoe hoger je scoort in de zoekmachine. Linkbuilding is daarom een essentieel onderdeel van iedere SEO-strategie. In onze complete linkbuildinggids staat alles wat je moet weten over linkbuilding anno 2025!

Wat is een kwalitatieve link?

Als het om backlinks gaat is niet iedere link evenveel waard. De ene backlink zal jouw website beter helpen dan de andere. Maar wat is dan precies een kwalitatieve backlink? Daar zijn verschillende criteria voor:

  1. Relevantie. Een goede backlink komt van een website die qua onderwerp relevant is aan die van jou. Google ziet een backlink immers als een soort stem of aanbeveling, en een stem van iemand uit jouw branche is natuurlijk veel meer waard dan de stem van een buitenstaander.
  2. Context. De context van een backlink is ook van belang. Staat jouw link bijvoorbeeld in een blogartikel over een onderwerp dat te maken heeft met jouw website, dan is dat waardevoller dan wanneer hij ergens in een lijst met tientallen andere links staat. Relevante content is dus de sleutel.
  3. Autoriteit. Links van betrouwbare en populaire sites zijn belangrijk voor kwalitatieve linkbuilding. Hierbij moet je denken aan een website met een hoge domeinwaarde die maandelijks veel bezoekers trekt.

En zo zijn er nog wel een aantal factoren. Voor een natuurlijk linkprofiel is het echter belangrijk dat je ook genoeg links verzamelt die van wat mindere kwaliteit zijn.

Belangrijke linkbuildingbegrippen om rekening mee te houden

Bij linkbuilding komen veel factoren kijken. Ben je zelf van plan om in de linkbuildingwereld te duiken, dan moet je in elk geval deze begrippen kennen.

Backlink

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Dit is waar het allemaal om draait bij linkbuilding. Voor Google en andere zoekmachines zijn backlinks een erg belangrijk signaal bij het opstellen van de zoekresultaten. Zwartwit-gezegd: hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je in Google komt te staan. Natuurlijk is niet iedere backlink evenveel waard. Zo krijg je het liefst een link van een website die releva

Linkbuilding

Belangrijke linkbuildingbegrippen om rekening mee te houden

Dofollow en nofollow links

Dofollow links zijn de 'standaard' type links. Nofollow links zijn links waaraan een "rel=nofollow” attribuut is gekoppeld. Bij linkbuilding is het erg belangrijk dat de links die je verzamelt dofollow zijn en niet nofollow. Geef je namelijk een link een nofollow attribuut mee, dan zeg je tegen Google dat de link niet gevolgd hoeft te worden. Hierdoor heeft hij in tegenstelling tot een dofollow link geen impact op je posities in de zoekresultaten. Nofollow attributen worden vaak gebruikt om spam tegen te gaan. Zo zijn meestal alle links die in reacties op blogposts staan nofollow. Recentelijk heeft Google twee nieuwe attributen geïntroduceerd: "rel=sponsored” en “rel=ugc". Sponsored links zijn links waarvoor is betaald. UGC staat voor 'User Generated Content;' dit attribuut wordt vaak gebruikt bij links die geplaatst zijn door een gebruiker en niet de website-eigenaar.

Ankertekst

De ankertekst of anchortekst is de tekst waaraan een link gekoppeld is. Het is het stukje tekst waar je op klikt om de link te openen. Vaak heeft de ankertekst een andere kleur of is hij onderstreept om hem makkelijk te kunnen herkennen. Het is slim om relevante ankerteksten te gebruiken, waaraan zowel de bezoeker als Google kan zien waarover de pagina waar je naartoe linkt gaat. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je genoeg variatie aanbrengt in je ankerteksten. Niet alleen maar exacte zoekwoorden gebruiken dus, maar ook bijvoorbeeld branded zoekwoorden. Dit draagt bij aan een natuurlijk linkprofiel.

Belangrijke linkbuildingbegrippen om rekening mee te houden

Domeinautoriteit

De domeinautoriteit van een website geeft de waarde van een domein aan en is een belangrijke indicator van hoe hoog een website zal scoren in de zoekmachines. Domeinautoriteit is ontwikkeld door het Amerikaanse MOZ en is de meest gebruikte manier om de waarde van een domein te toetsen. Ook partijen als Ahrefs en Majestic hebben hiervoor hun eigen metrics ontwikkeld.

De belangrijkste manier om je domeinautoriteit te verhogen is via het verkrijgen van meer kwalitatieve backlinks. Hoe meer je aan linkbuilding doet, hoe hoger je domeinautoriteit wordt en hoe makkelijker het zal worden om hoog te scoren in Google.

Natuurlijk linkprofiel

Bij linkbuilding is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website een 'natuurlijk backlinkprofiel' heeft. Hiermee bedoelen we dat het lijkt alsof alle backlinks die je hebt op een natuurlijke manier zijn verkregen. Google houdt namelijk niet zo van het kunstmatig genereren van backlinks. Daarom is het verstandig om te werken aan een gebalanceerd linkprofiel, dat bestaat uit links van relevante websites, verschillende typen links (persberichten, startpagina's, blogartikelen) en een gevarieerd gebruik van ankerteksten. Daarnaast is het ook niet slim om een hele hoop links tegelijk te verkrijgen of om maar naar één pagina te linken in plaats van naar meerdere pagina's, omdat dit kunstmatig overkomt.

Onze specialisten

Leer ons kennen

Linkbuilding­tools

Om voor jou de beste resultaten te kunnen behalen, gebruiken we meerdere professionele SEO-tools. Deze helpen ons onder andere bij het maken van diepgaande analyses en het bepalen van de domeinwaarde van websites.

Linkbuildingscan ontvangen

Bekijk onze Linkbuilding cases

Expertise, nieuws en verhalen uit ons team

SEO tips 2020
SEO blog
SEO tips 2020
Wil jij betere posities, meer verkeer naar je website en meer organische conversies? Ontvang de gratis seo groeiscan met...
De belangrijkste take-aways van BrightonSEO 2023
SEO blog
De belangrijkste take-aways van BrightonSEO 2023
Ieder jaar vindt in april dé grootste SEO-conferentie ter wereld plaats in de Engelse kustplaats Brighton. Bij BrightonSEO...
Gelekte documentatie laat nieuw licht schijnen op google-algoritme
SEO blog
Gelekte documentatie laat nieuw licht schijnen op google-algoritme
Deze week publiceerde Rand Fishkin, eigenaar van SparkToro en oprichter van Moz, een artikel dat de SEO-wereld...
AI Overviews: welke impact hebben ze en hoe optimaliseer je ervoor?
SEO blog nieuw
AI Overviews: welke impact hebben ze en hoe optimaliseer je ervoor?
Het kan je niet zijn ontgaan: sinds halverwege mei heeft Google ook in Nederland AI Overviews uitgerold. Bij veel...
Hoger in Google komen
SEO kennisbank nieuw
Hoger in Google komen
Ben jij op zoek naar manieren om hoger in Google te komen? Om zoveel mogelijk uit jouw bedrijf en jouw website te...
Hoe schrijf je de beste meta title?
SEO kennisbank nieuw
Hoe schrijf je de beste meta title?
Een goed geoptimaliseerde meta title (ook wel SEO title of title tag genoemd) is erg belangrijk voor je posities in...
Google-rankings gedaald: wat nu?
SEO blog nieuw
Google-rankings gedaald: wat nu?
Iedere (internet)ondernemer maakt het wel een keer mee. De hoge Google-posities waar je jarenlang voor...
SEO-teksten schrijven
SEO kennisbank nieuw
SEO-teksten schrijven
Wil je graag dat jouw pagina's hogere posities scoren in de zoekresultaten van Google? Dan is het nodig om goede...
Google Analytics
SEO kennisbank websitetools
Google Analytics
Met Google Analytics krijg je inzicht in de bezoekersstatistieken en het gedrag van je bezoekers op jouw website.
SEO bureau inschakelen?
SEO kennisbank
SEO bureau inschakelen?
Ben jij op zoek naar professioneel seo bureau? Zoekmachine optimalisatie (SEO) is en blijft de basis van jouw website.
Waarom SEO uitbesteden?
SEO kennisbank
Waarom SEO uitbesteden?
Wil jij beter vindbaar worden met je website of webshop in de zoekmachines om zo meer bezoekers en meer omzet te...
Zoekmachine optimalisatie
SEO kennisbank
Zoekmachine optimalisatie
Wil jij meer organische bezoekers trekken naar je website of webshop? Dan is het slim om bezig te gaan met...
Wat zijn keywords
SEO kennisbank
Wat zijn keywords
Keywords, misschien heb je er wel eens iets over gehoord, maar wat zijn keywords nou precies? Zoekwoorden zijn...
Long tail zoekwoorden
SEO kennisbank
Long tail zoekwoorden
Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume die doorgaans specifieker zijn en...
Wat is semantisch zoeken
SEO kennisbank
Wat is semantisch zoeken
Semantisch zoeken in Google, wat is dat eigenlijk? Deze vraag zien we de laatste tijd steeds vaker voorbij komen.
Wat is duplicate content
SEO kennisbank
Wat is duplicate content
Duplicate content, is letterlijk vertaald dubbele content. Er is sprake van duplicate content als meerdere pagina's...
Hoe schrijf je de beste meta description?
SEO kennisbank
Hoe schrijf je de beste meta description?
Een meta description is een korte samenvatting of beschrijving van de inhoud van een webpagina. De meta beschrijving...
Wat is een no follow link
SEO kennisbank
Wat is een no follow link
Met een no-follow link zeg je tegen Google: volg deze link niet. Het is niet per se een positieve aanbeveling zoals bij...
Wat is een backlink
SEO kennisbank
Wat is een backlink
Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks zijn voor de zoekmachines zoals Google...
Wat is een interne link
SEO kennisbank
Wat is een interne link
Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Een interne link kan bestaan uit...
Wat is een anchor tekst
SEO kennisbank
Wat is een anchor tekst
Een anchor tekst, ook wel anker tekst en linkteksten genoemd, is de tekst waarmee een link gekoppeld is. Een anchor...
Wat is relevante content
SEO kennisbank
Wat is relevante content
Relevante content geeft antwoord op de bezoekersvraag en komt overeen met de intentie die bezoekers hebben bij het...
200 Google Rankingsfactoren
SEO kennisbank
200 Google Rankingsfactoren
Google hanteert ongeveer 200 factoren die de positie van een website in de zoekmachine bepalen. Deze factoren...
Wat is domeinwaarde
SEO kennisbank
Wat is domeinwaarde
Je website vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Behalve in geld (daar gaat dit artikel niet over) ook een fictieve...
Wat is een noindex tag?
SEO kennisbank
Wat is een noindex tag?
Een noindex tag is een metatag die je gebruikt om zoekmachines te laten weten dat je webpagina niet geïndexeerd...
Wat is domein autoriteit
SEO kennisbank
Wat is domein autoriteit
Domein Autoriteit is een getal van 1 tot 100 die voorspelt hoe groot de kans is dat een website goed rankt in de...
Wat is een canonical URL?
SEO kennisbank
Wat is een canonical URL?
Een canonical URL is een HTML element in de head van je pagina waarmee je zoekmachines laat weten met welke...
Wat zijn H1, H2 en H3 tags
SEO kennisbank
Wat zijn H1, H2 en H3 tags
H1, H2 en H3 tags worden ook wel headings genoemd. Deze headings zijn de koppen op de pagina van je website.
Wat is een hreflang tag?
SEO kennisbank
Wat is een hreflang tag?
Een hreflang tag vertelt zoekmachines welke taalversie van je website moet worden getoond in een bepaald taal...
Wat is technische SEO?
SEO kennisbank
Wat is technische SEO?
Technische SEO is het optimaliseren van de technische aspecten van je website met als doel om beter gevonden te...
Wat is een SEO-migratie?
SEO kennisbank
Wat is een SEO-migratie?
Stel je voor: je hebt jarenlang hard gewerkt aan je website. Je hebt waardevolle content gecreëerd en je online...
Afbeeldingen optimaliseren
SEO kennisbank
Afbeeldingen optimaliseren
Content is één van de belangrijkste 3 pijlers van Google. Bij content wordt er vaak gedacht aan tekst op een pagina...
Wat is internationale SEO?
SEO kennisbank
Wat is internationale SEO?
Wil je internationaal uitbreiden en meer klanten bereiken buiten Nederland? Dan is internationale SEO een essentieel...
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
SEO kennisbank
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordonderzoek doe je altijd aan het begin van SEO-optimalisatie. Wil je graag goed gevonden worden in...
Wat is een 302 redirect?
SEO kennisbank
Wat is een 302 redirect?
Een 302 redirect is een manier om tijdelijk een webpagina naar een andere locatie te verplaatsen. Hierbij blijft...
Wat is een XML-sitemap?
SEO kennisbank
Wat is een XML-sitemap?
Een XML-sitemap geeft een overzicht van alle pagina's van jouw website waarvan jij wil dat deze geïndexeerd...
Wat is E-E-A-T?
SEO kennisbank
Wat is E-E-A-T?
E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness – vier elementen die Google gebruikt...
Wat is structured data?
SEO kennisbank
Wat is structured data?
Met structured data help je de zoekmachines te begrijpen wat er op een pagina staat. Door middel van het...
Wat is black hat SEO?
SEO kennisbank
Wat is black hat SEO?
Als je bezig bent met zoekmachineoptimalisatie (SEO), dan wil je natuurlijk dat je website zo hoog...
Wat is crawlen?
SEO kennisbank
Wat is crawlen?
Als crawlers (ook wel bots genoemd) het internet crawlen, doorzoeken ze websites om die vervolgens te kunnen...
Wat is First Input Delay?
SEO kennisbank
Wat is First Input Delay?
Wanneer een gebruiker interactie heeft met een website, zoals het klikken op een menu-item of het plaatsen van een...
Wat is het Google algoritme?
SEO kennisbank
Wat is het Google algoritme?
Het Google algoritme. Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het precies? Simpel gezegd is het een...
Wat is robots.txt?
SEO kennisbank
Wat is robots.txt?
Een robots.txt bestand is een tekstbestand op je website waarin je aangeeft welke gedeeltes van je website...
Wat is de First Contentful Paint?
SEO kennisbank
Wat is de First Contentful Paint?
De First Contentful Paint (FCP) is het moment waarop de browser het eerste inhoudsvolle element van de pagina...
Wat is Interaction to Next Paint?
SEO kennisbank
Wat is Interaction to Next Paint?
Interaction to Next Paint is een (INP) is een belangrijke webperformance-metric die meet hoe snel een website reageert...

 

Linkbuildingstrategieën

Hoe pak je linkbuilding dan aan? Daar zijn verschillende strategieën voor, de één beter dan de andere. We hebben de meest gebruikte strategieën voor je op een rijtje gezet.

Zelf links toevoegen

Eén van de makkelijkste manieren van linkbuilding is om zelf links te plaatsen naar je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen op startpagina's, of in comments op fora en social media. Het nadeel is dat dit soort backlinks niet zoveel waard zijn. Vaak zijn ze bijvoorbeeld ook nofollow.

Links ruilen

Een veelgebruikte linkbuildingstrategie is het ruilen van links met een derde partij. Hierbij plaatst de derde partij een link naar jouw website op een website die bij hen in beheer is en doe je ditzelfde voor hen. Hierbij moet je er wel op letten dat de website waarop je een link verkrijgt wel relevant is en genoeg SEO-waarde heeft.

Gastbloggen

Links die verwerkt zijn in een stuk tekst, ook wel in-content links genoemd, zijn meer waard dan losse links. Een slimme linkbuildingstrategie is daarom het schrijven van gastblogs op externe websites. Er zijn veel websites die dergelijke blogs accepteren. Naast een backlink levert het je vaak ook een groter bereik op.

Linkbuildingstrategieën

Backlinks kopen

In principe houdt Google er niet van dat je betaalt voor backlinks, maar tegelijkertijd kunnen ze moeilijk traceren hoe je aan een link bent gekomen. Backlinks inkopen is dus een prima strategie, zolang je maar betaalt voor kwaliteit. Veel landelijke media bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om partnercontent te plaatsen in de vorm van een gesponsord artikel. Hier betaal je soms flink voor, maar je krijgt er wel een enorm waardevolle link voor terug.

Link earning

Waarschijnlijk de allerbeste linkbuildingstrategie is link earning. Hierbij creëer je zelf zulke goede content dat mensen automatisch naar jouw website zullen linken. Dit is ook wat Google het liefste ziet, maar helaas is dit voor veel bedrijven makkelijker gezegd dan gedaan. Weet je je content goed te verspreiden, dan kan dit je waardevolle backlinks opleveren.

Digital PR

Een link earning strategie waar je ook enorm waardevolle backlinks mee kunt verkrijgen is digital PR. Het idee hierbij is dat je content creëert met nieuwswaarde en deze vervolgens via een persbericht uitstuurt naar branche gerelateerde journalisten. Pak je dit goed aan, dan is de kans groot dat je content wordt opgepakt door de media. Er gaat wat tijd en moeite in zitten, maar de links die je ermee verkrijgt zijn wel van hoge kwaliteit.

Linkbuildingstrategieën

Infographics

Als je het hebt over content die vaak door een groot publiek wordt opgepikt, dan kun je niet om infographics heen. Vandaag de dag geldt: hoe visueler je content, hoe beter. Mooie en interessante infographics worden online dan ook gretig gedeeld. Zorg je er dan voor dat men er een link naar de originele bron bij vermeldt, dan zit je gebakken.

Skyscraper techniek

Een interessante linkbuildingtactiek is de skyscraper techniek. Deze populaire methode is ontwikkeld door Brian Dean van Backlinko. Het houdt in dat je op zoek gaat naar hoogstaande content waar door andere websites veel naar wordt gelinkt, en zelf aan de slag gaat met een nog betere versie van deze content. Vervolgens benader je de eerdergenoemde websites om nu naar jouw content te linken, omdat die beter is.

Broken linkbuilding

Een laatste linkbuildingstrategie die we moeten noemen is broken linkbuilding. Hierbij ga je op websites waarop jij graag een link wilt hebben op zoek naar links die niet meer werken. Vervolgens vraag je de webmaster om de kapotte link te vervangen door een link naar een gelijksoortige pagina op jouw website, die natuurlijk wel werkt. Het identificeren van broken links kun je eenvoudig doen met vrijwel alle gangbare SEO-tools.

Interne linkbuilding

Als we het hebben over linkbuilding, dan gaat het vrijwel altijd over het genereren van meer externe links. Logisch, aangezien dat voor linkbuilding het meest belangrijk is. Vergeet echter niet om ook te werken aan je interne links. Een goede interne linkstructuur is namelijk essentieel voor het behalen van betere posities in Google. Hier zijn een aantal redenen voor:

  1. Dankzij interne links is Google in staat om de verbanden tussen verschillende pagina's op je website te begrijpen. Op deze manier kan de zoekmachine erachter komen welke pagina's op je website over een gerelateerd onderwerp gaan.
  2. Interne links helpen Google om de content op je website beter te vinden en te crawlen. Zet je bijvoorbeeld een nieuwe pagina online en voeg je op andere pagina's interne links naar die pagina toe, dan kan Google de nieuwe pagina sneller vinden en indexeren.
  3. Interne links geven Google een idee over welke pagina's op je website het meest belangrijk zijn. Hoe meer interne links er naar een pagina verwijzen, hoe meer waarde er aan deze pagina wordt toebedeeld.
  4. De grootste meerwaarde van interne links in relatie tot linkbuilding is dat ze linkwaarde (of link juice) doorgeven. De homepagina is vaak de belangrijkste pagina van een website omdat daar de meeste backlinks naar verwijzen. De linkwaarde van deze backlinks wordt vervolgens verdeeld over alle pagina's waar vanaf de homepagina intern naar wordt gelinkt. Het is dus slim om interne links te plaatsen naar belangrijke pagina's vanaf pagina's met veel backlinks.

Vergeet ook de basics niet

Zoals benoemd is linkbuilding een zeer effectieve strategie om betere posities in de zoekresultaten mee te behalen. Maar linkbuilding is pas écht effectief als ook de basis goed staat en je website een goed fundament heeft. Hiermee bedoelen we de content en de techniek van je website.

  1. Heb je geen kwalitatieve en relevante content op je website, dan zul je nooit goed ranken in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat je content hebt die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep, uniek is en écht meerwaarde biedt. En natuurlijk zijn aloude SEO-factoren als het gebruik van de juiste zoekwoorden en het optimaliseren van je meta titel en beschrijving ook van belang.
  2. Linkbuilding heeft ook weinig zin als de techniek van je website niet op orde is. Hij moet dus goed te gebruiken en navigeren zijn door zowel je bezoekers als de robots van Google. Dit betekent bijvoorbeeld dat alle belangrijke pagina's crawlbaar moeten zijn, dat de website snel moet laden en dat hij mobielvriendelijk moet zijn. Investeren in technische SEO is dus ook voor linkbuilding belangrijk.

Linkbuilding

De meest gemaakte linkbuildingfouten

Linkbuilding is in essentie niet zo moeilijk, maar goed linkbuilden is weer een ander verhaal. Om ons heen zien we veel strategieën voorbijkomen die je rankings meer kwaad doen dan goed. We hebben een aantal van de belangrijkste don'ts voor je op een rijtje gezet:

  1. Richten op kwantiteit in plaats van kwaliteit
  2. Links plaatsen op irrelevante websites
  3. Links plaatsen op websites met weinig autoriteit
  4. Te veel gebruik maken van PBN's
  5. Te weinig variëren in type links en ankerteksten
  6. Te veel links tegelijkertijd laten plaatsen
  7. Interne links vergeten
  8. Te vroeg opgeven als je geen of weinig resultaat ziet

Hoe het dan wel moet? Nou, zo bijvoorbeeld:

  1. Wees kritisch als het gaat om kwaliteit. Eén link op een goede website is meer waard dan vier links op een spammy website.
  2. Werk aan een natuurlijk en gevarieerd linkprofiel.
  3. Creëer kwalitatieve content om daarmee op een natuurlijke manier goede links binnen te halen.
Linkbuilding  • 

Waarom investeren in linkbuilding?

Hoe het algoritme van Google er precies uitziet is een groot geheim, maar bekend is wel dat backlinks er een grote rol in spelen. De meeste SEO-specialisten zijn het erover eens dat externe links voor minstens 30 procent je ranking in Google bepalen. Je begrijpt dus vast wel hoe belangrijk linkbuilding is. Besteed je er geen aandacht aan, dan lopen je concurrenten bij je weg.

De belangrijkste voordelen van linkbuilding vind je hieronder nog eens op een rijtje:

  1. Door middel van linkbuilding versterk je jouw backlinkprofiel, waardoor Google jouw website steeds meer als een autoriteit gaat zien.
  2. Ziet Google je als een autoriteit in de branche, dan heeft dat een positief effect op je posities in Google.
  3. Linkbuilding zorgt dus voor meer bezoekers naar je website of webshop, met als gevolg meer leads of meer omzet.
  4. Daarnaast is het een duurzaam marketingmiddel: heb je eenmaal goede Google-posities behaald, dan profiteer je hier jarenlang van. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld SEA, waarbij je meteen bezoekers verliest als je een campagne stopzet.
  5. Bezoekers die je via linkbuilding naar je website haalt zijn 'gratis.' Hiermee bedoelen we dat je niet voor iedere klik hoeft te betalen, zoals bij Google Ads.
  6. Tot slot zorg je er met linkbuilding voor dat je niet achter gaat lopen op je concurrenten. Want ga er maar vanuit dat die achter de schermen ook een linkbuildingcampagne hebben draaien. En zo niet, dan is dit dé kans om ze op achterstand te zetten.

Linkbuildingscan ontvangen

Werkt linkbuilding anno 2025 nog?

Linkbuilding is al vaak doodverklaard, maar feit is dat het ook in 2025 nog altijd een onmisbare schakel is in jouw SEO-strategie. Misschien denk je dat linkbuilding na het uitrollen van de recente Google updates, die vooral de focus legden op betrouwbare en behulpzame content, niet meer zo belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar: uit verschillende studies blijkt dat backlinks nog altijd zeer belangrijk zijn bij het bepalen van je rankings. Een onderzoek van het bekende Backlinko liet bijvoorbeeld zien dat:

  1. Websites met een hoge domeinautoriteit gemiddeld gezien hoger ranken;
  2. Pagina's met veel backlinks beter ranken dan pagina's met weinig backlinks;
  3. Het aantal verwijzende domeinen van een website invloed heeft op je rankings.

Kortom, ook in 2025 werkt linkbuilding nog altijd zeer goed voor het behalen van hogere posities in Google. Wel is het zo dat je tegenwoordig kwalitatievere links nodig hebt dan vroeger om Google te vriend te houden. Veel technieken die 10 à 15 jaar geleden goed werkten, kun je inmiddels wél doodverklaren. Het is dus belangrijk dat je van alle meest recente ontwikkelingen op de hoogte bent.

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!

Waarom linkbuilding laten doen door TriplePro?

Wil jij voor jouw website hogere posities in Google? Besteed je linkbuilding dan uit aan de linkbuildingspecialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer bezoekers. Bij ons profiteer je van de onderstaande voordelen:

Jarenlange ervaring

Bij TriplePro hebben we meer dan 10 jaar ervaring met het opzetten van succesvolle linkbuildingcampagnes. Al meer dan 350 klanten hebben wij blij gemaakt met relevante en kwalitatieve backlinks en daardoor ook hogere posities.

Kwaliteit voorop

Kwaliteit staat bij ons altijd voorop. Om zo goed mogelijke resultaten te behalen hanteren wij een strikte kwaliteitsstandaard en plaatsen we alleen links op relevante en kwalitatieve websites. Dat betekent websites die qua onderwerp aansluiten bij jouw branche of niche en websites die een hoge domeinwaarde hebben of veel organisch verkeer trekken.

Waarom linkbuilding laten doen door TriplePro?

Groot linkbuilding­netwerk

Dankzij onze jarenlange ervaring beschikken wij over een groot netwerk van kwalitatieve websites waaruit we kunnen putten om efficiënt te linkbuilden. In onze grote linkbuildingdatabase kunnen we gemakkelijk filteren op branche en autoriteit, waardoor we altijd snel geschikte plaatsingen voor je kunnen vinden. We hebben daarnaast maandelijks contact met een groot aantal samenwerkingspartners, zodat we iedere maand snel en efficiënt de gewenste plaatsingen kunnen afronden.

Transparantie

Als ondernemer heb je behoefte aan transparantie en duidelijkheid. Wij zijn al jarenlang een transparant linkbuildingbureau. Dat betekent dat je iedere maand een heldere rapportage krijgt van de uitgevoerde werkzaamheden, de geplaatste backlinks en de behaalde resultaten. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er met je investering gebeurt en wat het je oplevert.

Waarom linkbuilding laten doen door TriplePro?

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Als onderdeel van ons SEO-team zijn onze linkbuildingspecialisten altijd op de hoogte van de nieuwste trends en de laatste ontwikkelingen als het gaat om linkbuilding. Hierdoor kunnen we snel schakelen en als de situatie daarom vraagt de strategie aanpassen. Op deze manier hebben we jouw campagne altijd onder controle.

Begeleiding

Wij zijn niet alleen een bureau dat enkel backlinks plaatst, maar je vindt in ons ook een sparringpartner die je helpt met het uitstippelen van de juiste strategie. Als full-service marketingbureau hebben wij de kennis in huis over iedere online marketingdiscipline, waaronder SEO, SEACRO en Social media. Tijdens de linkbuildingcampagne helpen we je dan ook graag om nog meer uit al je online kanalen te halen.

Zelf aan de slag met linkbuilding

Wil je zelf aan de slag met linkbuilding? Dan zijn er een aantal manieren waarop je dit kunt aanpakken:

  1. Schrijf relevante websites aan en vraag ze te linken naar jouw pagina.
  2. Vraag je zakelijke partners te linken naar je website.
  3. Meld je website aan bij startpagina's of bedrijfsgidsen.
  4. Schrijf gastblogs voor artikelplatformen.
  5. Stuur persberichten naar journalisten.
  6. Promoot je content via sociale media.

Er zijn dus best veel manieren waarop je zelf kunt beginnen met linkbuilding. De realiteit leert echter wel dat dit heel lastig is als je geen netwerk hebt. Bovendien kan het averechts werken als je het niet op de goede manier aanpakt. Wil je écht stappen maken met linkbuilding, dan kun je het daarom beter uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau zoals TriplePro.

Zo pakken wij linkbuilding aan

Wij analyseren het huidige backlinkprofiel. We maken een nulmeting van hoe alles er nu voor staat en analyseren de concurrentie. Aan de hand hiervan stellen we een doelstelling op en maken we een plan van aanpak.

Onze linkbuildingspecialisten starten met de campagne. Hierbij plaatsen zij links naar jouw website op een breed scala aan relevante websites met een hoge autoriteit. Voor iedere plaatsing hanteren wij een minimale domeinautoriteit.

Onze tekstschrijvers schrijven kwalitatieve artikelen over jouw producten of diensten. Hierin verwerken we links en vervolgens plaatsen we deze op kwalitatieve websites.

Aan het begin van iedere maand ontvang je een rapportage over de werkzaamheden van de voorgaande maand. Hierin vind je alle geplaatste links en een overzicht van de vooraf gestelde KPI's. Transparantie vinden wij erg belangrijk!

Besteed jouw linkbuilding uit aan TriplePro

De theorie achter linkbuilding is niet zo ingewikkeld, en de uitvoering in principe ook niet. Pas als je er mee wilt beginnen kom je erachter hoe lastig het in de praktijk is. Daarom is het verstandig om een gespecialiseerd online marketingbureau in te schakelen voor de linkbuilding voor jouw website. Door onze jarenlange ervaring, enorme linkbuildingnetwerk en toegang tot verschillende professionele tools is TriplePro hiervoor een uitstekende keuze. Wij zetten graag een effectieve linkbuildingcampagne voor je op. Neem contact met ons op en wij maken voor jou een plan op maat!

Linkbuildingscan ontvangen

Linkbuilding