• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is een goed conversieformulier?

Waarom elke website een conversieformulier heeft

Stel je zelf de vraag: wat is het doel van mijn website? Om diensten aan te bieden, om producten te verkopen, om offertes te laten aanvragen of om informatie te verstrekken aan klanten met een vraag? In deze gevallen kan jouw website niet zonder een conversieformulier. Want daar gebeurt het.

Een conversieformulier is een formulier op de website waar klanten iets kunnen aanvragen. Dit kan zowel informatie, een offerte of bijvoorbeeld een product zijn. Het conversieformulier dient ten tweede om informatie van de belangstellende te verkrijgen. Door hun e-mailadres, telefoonnummer, woonadres en hun naam te verkrijgen, kun je gepersonaliseerde informatie verstrekken. Zonder dit zou je toch niet weten wie er een aanvraag doet en waar de informatie of bevestiging naar toe gestuurd moet worden.

Het belang van het conversieformulier is daarmee gelijk duidelijk. Maar hoe zorg je nou dat het formulier ook wordt ingevuld?  Bekijk de volgende checklist om na te gaan of jouw conversieformulier er ook zo uit of dat het formulier nog geoptimaliseerd kan worden.

Checklist voor je conversieformulier

1: Zorg voor een concrete titel bovenaan het formulier. Hier zorg je ervoor dat je bezoeker getriggerd wordt.

2: Komt het formulier overeen met de content die op de pagina staat? Hoe concreter het formulier, hoe meer toegevoegde waarde het formulier op die pagina heeft.

3: Neem de angst bij de bezoekers weg. Bezoekers willen niet graag direct ergens aan vast zitten. Zorg dat je bijvoorbeeld bij een offerte vermeldt dat de offerte gratis en vrijblijvend is.

4: Vraag niet meer informatie dan je nodig hebt. Bezoekers willen zo snel mogelijk een formulier kunnen invullen. Ze zitten helemaal niet te wachten op vragen die geen toegevoegde waarde hebben voor de aanvraag.

5: Creëer een concrete verzendknop. Een opvallende en afwijkende kleur met tekst die relevant is,  waardoor direct opvalt wat je met het formulier kunt doen. Twee voorbeelden: 'Offerte aanvragen' en  'Bestel'. Dit ziet er toch een stuk beter uit dan een 'verzend' button?

Je weet nooit helemaal zeker wat aanslaat bij de bezoekers, en omdat er per jaar een hoop verschillende bezoekers op de website komen is het goed om te testen met het formulier. Dit wordt ook A/B testen genoemd. Hiermee test je een maand formulier A en een maand formulier B, de resultaten kun je dan eenvoudig vergelijken. Het beste formulier wint.

Contact opnemen

 

 

 

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!