Google update 1 juli: mobile first indexing

Mobile first indexing: dé mobiele revolutie. Alle nieuwe websites - die nog niet bekend zijn bij Google - worden vanaf 1 juli mobile first geïndexeerd. Maar wat is mobile first indexing precies? Hoe weet je of jouw website goed is ingericht? En wat moet je doen als dat niet zo is? Wij zetten het voor jou op een rijtje.

Mobile First Indexing - Mobiele revolutie

Wat is mobile first indexing?

Eigenlijk is het heel simpel. Tot op heden gebruikte Google de desktopversie om websites te indexeren. De desktopversie was dus bepalend voor de posities in de zoekmachine van Google. Bij mobile first is de mobiele versie van een website het uitgangspunt. De robotjes van Google gaan eerst de mobiele versie crawlen en daar pas de desktopvariant. Mobile first dus.

"To better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for."

- Google

Het idee achter mobile first is dat het je dwingt scherpe keuzes te maken in welke content je aanbiedt, maar vooral welke niet. Op kleine apparaten is alleen plaats voor de essentie van producten en diensten.

Waarom Mobile First Indexing?

In 10 grote landen worden er sinds 2015 meer zoekopdrachten gedaan vanaf mobiel dan desktop. Landen als de Verenigde Staten en Japan, maar nog niet in elk land is mobiel het grootst. Toch wordt mobile first indexing wereldwijd doorgevoerd.

In Nederland hebben 4 op de 5 mensen boven de 18 een smartphone. Om alle mobiele bezoekers een prettige gebruikerservaring te geven, heeft Google een aantal eisen opgesteld. Ook wordt niet uitgesloten dat er nog meer eisen zullen volgen.

Meest gebruikte smartphones 2018

Voor webdesigners is het belangrijk om te weten op welke apparaten het grootste percentage van de bezoekers zit. Wat je niet zou verwachten is dat relatief oudere smartphones de top 10 domineren. Sterker nog: geen recent model staat in de lijst. Waar voorheen Nederlanders na 1,5 jaar een nieuwe telefoon kochten, worden toestellen nu langer gebruikt.

Meest gebruikte Smartphones Nederland 2018

Meest gemaakte fouten

  1. Gebruik van plug-ins die niet worden ondersteund door mobiele browsers
  2. Geen viewport ingesteld die browsers vertellen hoe de afmetingen en schaal van een pagina moeten worden aangepast naar het formaat van het scherm.
  3. Content is breder dan het scherm.
  4. Tekst te klein om te lezen waardoor gebruikers met hun vingers moeten inzoomen om de tekst te lezen.
  5. Buttons en linkjes te dicht bij elkaar waardoor je per ongelijk op de verkeerde link klikt met je vinger.  
  6. De laadtijd is niet snel genoeg.

Is mijn website mobile first proof?

Twijfel je of jouw website klaar is voor deze Google update? Of kun jij hulp gebruiken om jouw website Mobile Proof te maken? Laat hieronder je naam, e-mail en je URL achter en wij nemen contact met op voor de resultaten.

Ik heb een Triplepro website

Geen paniek! Natuurlijk zijn wij al lang klaar voor deze update van Google. Sinds 2016 bouwen wij al mobiele websites. En ja, ons online marketing team volgt alle verandering op de voet, we houden je op de hoogte en nemen jou al je online zorgen uit handen. Mocht je een website hebben van voor 2016 dan nemen onze relatiemanagers contact met je op!

Jouw doelen worden onze doelen.   TP Doel bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,5
klanten vertellen
43 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer