• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Online marketing voor non-profitorganisaties

Goede doelen halen hun inkomsten voornamelijk uit donaties van leden. Uit onderzoek is echter gebleken dat Nederlanders een stuk minder vrijgevig zijn dan twintig jaar geleden en dat is ook merkbaar in de goede doelen-sector. Non-profitorganisaties bereiken een steeds kleiner deel van de Nederlandse huishoudens via fondsenwerving. Tel daar de afname van geefbereidheid en het verminderde vertrouwen in goede doelen bij op en je snapt in wat voor dilemma deze organisaties zich bevinden. Hoe nu verder?

Verandering fondsenverwerving

Niet alleen de geefbereidheid, maar ook de cultuur van doneren is aan het veranderen. Mensen verbinden zich niet meer jarenlang aan één goed doel, maar steunen liever meerdere doelen over een korte tijd of met éénmalige donaties. Mensen geven geld voor zaken waar ze zich op dat moment verbonden mee voelen. Dit vraagt om een andere aanpak voor fondsenwerving.

Een kwestie van geven en ontvangen

Hier komt het wederkerigheidsprincipe van Cialdini om de hoek kijken. Mensen zijn sneller geneigd iets terug te doen (een donatie) wanneer je ze eerst iets geeft (informatie). Voorzie mensen dus eerst van genoeg informatie en content voordat je iets van ze vraagt (zoals een donatie of lidmaatschap). Een website waarop bezoekers kwalitatieve informatie lezen over het betreffende onderwerp waarvoor de non-profitorganisatie zich inzet is dan ook belangrijk! Zorg ervoor dat je met jouw content – verspreid over meerdere kanalen - antwoord geeft op alle vragen die een potentiële donateur kan hebben over je goede doel en je bedrijf zelf.

Laat offline en online elkaar versterken

Vrijwel alle non-profitorganisaties zijn vandaag de dag online te vinden. Een goede zaak wat ons betreft ;-) Er zijn uitgebreide websites met informatie, inschrijfformulieren en doneermogelijkheden. Maar waar deze organisaties nog wel in achterblijven is het inzetten van online marketing met als doel meer donateurs te verzamelen.

Wat mensen onderzoeken voor ze doneren:

Oude manieren de deur uit?

Een nieuwe manier van fondsenwerven betekent echter niet dat alle bestaande manieren over boord moeten worden gegooid. Neem bijvoorbeeld straatwerving: een prima manier om mensen kennis te laten maken met jouw goede doel. De focus moet hier alleen verschuiven van het binnenhalen van harde leads (directe donatie of lidmaatschap) naar het vergaren van bijvoorbeeld e-mailadressen van geïnteresseerden zodat zij op de mailinglijst geplaatst kunnen worden om ze vervolgens weer te voorzien van relevante content en informatie.

Het langs de deuren gaan kan ook een positieve invloed hebben, maar ook hier geldt: richt je niet op de harde leads, maar geef mensen informatie. Deel folders uit waarop kort en bondig geschreven staat wat het doel is en hoe ik daar als persoon aan kan bijdragen. Plaats op die flyer bijvoorbeeld weer een link naar een YouTube video waarin je mensen meeneemt in je verhaal en de emotie van jouw onderwerp.

Het lijkt er op dat er meer engagement nodig is om als non-profitorganisatie op donaties te kunnen rekenen. En dat is precies wat door een combinatie van de ‘oude manieren’ en online marketing kan worden bereikt.

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!