klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

De impact van Voice Search op Online Marketing

Hey Google, hoe ziet mijn dag eruit? Hey Siri, bel Jan Jansen. Grote kans dat jij ook wel eens zo tegen een apparaat praat. We gebruiken onze smartphones, tablets en slimme speakers anno 2019 steeds meer als Persoonlijke Assistent. Dit is nog maar het begin van een heuse spraakrevolutie: spreken is het nieuwe typen.

Er kan er maar 1 de winnaar zijn

Handig zo’n persoonlijke assistent, maar we kunnen natuurlijk ook gewoon Googlen. We kunnen Google ook gerust de volgende vragen stellen:

En daarvoor hoeven we niet meer de zoekresultaten af te speuren naar de beste optie. Google regelt het wel en geeft je sneller dan ooit de antwoorden op je vragen. Maar dat betekent wel dat je met voice search maar één zoekresultaat krijgt in plaats van honderden of duizenden wanneer je een zoekopdracht typt.

Maar hoe kom je dan op die positie? Hoe word je gevonden in spraak gestuurde zoekopdrachten? Wat betekent voice search voor je SEO? Wij geven je graag wat tips waarmee je jouw website kunt optimaliseren voor voice search (en meteen een voorsprongetje kunt nemen op de concurrentie)

Wat is Voice Search?

Voice search geeft je de mogelijkheden om de zoekmachine door middel van gesproken woorden naar je zoekopdracht te laten zoeken. Het is een belangrijke ontwikkeling om zeker rekening mee te houden in je SEO strategie.

Voice search is immers in sterke opkomst. Er komen steeds meer apparaten beschikbaar die door middel van spraak kunnen worden aangestuurd. Denk bijvoorbeeld aan:

De verwachting is dat de huidige trend zich voortzet en dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van voice search. Niet alleen smartphones, tablets en slimme speakers zijn uitgerust met deze stemassistenten. Binnenkort zien we deze ook terug in wekkers, gloeilampen en magnetrons.


Wist je dat?

 

Voice search en SEO

Als je in 2019 prioriteit wil geven aan één aspect van voice marketing, kies dan voor het optimaliseren van gesproken zoekopdrachten. Dit is namelijk om twee redenen iets heel anders dan SEO.

Long- tail keywords  

Wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe, kan, top en beste.

Het is dan ook belangrijk om je website te voorzien van long-tail keywords die aansluiten bij natuurlijk taalgebruik, zodat deze beter reageren op gesproken zoekopdrachten. Een website als Answer the Public kan je helpen bij het formuleren van veelvoorkomende vragen. Ook is het belangrijk dat de vermeldingen in Google My Business up-to-date zijn, zodat consumenten de correcte antwoorden vinden.

Lokale vindbaarheid nog belangrijker

De resultaten van een gesproken zoekopdracht zijn in veel gevallen gebaseerd op locatie. Ben je in een vreemde stad en wil je weten waar je lekker uit eten kunt gaan? Of wil je vanuit je luie stoel thuis gewoon nog even dat pizzaatje bestellen? Google kent je locatie en geeft je meteen allerlei opties uit je directe omgeving. Want die zijn nu eenmaal het meest relevant. Zorg daarom dat je lokaal goed gevonden kunt worden.

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact