Met een gemiddelde mobiele sessieduur van 72 seconden (tegenover 150 bij desktop) en een aandachtsspanne van maximaal 8 seconden is het belangrijk om snel to the point te komen. Voor copywriting is het dus zeer belangrijk om teksten zo te schrijven dat de aandacht van de lezer getrokken blijft.
Mobiel gebruik wordt steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat mobiele gebruikers gemiddeld 1500 keer per week op hun telefoon kijken, waarvan 177 minuten per dag. Het is dus belangrijk dat de content op een mobiele website aantrekkelijk is voor deze mobiele gebruikers.
Tussen copywriting en content zitten meerdere verschillen die belangrijk zijn voor desktop en voor mobiel. Het is anno 2018 belangrijk om dit als online marketingbureau mee te nemen in de contentstrategie. De grote vraag: wat kan verbetert worden voor mobiel? Hieronder vind je een aantal tips voor het optimaliseren van copywriting en content voor je mobiele website.
Veel online marketeers denken dat het noodzakelijk is om teksten voor mobiel zo kort mogelijk te schrijven. Dit is echter niet het geval. Teksten moeten informatief en duidelijk zijn, wat niet per se betekent dat teksten ook heel kort moeten zijn. Mensen vinden het fijn als een compleet antwoord wordt gegeven op de vragen waarmee ze zitten. Als dit in een paar zinnen kan, prima! Als hier meer tekst voor nodig is, is dat ook helemaal goed. Zolang het antwoord maar compleet is.
Uit recent onderzoek blijkt dat de ideale lengte voor een mobiele kopregel zes woorden is en maximaal 60 tekens heeft. Het is belangrijk om de keywords vooraan in de titel te zetten zodat Google deze woorden makkelijk vindt. Op deze manier eindig je hoger in de ranking van Google.
Afbeeldingen als content worden tegenwoordig steeds belangrijker. Mensen klikken vaak op leuke afbeeldingen in plaats van tekst. Zorg er dus voor dat jouw content leuke afbeeldingen bevat. Denk er wel aan dat de afbeeldingen niet te groot moeten zijn (qua kB). Dit is nadelig voor de laadtijd van een website. De ideale laadtijd van een website is niet langer dan drie seconden.
Ongeacht het apparaat dat je gebruikt; iedereen heeft behoefte aan goede navigatie. Oftewel: 'hoe komen bezoekers waar ze willen komen?'. Het is bekend dat internetgebruikers het liefste de weg van de minste weerstand bewandelen, maar mobiele gebruikers gaan daar over het algemeen net een stapje verder in. Door gebruik te maken van grote, duidelijke buttons met een relevante Call-to-action begeleid je iedere mobiele bezoeker eenvoudig naar conversies.
Wil je nu ook weten hoe je jouw mobiele website kunt verbeteren? Wij kunnen je helpen met een nieuwe website.