In 2012 lanceerde Google het link-algoritme Penguin. Google “Penguin” is een algoritme om met name de kwaliteit van links tussen websites te beoordelen. Google kijkt daarbij naar de kwaliteit van de pagina + website waar de link vandaan komt. Dat betekent dat ook andere factoren dan alleen de links worden beoordeeld. Wanneer de links naar je website tegen bepaalde richtlijnen zijn, zal het Penguin algoritme de betreffende links devalueren. Een mogelijk effect hiervan is dat je website, of in ieder geval een deel ervan, lager in de zoekresultaten geplaatst wordt. Google heeft aangegeven dat dat links tot de 3 belangrijkste ranking factoren behoren.
Bij elke Penguin algoritme update, aangekondigd door Google, zag je duidelijk grotere verschuivingen in de rangschikking van zoekresultaten. Maar deze plotselinge verschuivingen zijn verleden tijd sinds de Penguin 4.0 update op 23 september 2016. Door de update wordt het Penguin algoritme real-time bijgewerkt. Dit betekent dat het continu binnen de actuele Google database patronen ontdekt en ook zonder grootschalige update allerlei nieuwe patronen toepast op de zoekresultaten. De daarna nog resterende updates zijn bedoeld om totaal nieuwe factoren te kunnen introduceren op basis waarvan het live algoritme nog meer trucs zou kunnen detecteren.