klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model wordt gebruikt voor reclame-uitingen. In de marketing wordt deze gebruikt om aan de hand van vier stappen een reclameplan te maken. Hierbij kun je denken aan reclames op tv, websites of folders. Met de vier stappen wordt de reis van de consument in het beslissingsproces in kaart gebracht. Attention, Interest, Desire, Action. Het model wordt ook veel gebruikt binnen content marketing. Een goede tekst is ook geschreven naar het AIDA model.

 

Aandacht

Bij de eerste stap ‘Attention’ gaat het om de aandacht trekken van de consument. Hierbij kun je gebruik maken van persoonlijke communicatie of massacommunicatie en probeer je ervoor te zorgen dat de consument zich bewust wordt van het bestaan van een bepaald product of dienst. Bij persoonlijke communicatie probeer je de consument op een persoonlijke manier te bereiken, terwijl je bij massacommunicatie juist gebruik maakt van reclame via de tv of radio waarmee je dus ook een grotere groep in één keer bereikt.

Interesse

Het gaat hier om de interesse van de consument in een product of dienst. Het is belangrijk dat je weet welke doelgroep je wilt bereiken met aansluitende interesses. Als dit klopt, zorg je ervoor dat de consument het nut inziet van een product of dienst en hiermee is de interesse gewekt.

Verlangen

Desire oftewel verlangen wordt gewekt bij de consument wanneer deze zicht bewust is van het bestaan, interesse heeft gekregen en vervolgens ziet wat de voordelen zijn. Zo creëer je bij de consument een overweging om het product aan te schaffen. In deze fase zal de consument zich dus ook gaan oriënteren op prijzen, concurrenten en eigenschappen van het product.

Actie

In de laatste stap wordt er actie ondernomen door de consument. De beslissing om het product aan te schaffen is gemaakt en er hoeft nu alleen nog over worden gegaan tot de daadwerkelijke koop. Nu moet jij er als aanbieder voor zorgen dat het product op een gemakkelijke manier te verkrijgen is. Er zijn verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat de aankoop wordt verstoord of juist wordt gestimuleerd. Zo kunnen weersomstandigheden bijvoorbeeld een negatief effect hebben, maar kan de uitstraling van het product juist weer een positieve werking hebben.

Gratis offerte & groeiscan

 

Hoe pas je het model toe?

Als voorbeeld nemen we een website. Hoe pas je dit model toe om je website te optimaliseren?

Attention: Uit onderzoek blijkt dat je gemiddeld zo'n 3 seconden hebt om de aandacht van een bezoeker van een website erbij te houden. Na deze 3 seconden kan de bezoeker al besluiten op de website te blijven of deze juist te verlaten. Zorg er daarom voor dat er bovenin de website op een overzichtelijke manier gelijk duidelijk wordt wat je precies doet en waarom de bezoeker van de website moet blijven. Hierbij is het belangrijk dat je jouw unique selling point benoemd.

Interest: Je gaat nu de interesse wekken van de bezoeker van de website. Dit doe je door middel van een kort, interessant verhaal over de achtergrond van het bedrijf of de werknemers. Vertel bijvoorbeeld iets over de missie van het bedrijf of hoe het precies tot stand is gekomen.

Desire: In deze fase zorg je ervoor dat de bezoeker verlangen en behoefte krijgt naar een product of dienst. Op een website of webshop zou je bij de producten of diensten die je verkoopt, kunnen vermelden wat de voordelen ervan zijn. Probeer het product daarnaast ook aantrekkelijk te maken door het visueel te maken. Hierbij hoef je nog niet alles weg te geven, maar kun je een bezoeker wel steeds nieuwsgieriger maken.

Action: Het enige wat de consument in deze fase nog hoeft te doen is de actie tot de aankoop. De consument is zich bewust van alle voordelen van het product en is ervan overtuigd dat dit product of deze dienst aan zijn behoefte kan voldoen. Er zijn een aantal factoren die er uiteindelijk voor zorgen dat de aankoop wordt gedaan. Ook zijn er factoren die je niet in de hand hebt waardoor het proces vertraagd kan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan weersomstandigheden of gemoedstoestand. Zorg in deze fase in ieder geval voor een duidelijke call to action.

Aida model & content marketing

Ook binnen het schrijven van teksten speelt het AIDA model een belangrijke rol. Je begint met een sterke binnenkomer. Hierdoor wordt direct de aandacht van bezoekers getrokken. Een goede eerste alinea of de titel van de pagina speelt hierin een belangrijk rol. Hoe aantrekkelijk zijn die bij jouw teksten? Vervolgens probeer je de interesse te wekken met kwalitatieve informatie. Langzamerhand begin je jouw producten of diensten te promoten. Dit is de oplossing voor jouw probleem of behoefte. De teksten eindig je met een sterk slot. Eentje die aanspoort om actie te ondernemen.

AIDA model toepassen?

Met het AIDA model geef je structuur aan je communicatie uitingen richting je doelgroep. En, als je het goed aanpakt ook zeer succesvol. Wil jij meer leads en/of omzet behalen? Jouw doelgroep in beweging krijgen? Laat onze content marketeers dan voor jouw aan de slag gaan!

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact