klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is CPC?

CPC is de afkorting voor ‘Cost per Click’ of in het Nederlands ‘kosten per klik'. Het is een term die gebruikt wordt binnen online advertentie platformen zoals Google en Facebook. Soms wordt er ook gesproken van ‘PPC'. Dit staat voor ‘Pay per Click’ en betekent exact hetzelfde als CPC. Cost Per Click is een afrekenmodel waarbij er alleen wordt betaald wanneer iemand daadwerkelijk klikt op een advertentie.

SEA groeiscan ontvangen

Het bepalen van de kosten per klik

De prijs voor CPC kan op twee verschillende manieren worden bepaald:

  1. Automatisch bieden: Google kiest zelf een bedrag wat binnen het beoogde budget en binnen het algoritme valt.
  2. Handmatig bieden: Hier kies je zelf een bedrag wat je wilt betalen per klik. Dit geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om per keyword een ander bedrag in te stellen. Beide methodes hebben voordelen. Met handmatig bieden kan de maximale potentie worden behaald, maar automatisch bieden neemt veel werk uit handen. Automatisch bieden is een handige methode om te kiezen wanneer je minder kennis hebt van biedingen. Vergeet hierbij geen daglimiet in te stellen.

Wanneer spreken we van een goede of slechte CPC?

Dit is erg lastig te bepalen omdat dit kan verschillen per zoekwoord. We spreken niet van een goede of slechte CPC omdat de hoogte van verschillende factoren afhangt:

Zoekwoorden met een hoge relevantie en een lage mate van concurrentie zullen bijvoorbeeld een lage CPC hebben. Echter zal de CPC voor een zoekwoord met veel concurrentie een stuk hoger liggen.

 

advertising

Kosten per klik bij Facebook Ads verlagen

Ook binnen het betaald adverteren op Facebook krijg je te maken met kosten per klik. Bij Facebook geldt ook dat er veel factoren zijn die hier invloed op hebben. Een aantal manieren om de CPC te
verlagen:

  1. Relevantie Score verbeteren door de doelgroep te verfijnen, beelden kritisch te bekijken en het testen van verschillende advertenties.
  2. Doelgroep zo specifiek mogelijk maken. Hiermee vermindert ook de concurrentie.
  3. Richt je eerst op het verhogen van de CTR door bijvoorbeeld te testen met beeld, koppen,teksten en call-to-action buttons. Hierdoor wordt de Relevantie Score hoger.
  4. Let op dat je doelgroepen niet een te grote overlap hebben. Hierdoor ga onnodig je met jezelf concurreren en zal de CPC daardoor oplopen.

Wil je hulp met het verlagen van je CPC? Neem dan contact met ons op en één van onze specialisten helpt je graag verder.

Contact opnemen

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact