Contact opnemen?
 9.3 / 10 - 110 Beoordelingen

Gratis adviesgesprek

Wat is CTR?

CTR staat voor click through rate of doorklikratio. Dit geeft de verhouding weer tussen het aantal mensen die iets voorbij ziet komen en het aantal mensen dat vervolgens hierop doorklikt. We spreken van een CTR bij zowel organische zoekresultaten als bij online advertenties. Dit ratio wordt gebruikt om te meten hoe effectief een advertentie of zoekresultaat is.

Wanneer is een click through rate goed?

Het is natuurlijk belangrijk voor je bedrijf om te weten wat de hoogte van een behaalde click through rate zegt over de effectiviteit van een campagne. Allereerst is het handig om te weten hoe de CTR berekend wordt. Deel het aantal keer dat een advertentie of pagina getoond wordt door het aantal keer dat er geklikt is. Een CTR is hoger wanneer er een grotere relevantie voor de bezoeker is. Ook is deze beter wanneer de betrokkenheid van een bezoeker groot is. Mensen klikken bijvoorbeeld sneller door op een link in een nieuwsbrief waar ze zichzelf voor hebben aangemeld dan een advertentie die voorbijkomt op een website. Ook zijn er nog een aantal belangrijke aspecten die de hoogte van een doorklikratio bepalen. Denk hierbij aan het kiezen van het juiste platform, het kiezen van de juiste doelgroep en het vormgeven van een banner. Een goed geschreven (advertentie)tekst draagt ook bij aan de hoogte van de CTR. Goed om te onthouden is dat de CTR een waardevol meetpunt voor succes is, maar dat de omgeving waar een persoon op land na het klikken minstens net zo belangrijk is. Tegenwoordig zijn internetgebruikers steeds kritischer waardoor ze snel afhaken. Zorg er dus voor dat je eventuele landingspagina's goed op orde hebt.

CTR bij organische zoekresultaten

Een hogere click through rate betekent een hoger aantal websitebezoekers. Dit kan ervoor zorgen
dat er meer conversies op je website plaatsvinden. Het verbeteren van de CTR binnen organische
zoekresultaten kan onder andere door de volgende punten te optimaliseren:

CTR bij betaalde advertenties

Ook bij betaalde advertenties zoals Google Ads of advertenties op sociale netwerken speelt de CTR een grote rol. Een hogere CTR kan zorgen voor een hogere positie en lagere kosten per klik. Bij betaalde advertenties speelt de relevantie wederom een grote rol. Hierbij wordt er gekeken naar verschillende aspecten zoals doelgroep, visuals, gebruikte zoekwoorden en nog veel meer. Ben jij benieuwd of de CTR van je organische zoekresultaten of advertenties verbeterd kunnen worden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en klanten?   Gratis groeiscan ontvangen