Google Shopping is een campagne onderdeel binnen Google Ads. Het biedt je de mogelijkheid om met producten te adverteren in de zoekresultaten van Google. Google Shopping is speciaal voor webshops (e-commerce) ontwikkeld en vergt een hele andere voorbereiding en opzet dan andere Adwords campagnes.
Om je te helpen leggen wij in deze blog eenvoudig uit hoe je shopping campagnes kan opzetten en goede resultaten kunt bereiken.
Voor een succesvolle campagne in Google Shopping moet je alle producten (of bepaalde productcategorieën) die je wil promoten op een bepaalde manier aanleveren bij Google AdWords. Hoe? In een zogenaamde product feed.
Belangrijk voor de Google Shopping feed is de formulering van productnamen, artikelnummers en de aanwezigheid EAN-codes. Deze gegevens worden uit de webshop gehaald, daarom is een goede en volledige productinformatie gewenst om te adverteren.
{merk, type en productsoort}
In bovenstaand voorbeeld zoeken we op 'voetbalschoen'. Het lijkt voor de hand te liggen, maar in veel webshops staat de beoogde zoekterm niet eens in de titel van het product op de productpagina. Als het woord 'voetbalschoenen' in bovenstaand voorbeeld zou ontbreken, zou dit product niet in de zoekresultaten verschenen zijn óf zou de klikprijs veel hoger liggen. Dit laatste is een gevolg van een lagere kwaliteitsscore.
Om de organische vindbaarheid, maar vooral de prestaties van de Shopping campagne te verbeteren moet de productnaam aan de volgende eisen voldoen: merk, type en productsoort (bijvoorbeeld voetbalschoen, boormachine, surfboard, suéde veterlaars of veterschoen).
Nu alle producten goed in jouw webshop staan is de volgende stap om alle producten die je wilt verkopen met Google Shopping op de juiste manier aanbieden bij Google. Dit gebeurt in een productfeed die als volgt opgesteld dient te worden:
In onderstaand voorbeeld zie je de feed van één product. Wanneer je bijvoorbeeld 100 producten in jouw webshop aanbiedt, zal je onderstaand voorbeeld 100 keer moeten herhalen.
Indien deze feeds handmatig worden ingevoerd, maakt men doorgaans gebruik van Microsoft Excel. Dit maakt het invullen van de feed overzichtelijk, maar dit kost ook ontzettend veel tijd.
Zeker als je veel producten in je webshop hebt, kan het aantrekkelijk zijn om naar een alternatief te zoeken voor het handmatig vullen van de feed. Gelukkig zijn hiervoor tools beschikbaar waar je op basis van een abonnement gebruik van kunt maken.
Zelf maken wij gebruik van de tool Channable. Hieronder staat schematisch weergegeven hoe dit in zijn werk gaat.
Nu alles goed ingesteld staat en de feed automatisch dagelijks opnieuw wordt ingeladen in het Google Merchant center, hoeven de verschillende tools van Google alleen maar aan elkaar worden gekoppeld en de basis van een goede Shopping-campagne is gemaakt.
Na het lezen van bovenstaande informatie lijkt het misschien een hele kluif, maar voor de marketingmeisjes en jongens die hier dagelijks mee werken is dit klusje zo geklaard. Ook voor de mensen die hier minder ervaring mee hebben is het een haalbaar om een succesvolle shopping campagne op te zetten, het zij met wat meer investering van tijd.
Voor iedereen die er niet uitkomt of graag wat ondersteuning wil bij het instellen of optimaliseren van de shopping campagne bieden wij professionele ondersteuning.