• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Google Shopping campagne opzetten

Google Shopping is een campagne onderdeel binnen Google Ads. Het biedt je de mogelijkheid om met producten te adverteren in de zoekresultaten van Google. Google Shopping is speciaal voor webshops (e-commerce) ontwikkeld en vergt een hele andere voorbereiding en opzet dan andere Adwords campagnes.

Om je te helpen leggen wij in deze blog eenvoudig uit hoe je shopping campagnes kan opzetten en goede resultaten kunt bereiken.

Google Shopping bij TriplePro Online Marketing:

 

  1. Snel meer bezoekers en meer omzet
  2. Meer omzet tegen minder kosten
  3. Gecertificeerde shopping specialisten
  4. Heldere rapportages
  5. Streven naar maximale winstgevendheid

 

Gratis offerte & groeiscan

Google Shopping product feed

Voor een succesvolle campagne in Google Shopping moet je alle producten (of bepaalde productcategorieën) die je wil promoten op een bepaalde manier aanleveren bij Google AdWords. Hoe? In een zogenaamde product feed.

Belangrijk voor de Google Shopping feed is de formulering van productnamen, artikelnummers en de aanwezigheid EAN-codes. Deze gegevens worden uit de webshop gehaald, daarom is een goede en volledige productinformatie gewenst om te adverteren.

voetbalschoen

Ideale productnaam voor Google Shopping

{merk, type en productsoort}

In bovenstaand voorbeeld zoeken we op 'voetbalschoen'. Het lijkt voor de hand te liggen, maar in veel webshops staat de beoogde zoekterm niet eens in de titel van het product op de productpagina. Als het woord 'voetbalschoenen' in bovenstaand voorbeeld zou ontbreken, zou dit product niet in de zoekresultaten verschenen zijn óf zou de klikprijs veel hoger liggen. Dit laatste is een gevolg van een lagere kwaliteitsscore.

Om de organische vindbaarheid, maar vooral de prestaties van de Shopping campagne te verbeteren moet de productnaam aan de volgende eisen voldoen: merk, type en productsoort (bijvoorbeeld voetbalschoen, boormachine, surfboard, suéde veterlaars of veterschoen).

Voorbereidingen voor een Google Shopping campagne

Nu alle producten goed in jouw webshop staan is de volgende stap om alle producten die je wilt verkopen met Google Shopping op de juiste manier aanbieden bij Google. Dit gebeurt in een productfeed die als volgt opgesteld dient te worden:

In onderstaand voorbeeld zie je de feed van één product. Wanneer je bijvoorbeeld 100 producten in jouw webshop aanbiedt, zal je onderstaand voorbeeld 100 keer moeten herhalen.

Indien deze feeds handmatig worden ingevoerd, maakt men doorgaans gebruik van Microsoft Excel. Dit maakt het invullen van de feed overzichtelijk, maar dit kost ook ontzettend veel tijd.

Zeker als je veel producten in je webshop hebt, kan het aantrekkelijk zijn om naar een alternatief te zoeken voor het handmatig vullen van de feed. Gelukkig zijn hiervoor tools beschikbaar waar je op basis van een abonnement gebruik van kunt maken.

Google Shopping software

Zelf maken wij gebruik van de tool Channable. Hieronder staat schematisch weergegeven hoe dit in zijn werk gaat.

  1. De inventaris van de webshop, inclusief alle specificaties van de producten wordt iedere dag op een bepaald tijdstip opnieuw ingelezen door Channable. 
     
  2. Vervolgens gaat Channable hier een nieuwe feed voor aanmaken met de actuele inventaris van de webshop. Denk hierbij aan actuele voorraden, nieuw toegevoegde producten en nieuwe afbeeldingen. Ook worden uitverkochte producten en verwijderde producten niet meer in de feed opgenomen.
     
  3. Hierdoor worden alleen producten aangeboden bij Google Shopping die daadwerkelijk verkocht kunnen worden.
     

Starten met de Google Shopping campagne

Nu alles goed ingesteld staat en de feed automatisch dagelijks opnieuw wordt ingeladen in het Google Merchant center, hoeven de verschillende tools van Google alleen maar aan elkaar worden gekoppeld en de basis van een goede Shopping-campagne is gemaakt.

Na het lezen van bovenstaande informatie lijkt het misschien een hele kluif, maar voor de marketingmeisjes en jongens die hier dagelijks mee werken is dit klusje zo geklaard. Ook voor de mensen die hier minder ervaring mee hebben is het een haalbaar om een succesvolle shopping campagne op te zetten, het zij met wat meer investering van tijd.

Voor iedereen die er niet uitkomt of graag wat ondersteuning wil bij het instellen of optimaliseren van de shopping campagne bieden wij professionele ondersteuning.

De kansen voor Google Shopping bespreken?

100% vrijblijvend gesprek

Contact opnemen

 

 

 

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!