Google hanteert ongeveer 200 factoren die de positie van een website in de zoekmachine bepalen. Deze factoren worden niet bekend gemaakt, maar uit verschillende verklaringen van Google en onderzoeken is de lijst met (bijna) 200 ranking factoren samengesteld. Belangrijke informatie voor je SEO strategie.
Hieronder een overzicht van alle factoren, waarbij je rekening moet houden dat niet alle factoren even zwaar wegen en Google altijd in het achterhoofd houdt dat websites niet “over-geoptimaliseerd” moeten zijn. Het belangrijkste onderdeel blijft nog steeds: de website moet antwoord geven op de gevraagde zoekterm in het zoekvenster.
1. Domein leeftijd: De leeftijd van een domein heeft invloed op de positie in de zoekmachine.
2. Trefwoord komt in domein voor: Belangrijke zoekwoorden komen in je domeinnaam voor (roderozenkopen.nl).
3. Trefwoord is het eerste woord in het domein: Voorsprong op websites die geen trefwoord in domein hebben of later in de domeinnaam.
4. Registratietijd van een domein: Waardevolle domeinen worden vaak meerdere jaren vooruitbetaald.
5. Trefwoord komt in subdomein voor: In plaats van ‘www.’ Kun je ook een ander subdomein kiezen, zodat je hier ook op gevonden kan worden.
6. Geschiedenis van het domein: Kan negatieve invloed hebben door vroegere eigenaars die penalty’s gekregen hebben van Google.
7. Trefwoord is gelijk aan het domein: Geeft voorsprong op websites die trefwoord ook in domein hebben (maar niet exact gelijk).
8. Domeinhouder informatie op openbaar of privé: Privéinformatie kan betekenen dat u iets te verbergen heeft.
9. Eventuele eerdere penalty’s van de domeinnaamhouder: Google zal andere sites van de eigenaar van de domeinnaam ook controleren wanneer deze straffen (van Google) heeft gekregen.
10. Domein extensie: De .nl of .be helpt de positie van je website verhogen in dat land.
11. Trefwoord in SEO titel: De SEO titel van de pagina is een van de belangrijkste dingen voor een goede zoekmachine optimalisatie, daarom moeten de juiste trefwoorden erin staan.
12. SEO titel start met het trefwoord: SEO titels met het trefwoord aan het begin presteren over het algemeen beter dan titels met het trefwoord verder in de zin.
13. Trefwoord in SEO beschrijving: Het trefwoord in de SEO beschrijving is het minder belangrijk, maar maakt nog wel verschil.
14. Trefwoord in H1 tag: Je trefwoord in de (H1) titel van de pagina zetten, zorgt ook voor relevantie.
15. Trefwoord in kopteksten zoals H2 & H3: Je trefwoord in de H2 en H3 koppen zetten, heeft ook invloed op de vindbaarheid van dit woord.
16. Trefwoord in de tekst van de pagina: Wanneer dit trefwoord het meest gebruikt is (in de eerste 300 woorden van de pagina), zorgt dit ook voor relevantie.
17. Lengte van de tekst: Content met meer woorden heeft de voorkeur boven kleine stukjes tekst.
18. Trefwoord dichtheid (keyword density): Het aantal trefwoorden in de tekst helpt Google met het thema van de pagina bepalen.
19. Betekenis van het trefwoord op de pagina: Google zoekt naar synoniemen om de betekenis van sommige woorden te vinden (Apple, de computer of de vrucht).
20. Betekenis van het trefwoord in de SEO titel en beschrijving: Ook bij synoniemen in de SEO titel en beschrijving kan Google de betekenis beter plaatsen.
21. Pagina laadtijd via HTML, bestandsgrootte en opbouw van de code: Laadtijd van een pagina heeft invloed op de positie in de zoekmachine.
22. Pagina laadtijd via Google Chrome om ook buiten html snelheid te controleren: Pagina laadtijd kun je (ook) controleren via Google Chrome: Klik op het tekentje links van de URL en daarna op verbinding.
23. Dubbele teksten op verschillende pagina’s: Negatieve invloed op positie binnen de zoekmachine (ook bij kleine wijzigingen).
24. Gebruik van canonical tag: Wanneer pagina’s (bijna) dezelfde tekst hebben, kan gebruik gemaakt worden van een ‘canonical tag’. Hiermee kan aangegeven worden welke pagina belangrijker is.
25. Afbeelding optimalisatie: Afbeeldingen hebben ook invloed op de zoekmachine. Zet relevante informatie in o.a. de alt-tekst en onderschrift.
26. Update van pagina: Hoe vaak de pagina’s geüpdatet worden heeft ook invloed.
27. Update door bewerken van de tekst op de pagina: Google vindt pagina’s waarvan de tekst regelmatig wordt bijgewerkt belangrijk.
28. Aantal updates in de geschiedenis: hoe vaak de website nieuwe artikelen plaatst.
29. Pagina leeftijd: Een oude pagina die regelmatig bijgewerkt wordt, krijgt een hogere ranking, doordat de pagina langer bestaat.
30. Trefwoord prominentie: Hogere ranking wanneer je trefwoord in de eerste 100 woorden voorkomt.
31. Trefwoord volgorde op pagina: Wanneer de volgorde van trefwoorden aansluit bij het zoekwoord op Google, geeft dit een betere positie.
32. Aantal uitgaande links, enkele kan goed zijn: Een aantal links naar andere websites kan goed zijn voor je positie.
33. Teveel uitgaande links: Teveel uitgaande links zorgen voor een lagere score.
34. Waarde van uitgaande links: Links naar autoritaire (sites die Google betrouwbaar vindt), zorgt voor betrouwbare signalen.
35. Relevantie van uitgaande links: Links naar websites met hetzelfde thema, zorgt ervoor dat Google het onderwerp van de pagina beter vindt.
36. Grammatica en spelling op pagina: Juiste spelling en grammatica is ook van invloed.
37. Originele tekst op pagina: Originele content zal beter ranken dan gekopieerde tekst van andere pagina’s.
38. Behulpzame inhoud op de pagina: Nuttige aanvullende informatie is volgens een Google Richtlijnen document een teken van kwaliteit.
39. Gebruik van media op de pagina: Gebruik maken van afbeeldingen of video’s is positief.
40. Interne links naar de pagina: Het aantal interne links naar een pagina geeft aan hoe belangrijk de pagina is.
41. Kwaliteit van de interne links: Links vanaf belangrijke pagina’s geven meer kwaliteit dan links vanaf pagina’s zonder gezag.
42. “Broken links”: Links die niet werken zorgen voor een lagere positie.
43. Het niveau van de lezer, onderwerp en taal op de pagina: De link tussen deze drie dingen is belangrijk voor Google.
44. Affiliate links: Advertenties vanaf andere websites. Geen negatieve invloed, maar bij teveel gebruik kan Google meer aandacht gaan besteden aan andere kwaliteitssignalen.
45. Geldigheid van de HTML: Fouten in HTML zorgt voor een negatieve invloed op de positie.
46. Domein autoriteit: Op domeinen met gezag zijn factoren hoger dan op domeinen zonder autoriteit.
47. PageRank van een pagina: Pagina’s met een hoge PageRank (PR) hebben een betere positie dan lage PR-pagina’s.
48. Lengte van de link naar pagina: Hele lange links kunnen een negatieve invloed hebben.
49. Link pad vanaf homepagina: Pagina’s dichtbij de homepagina zorgt voor een lichte boost.
50. Impact van editors van Google: Menselijke editors die de Google zoekresultaten (SERPs) kunnen beïnvloeden.
51. Categorie van de pagina: Pagina die in een categorie staat die dichtbij hetzelfde onderwerp staat heeft positieve invloed.
52. Gebruik van de categorie in de link: Gebruik van een categorie in de link, zorgt voor meer relevantie.
53. Gebruik van tags om een artikel te koppelen aan een onderwerp: Door het gebruik van tags kan een artikel goed gekoppeld worden aan een onderwerp.
54. Trefwoord in de link na het domein: Trefwoorden na de domeinnaam zorgen ook voor betere posities.
55. Referenties en bronnen: Referenties en bronnen (naar bijvoorbeeld onderzoeken) kunnen ook een teken van kwaliteit zijn.
56. Gebruik van opsommingstekens: Zorgt voor meer gebruiksvriendelijkheid en overzicht.
57. Prioriteit van de pagina in de sitemap (sitemap.xml): Bepaalde pagina waar links naar elke pagina op de site staan, hierdoor kan Google en de klant het onderwerp en relevantie bepalen.
58. Aantal andere trefwoorden op een pagina: Wanneer er meerdere trefwoorden op de pagina staan, ziet Google dit als kwaliteit.
59. Pagina layout: Indeling van de (belangrijkste) pagina’s is van invloed (ook gebruiksvriendelijkheid).
60. Gebruik van domeinen die te koop staan: Domeinen waar eerst niets aan wordt gedaan (geparkeerde domeinen), hebben slechte invloed op de positie.
61. Waarde van (unieke) content op een pagina: Google wil websites met unieke en nieuwe content.
62. Zichtbaar gebruik van contactpagina: Contactpagina’s met een ‘passende hoeveelheid’ contact informatie.
63. Whois informatie gelijk aan eigenaar website: Informatie over de eigenaar op de website moet gelijk zijn aan Whois.
64. Domein vertrouwen: Hoe doet je site het in vergelijking met betrouwbare sites. Dit is een belangrijke factor.
65. Structuur van indeling op website: Goede indeling zorgt dat Google de thematiek van de website goed kan vinden.
66. Aantal updates op de website: Hoe vaak een website wordt bijgewerkt, zorgt voor frisheid.
67. Aantal pagina’s op de website: Het aantal pagina’s is ook van invloed op de positie.
68. Gebruik van sitemap: Zorgt voor betere zichtbaarheid en helpt pagina’s beter te indexeren.
69. Server up- en downtime: Wanneer websites vaak offline zijn, krijgen deze een lagere score.
70. Locatie van de webserver: De locatie van de server heeft invloed op de positie in bepaalde regio’s.
71. Gebruik van beveiligde verbindingen bij webshops: Gebruik van beveiligde verbindingen (SSL) heeft een positieve invloed.
72. Gebruik van pagina’s over privacy en algemene voorwaarden: Geven aan dat website betrouwbaar is.
73. Gebruik van dubbele content over de website: Kan zorgen voor lagere zichtbaarheid.
74. Hulp navigatie door broodkruimels: Gebruiksvriendelijkheid. Klant weet waar hij/zij zich op de website bevindt.
75. Gebruik van mobiele versie of responsive design van website: Websites die gebruiksvriendelijk zijn voor telefoon krijgen een boost.
76. Gebruik van video’s via YouTube: Filmpjes van YouTube krijgen een voorsprong van Google (Google is de eigenaar van YouTube).
77. Site gebruiksvriendelijkheid: Klanten blijven korter op niet gebruiksvriendelijke sites, waardoor de ranking daalt.
78. Gebruik van Google Analytics en Webmastertools: Wanneer de website hierbij aangemeld is, krijgt Google ook meer informatie over de website.
79. Recensies van gebruikers op review sites: (Positieve) recensies op betrouwbare sites zorgen voor een boost.
80. Leeftijd van de linkende website: Backlinks van oudere domeinen zijn vaak krachtiger dan nieuwe domeinen.
81. Leeftijd van de backlink zelf: Oude backlinks hebben meer autoriteit dan nieuwere backlinks.
82. Link vanaf root domein: Links vanaf rootdomeinen zoals Google.nl zijn een van de belangrijkste factoren.
83. Links vanaf verschillende IP adressen: Links vanaf meerdere IP adressen suggereren een bredere breedte van website met links naar je pagina’s.
84. Gebruik van alt-tekst bij afbeelding links: Alt-teksten aan pagina’s helpen mee aan de vindbaarheid.
85. Links vanuit overheid websites: Links vanaf websites met bijvoorbeeld .gov, .edu krijgen een hogere waarde.
86. PageRank van de linkende website: De waarde van de verwijzende pagina is van grote invloed.
87. Autoriteit van een linkende website: De autoriteit van de verwijzende pagina heeft ook veel invloed.
88. Link van website met optimalisatie voor hetzelfde trefwoord: Link vanaf een website met hetzelfde trefwoord kan zeer waardevol zijn.
89. Aantal keer gedeeld via social media: Hoe vaak een pagina is gedeeld via sociale media.
90. Links van slechte websites: Links vanaf slechte websites leveren een lagere score op.
91. Links vanuit reacties op websites: Een link vanuit een reactie heeft (lage) invloed.
92. Link naar homepagina: Links naar de homepagina beïnvloeden de waarde van de pagina.
93. Gebruik van nofollow tags bij links: Met nofollow tags worden dezelfde verwijzingen niet gevolgd, zodat spam voorkomen wordt.
94. Diversiteit van de inkomende links: Links vanaf een enkele bron kan een teken van spam zijn. Links vanaf verschillende bronnen, zorgt voor een natuurlijk linkprofiel.
95. Links in de tekst met de juiste benaming (anchor tekst): Zorgt voor meer relevantie, wanneer het juiste gedeelte in de tekst geselecteerd en gelinkt is.
96. Gebruik van 301 redirects en links naar de 301 pagina: Met 301 links, wordt het oude domein doorgelinkt naar het nieuwe domein, zodat de SEO historie niet verloren gaat en de waarde (bijna) gelijk blijft.
97. Gebruik anchor tekst op inkomende link: Zorgt voor meer relevantie, wanneer het juiste van de tekst is geselecteerd.
98. Link titel attribuut: De titel die tevoorschijn komt wanneer je met je muis over een link gaat is ook een (zwak) relevantiemiddel.
99. Land van herkomst van inkomende link: De link zorgt voor een betere rangschikking in dat land.
100. Positie link in tekst van verwijzende website: De positie van de link in de tekst van de verwijzende pagina is van belang voor de relevantie. Links in de footer of zijkant tellen minder zwaar dan de links in een tekst.
101. Relevantie van domein m.b.t. onderwerp website: De link tussen het onderwerp op je website en het domein van de verwijzer.
102. Relevantie van de pagina m.b.t. onderwerp: Link vanaf een pagina die een gelijk onderwerp heeft aan jouw pagina’s, zorgt voor meer relevantie.
103. Gebruik van de tekst rond de link op de verwijzende pagina: Met deze tekst kan Google concluderen of het gaat om een positieve of negatieve link.
104. Gebruik van trefwoorden op de verwijzende pagina: Trefwoorden in tekst van verwijzende pagina zorgt voor een krachtigere link.
105. Gebruik trefwoord in SEO titel verwijzende pagina: Trefwoorden in de SEO titel van de verwijzende pagina zorgt ook voor een link van meer kwaliteit.
106. Positieve link velocity: De snelheid en het verloop waarmee backlinks geplaatst worden.
107. Negatieve link velocity: 1.000 backlinks in 1 keer plaatsen zorgt voor negatieve linkbuilding.
108. Links vanaf top bronnen: Links naar jouw website vanaf topbronnen (‘hub’) krijgen een positieve boost.
109. Links vanuit Wikipedia: deze staan op nofollow, maar geven wel vertrouwen en autoriteit mee.
110. Links vanuit echte websites en blogs: Links vanaf echte blogs en websites zorgen voor een positieve ranking (er zijn tegenwoordig veel nepblogs).
111. Opgebouwde linkprofiel aan de hand van alle backlinks: Een natuurlijk linkprofiel zorgt voor een betere rating.
112. Wederkerende links: Veel gebruik van wederkerende links is negatief, gebruik dus niet teveel ‘ik link naar jou, jij naar mij’ principe.
113. Gebruik van rich snippets: Gebruik van rich snippets zorgt voor extra informatie aan zoekresultaten (Tussen SEO titel en omschrijving). Denk hierbij aan prijzen of beoordelingen.
114. Linkbuilding vanuit open directory, dmoz.org: Sites die hierdoor zijn opgenomen, krijgen meer waarde.
115. Linkbuilding vanuit Yahoo: Linkbuilding vanuit de zoekmachine Yahoo heeft ook invloed.
116. Aantal uitgaande links op een pagina: Een pagina met veel uitgaande links krijgt een lagere rank.
117. Forum profiel links: Hierin staan forumprofielen die spammen en minder waarde krijgen.
118. Aantal woorden op verwijzende pagina: Een link vanaf een pagina met veel content is meer waard dan vanaf een pagina met een aantal zinnen.
119. Kwaliteit van de tekst op verwijzende pagina: Kwalitatieve content geeft meer waarde mee, dan slecht geschreven tekst.
120. Gebruik van dezelfde links over de hele verwijzende website: Deze worden gezien als één enkele link.
121. Click-through rate (CTR): Pagina’s waar de gebruiker vaker op doorklikt, krijgen meer waarde.
122. CTR trefwoorden: Click-through rate van alle andere trefwoorden op de website zorgen ook voor waarde.
123. Bounce rate: Hoeveel bezoekers blijven maar op 1 pagina. Hoe lager dit percentage, des te beter.
124. Invloed van direct traffic: Verkeer dat zelf de link van je website intypt heeft een positieve invloed op je ranking.
125. Aantal terugkerende bezoekers: Wanneer het aantal terugkerende bezoekers hoog is, geeft dit veel waarde aan de website.
126. Aantal pagina’s op een website: Het aantal pagina’s op een website geeft ook waarde mee.
127. Toegevoegd aan favorieten in Chrome: Dit geeft aan dat uw website gewild is.
128. Google toolbar: Google maakt gebruik van data die binnenkomt via de Google toolbar.
129. Aantal reacties op een artikel: Het aantal reacties op een artikel heeft ook positieve invloed.
130. Tijd die de gebruiker op een website doorbrengt: Wanneer de website interessant is voor de gebruiker, blijft deze hier langer. Dit is dus een goede indicatie van kwaliteit.
131. Frisheid van de pagina: Nieuwe pagina’s krijgen bij sommige zoekvragen voorrang.
132. Diversiteit in zoekvraag: Bij dubbelzinnige zoekwoorden kan Google diversiteit toevoegen.
133. Gebruikers browse-geschiedenis: Sites die de gebruiker vaak bezoekt, krijgen een boost in de zoekopdrachten
134. Gebruikers zoekgeschiedenis: Wanneer de gebruiker eerst zoekt naar ‘reviews’ en daarna naar ‘schoenen’, geeft Google sites met reviews over schoenen een boost.
135. Locatie targeting: Google geeft voorkeur aan IP adressen uit de buurt of uit het land.
136. Invloed van Safe Search gebruik: Zoekwoorden met scheldwoorden of content voor volwassenen verschijnen niet door Safe Search.
137. Invloed van Google+: Sites die toegevoegd zijn aan Google+ krijgen hogere zoekresultaten.
138. Klachten over een website: Klachten over je website zorgt voor minder waarde.
139. Domein diversiteit: Door de ‘Bigfoot update’ heeft Google meer domeinen toegevoegd.
140. Zoekvragen over transacties: In Google komt al een resultaat naar de zoekopdracht voor vliegtuigschema’s of de wisselkoers bijvoorbeeld.
141. Zoekvragen over nieuws: Bepaalde resultaten leiden meteen tot een resultaat van Google nieuws.
142. Gebruik van Google shopping: Bij zoekopdrachten naar producten kunnen producten van een webshop getoond worden.
143. Lokale zoekvragen: Lokale Google+ resultaten worden vaak boven andere resultaten geplaatst.
144. Grote merken krijgen voorrang: Bij kleine zoekopdrachten (1-2 woorden) krijgen grote merken vaak voorrang.
145. Gebruik van een trefwoord bij grote merken: Er gaat een verwijzing naar de pagina die het meest voldoet aan dit trefwoord.
146. Gebruik van Google afbeeldingen bij zoekvraag: Google toont afbeeldingen bij bepaalde zoekresultaten.
147. Aantal tweets over een website: Tweets kunnen de positie van een website beïnvloeden.
148. Autoriteit van de Twitter gebruiker: Twitteraccount die lang bestaan en veel volgers hebben, hebben meer invloed dan nieuwe gebruikers zonder volgers.
149. Aantal Facebook likes: Het aantal Facebook likes wordt ook gebruikt voor ranking.
150. Aantal keer gedeeld via Facebook: Het aantal keren dat iets met je website erin gedeeld is, heeft meer invloed dan likes.
151. Autoriteit van de Facebook gebruiker: Net zoals bij Twitter, populaire Facebookpagina’s hebben meer invloed.
152. Aantal keer gepind op Pinterest: Dit heeft ook invloed op de positie van je site.
153. Stemmen vanuit Reddit, Stumpbleupon en Digg: Ook hoe meer, des te beter.
154. Aantal +1′s op Google+: Dit geldt ook voor Google+. Hoe meer mensen +1 geven, des te meer invloed het heeft.
155. Autoriteit van Google+ gebruiker: Hetzelfde als bij Twitter en Facebook gebruikers/pagina’s.
156. Geverifieerde Google+ auteur: Deze personen hebben net zoals autoritaire Google+ gebruikers meer invloed dan andere gebruikers.
157. Relevantie op de verschillende sociale media kanalen: Ook wordt naar de relevantie van deze kanalen gekeken om de waarde te bepalen.
158. Gebruik van sociale media op gehele website: Sociale media signalen delen op verschillende pagina’s van de website geeft ook een boost.
159. Gebruik van merk in anchor tekst: Een merknaam in de tekst die gelinkt is gebruiken.
160. Zoekvragen op bepaald merk: Gebruikers zoeken vaak op merken. Zorg dat je merk duidelijk genoemd wordt.
161. Facebookpagina merk: Het merk heeft een Facebookpagina met veel likes.
162. Twitter merk: Merk heeft Twitterprofiel met veel volgers.
163. Pagina LinkedIn: Merk heeft een officiële pagina op LinkedIn.
164. LinkedIn werknemers: Werknemers van het bedrijf staan geregistreerd via LinkedIn, hierdoor kunnen gebruikers je werknemers vinden en wordt je meer vertrouwd.
165. Gebruik van sociale media accounts: Zorg ervoor dat je merk veel sociale media accounts heeft en hier ook actief gebruik van maakt.
166. Gebruik van merknaam op andere websites: Zorgt voor naamsbekendheid. Hoeft niet eens een link te worden gemaakt.
167. Google+ plaatsing van het bedrijf: Data van de locatie van het bedrijf/ de kantoren plaatsen.
168. Aantal RSS volgers op website: Met RRS worden volgers op de hoogte gehouden van nieuws van de website.
169. Link website merk en registratie handelsregister: Google legt waarde aan de link tussen de website van je merk en de registratie in het handelsregister.
170. Farm sites voor linkbuilding: Deze sites krijgen minder waarde na ze een ‘Panda penalty’ gekregen hebben.
171. Links naar websites met een slechte reputatie: Slechte websites (zoals gokken en farmacie) zorgen voor een mindere positie.
172. Onterecht gebruik van 301 redirects: De site kan hierdoor niet alleen gestraft worden, maar ook verwijderd worden uit de index.
173. Gebruik van popups of opvallende/ storende advertenties: Zorgt voor lagere positie.
174. Overmatig geoptimaliseerde website: Voorbeeld hiervan zijn te veel vulling van zoekwoorden, of de header tag overmatig gevuld.
175. Overmatige geoptimaliseerde pagina’s op een trefwoord: Hierbij wordt trefwoordspam gecontroleerd.
176. Gebruik van advertenties: Teveel advertenties in het zichtvlak zorgt voor een lagere score.
177. Gebruik maken van cloaking: Veel links die voor de gebruiker niet zichtbaar zijn als links kunnen voor een penalty zorgen.
178. Affiliate links: Gebruik maken van affiliate links is een negatieve factor.
179. Verstoppen affiliate links: Proberen affiliate links te verstoppen levert een penalty op.
180. Tekst(delen) die geautomatiseerd geplaatst zijn: Dit levert een boete op of je pagina wordt verwijderd uit de index.
181. Overmatig gebruik van nofollow links: Proberen een hoge PageRank te krijgen door veel nofollow links intern en extern aan te maken zorgt ook voor een penalty.
182. IP adres van de server op spam blacklisten: Dit zorgt ervoor dat al je websites geraakt worden.
183. Overmatig gebruik van trefwoorden in de SEO velden: Veel trefwoorden in de SEO velden zorgt ook voor penalty’s.
184. ‘Keyword-stuffing’ in de SEO keywords tag: Trefwoorden in de SEO tags spammen, wordt afgestraft.
185. Te lange URL: Werkt slecht in de zoekmachine, dit zorgt voor een lagere score.
186. Onnatuurlijke toename van links: Een grote toename van links naar je website is een teken van neplinks en zorgt voor een penalty.
187. Google Penguïn: Sites die een penalty krijgen zijn veel minder zichtbaar in zoekresultaten.
188. Overmatig gebruik van lage kwaliteitslinks: Veel lage kwaliteitslinks zoals forums en blogs zorgen voor onbetrouwbaarheid.
189. Overmatig veel links vanaf hetzelfde IP adres: Dit is een teken van een blognetwerk die zelf opgezet is.
190. Links met “vergiftigde” anchor teksten: Bepaalde links worden gezien als vergiftigd en doen je positie pijn.
191. Handmatige penalty’s vanuit Google: Google geeft ook vaak handmatig penalty’s aan websites (dus niet alleen via bots).
192. De in- en verkoop van links: Google wil dit ook niet, dus dit levert een penalty op.
193. Google Sandbox: een nieuwe website wordt in een proefperiode uit de rankings gehaald om te zien of deze naar verloop van tijd weer naar boven komt.
194. Google Dance: oudere websites worden uit de rankings gehaald om te zien of ze weer vanzelf in de zoekresultaten komen.
195. Disavow Tool: Je kan zelf links die afgewezen zijn laten herzien door Google deze tool.
Zoals eerder aangegeven veranderen de ranking factoren regelmatig en zal deze lijst aangevuld worden of aangescherpt worden met Google’s factoren.