Een meta description is een korte samenvatting of beschrijving van de inhoud van een webpagina. De meta beschrijving bepaalt voor een groot deel hoe jouw pagina's worden vertoond in de zoekresultaten van Google. Ze hebben geen direct effect op je ranking in de zoekresultaten, maar hebben wel een grote invloed op de click through rate (CTR), de mate waarin er naar je website wordt geklikt. Het is dus erg belangrijk om goede meta descriptions toe te voegen aan je webpagina's.
In dit artikel lees je alles over het wat en waarom van meta descriptions, plus een handig stappenplan hoe je de allerbeste omschrijvingen schrijft.
De meta description kun je zien als jouw 155 verkooptekens. Het is een korte beschrijving van de inhoud van een pagina die vertoond wordt in de zoekresultaten van Google. Je kunt deze zelf invullen via het platform of CMS dat je gebruikt.
Voer je een zoekopdracht uit in Google, dan krijg je een lijst te zien met zoekresultaten. Deze bestaan altijd uit ten minste drie elementen: de URL, de meta title en de meta beschrijving. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat eruitziet voor deze pagina. De meta title is het onderste stuk tekst.
De meta description speelt een belangrijke rol bij het aantrekken van bezoekers naar jouw website. Hij heeft geen directe invloed op je posities in de zoekresultaten, maar wel op hoe vaak er naar je website wordt doorgeklikt. Dit noemen we ook wel de CTR of doorklikratio: het percentage mensen dat na het zien van jouw website in de zoekresultaten ook daadwerkelijk doorklikt naar jouw website.
In het korte stukje tekst waar de meta description uit bestaat moet jij jouw potentiële doelgroep zien te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Wat je hier invult kan de prestaties van je website dus maken of breken.
Wil je aan de slag met het opstellen van goed converterende meta descriptions? De allerbeste meta omschrijvingen schrijf je aan de hand van ons handige stappenplan.
Het schrijven van een meta description begint, net als bij een meta title, met het doen van wat vooronderzoek.
Vervolgens is het tijd om je meta description op papier te zetten.
Heb je dit stappenplan gevolgd, dan rolt er gegarandeerd een goede meta description uit je pen. Voor wat extra inspiratie hier een aantal goede voorbeelden:
De meta descriptions van je pagina's kun je zelf instellen via het platform of CMS dat je gebruikt. Belangrijk is dat hij in de "head" van de pagina komt te staan. De meeste systemen bieden bij elke pagina een apart invulveld voor je meta beschrijving. In WordPress zijn hier verschillende plugins voor, waarvan Yoast en Rank Math de bekendste zijn.
Wil je meer bezoekers naar je website trekken, dan is het optimaliseren van je meta descriptions dus een must. Houd er echter wel rekening mee dat Google lang niet altijd jouw ingevulde beschrijvingen overneemt. In veel gevallen denkt Google het simpelweg beter te weten dan jij. Zie je dit vaak gebeuren, dan is het goed om nog eens extra kritisch te kijken naar wat je hebt ingevuld.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw meta descriptions? Of wil je graag dat een professioneel SEO-bureau naar die van jou kijkt? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag aan betere SEO-resultaten!