Technische SEO is het optimaliseren van de technische aspecten van je website met als doel om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Het is één van de drie pijlers van SEO, naast content en autoriteit. Dat betekent dat het voor grofweg een derde de rankings van een website in de zoekresultaten bepaalt. Door te werken aan je technische SEO maak je jouw website zowel gebruiksvriendelijker voor je bezoeker als toegankelijker voor zoekmachines als Google. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over technische SEO.
Technische SEO is één van de belangrijkste onderdelen van SEO, maar helaas is het ook vaak een ondergeschoven kindje. Dit komt doordat het bij veel ondernemers en bedrijven ontbreekt aan kennis wat betreft dit onderwerp. Zonde, want voldoet je website niet aan de technische standaarden van zoekmachines als Google, dan wordt het lastig om goede posities te scoren.
Voordat jouw website in de zoekresultaten van Google kan verschijnen, moet de zoekmachine je website eerst kunnen vinden. Het succes van een website valt of staat dus met goede technische SEO. Daarnaast is anno 2023 de gebruikerservaring van je website belangrijker dan ooit. Nog meer reden dus om de techniek van je website hoog op je prioriteitenlijst te zetten.
Technische SEO is een breed onderwerp waar veel zaken bij komen kijken. Wil je aan de slag met de techniek van je website, kijk dan in elk geval naar onderstaande onderwerpen:
Een duidelijke en logische websitestructuur ligt aan de basis van een goed geoptimaliseerde website. Hiermee help je niet alleen je bezoekers om sneller de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn, maar maak je het ook zoekmachines gemakkelijker om alle pagina's op je website te vinden.
Een ideale websitestructuur heeft een duidelijke hiërarchie. Deze begint met de homepagina, daaronder de belangrijkste overige pagina's en daaronder weer de pagina's die wat minder belangrijk zijn. Zorg ervoor dat alle pagina's op je website altijd binnen een paar klikken bereikbaar zijn. Hiervoor is het belangrijk om een goede interne linkstructuur te implementeren.
Misschien wel de belangrijkste uitdaging op het gebied van technische SEO is ervoor zorgen dat jouw website door Google goed kan worden gecrawld en geïndexeerd. Is dit niet het geval, dan maken jouw pagina's geen kans om getoond te worden in de zoekresultatenpagina's.
Dit werkt als volgt: Google crawlt het internet op zoek naar websites. Hebben de Google-crawlers een website gevonden, dan volgen deze alle links op die website en ontdekken ze nieuwe pagina's. De URL's die zijn gevonden worden nu geïndexeerd en in één grote index gestald. Voert iemand vervolgens een zoekopdracht uit dan maken alleen websites die in de index van Google staan kans om tevoorschijn te komen in de zoekresultaten.
Bron: Moz
Er zijn verschillende manieren waarop je invloed kunt uitoefenen op hoe Google jouw website crawlt en indexeert, zoals via de XML-sitemap, het robots.txt bestand en canonical tags.
Een XML-sitemap is een bestand waarin alle URL's die geïndexeerd moeten worden staan opgesomd. Je kunt het zien als een soort inhoudsopgave of roadmap van je website, speciaal voor Google. Een XML-sitemap zorgt ervoor dat Google alle belangrijke pagina's snel kan vinden, ook degenen waar weinig interne links naartoe wijzen. Om het Google zo makkelijk mogelijk te maken, kun je de XML-sitemap van je website indienen in je Google Search Console-account.
Het robots.txt bestand is een bestand waarin je bij de crawlers en bots van Google kunt aangeven hoe je website gecrawld moet worden. Het is voornamelijk geschikt om zoekmachines de opdracht te geven om bepaalde URL's niet te crawlen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om URL's met parameters die worden gegenereerd door te filteren, of om pagina's die op een andere manier voor duplicate content zorgen. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn in wat je in je robots.txt zet: zelfs de kleinste fout kan ervoor zorgen dat je grote delen van je website blokkeert voor Google.
Een robots meta tag is een stukje HTML die je aan een pagina kan toevoegen om Google instructies te geven hoe ze met de pagina om moet gaan. Het bekendste voorbeeld is de no-index tag, waarmee je Google vertelt dat de pagina niet geïndexeerd dient te worden. Een andere veelgebruikte tag is de no-follow tag, die aangeeft dat de links op de pagina door Google niet gevolgd moeten worden.
Een andere manier om juist om te gaan met duplicate content is door het gebruik van canonical tags. Hiermee vertel je Google wat de originele variant van een pagina is en welke variant dus geïndexeerd moet worden. Canonical tags zijn een uitkomst als je pagina's hebt die vergelijkbaar zijn qua content, zoals productpagina's die alleen van elkaar verschillen qua kleur van het product.
Met een 301-redirect verwijs je bezoekers van de ene URL door naar de andere. Het wordt gebruikt wanneer je een pagina verhuisd hebt naar een andere locatie. Door een redirect in te stellen komen bezoekers desondanks op de juiste bestemming terecht en krijgen ze geen 404-melding te zien. Datzelfde geldt voor Google: een 301-redirect zorgt ervoor dat de SEO-waarde van de oude URL naar de nieuwe URL wordt overgedragen en dat de nieuwe URL zo snel mogelijk wordt geïndexeerd. Tip: ga je aan de slag met een websitemigratie, dan is een goed redirectplan van groot belang.
Heeft je website een internationale doelgroep, dan zijn je pagina's waarschijnlijk in meerdere talen beschikbaar. Door gebruik te maken van hreflang tags in de HTML van je pagina's zorg je ervoor dat Google de juiste variant in het juiste land toont in de zoekresultaten. Zo voorkom je situaties waarin bijvoorbeeld je Duitse bezoekers op de Franse versie van je website terecht komen.
Een zeer belangrijke technische SEO-factor is de laadsnelheid van je website. Laadt je website te traag, dan haken zowel je bezoekers als Google snel af. Een supersnelle website kan echt het verschil maken als het gaat om je posities in Google.
Als het gaat om websitesnelheid zijn drie metrics extra belangrijk: de zogenaamde Core Web Vitals van Google. Dit zijn:
Via tools als Pagespeed Insights en Google Search Console kun je testen hoe jouw website scoort op het gebied van de Core Web Vitals.
Hoe maak je jouw website dan sneller? Enkele van de belangrijkste tips voor het optimaliseren van je websitesnelheid zijn:
Structured data is markup die je aan de code van je website(pagina) kunt toevoegen om het Google gemakkelijker te maken om te begrijpen waar bepaalde content voor staat. Het resultaat hiervan is dat je op meer verschillende manieren in de zoekresultaten kunt worden vertoond en dus je zichtbaarheid vergroot.
Structured data toevoegen aan je website doe je door een stukje code (bij voorkeur in de programmeertaal JSON-LD) toe te voegen aan je pagina's. Deze code dien je op te maken volgens de schema.org taal die zoekmachines hiervoor prefereren.
Er zijn veel verschillende typen structured data die je kunt gebruiken. Enkele van de meest bekende zijn:
Het spreekt voor zich dat het qua technische SEO belangrijk is dat websites veilig te bezoeken zijn. Dit betekent dat je website moet beschikken over een geldig SSL-certificaat en dus over een https-verbinding geserveerd moet worden. Een onbeveiligde website schrikt bezoekers af; dit is voor Google dan ook een no-go. Het overgrote deel van de websites heeft dit tegenwoordig prima voor elkaar, maar het is te belangrijk om niet te benoemen.
Sinds 2019 crawlt Google vrijwel alle websites mobile-first. Dit betekent dat de mobiele versie van je website als uitgangspunt wordt genomen bij het bepalen van je posities in Google en niet de desktopvariant. Het is dus van groot belang dat je website goed werkt op mobiele apparaten.
Zorg er daarom voor dat je website responsive is en zich dus automatisch aanpast aan het scherm waarop hij wordt bekeken. Er zijn meerdere checks waar Google naar kijkt om te bepalen of een website mobielvriendelijk is. Of jouw website hieraan voldoet kun je checken via de mobielvriendelijke test van Google.
Er zijn veel handige tools beschikbaar die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je website qua technische SEO. Een volledige lijst van alle tools die wij gebruiken zou dit artikel veel te lang maken, maar hier zijn een aantal van onze favorieten:
Wil je graag een professioneel SEO-bureau inschakelen om jouw website te analyseren en verbeteren op het gebied van technische SEO? Voor onze SEO-specialisten is alles wat je in dit artikel hebt gelezen dagelijkse kost. Wij helpen je graag om jouw website op technisch gebied tiptop in orde te maken. Neem gerust eens contact met ons op!