Leestijd 3min.
Growthhacken uitgelegd door: Dennis van Iterson en Rinse Hoogeveen.
Growth Hacking is het zonder plan snel uitvoeren van ideeën om te sturen op het resultaat. Volledig datadriven en met een creatieve aanpak je marketing zo snel mogelijk ontwikkelen als je budget toe laat. Dit geeft de vrijheid om te experimenteren met het budget en maandelijks focus te leggen op de grootste groeikansen.
Growth Hacking Growth Hacking Growth Hacking Growth Hacking
Als je bij ons komt Growthhacken, betekent het eigenlijk dat we aan de slag gaan zonder plan, waarbij jij ook een rol speelt. Als je veel data hebt, al jaren bestaat en bij ons komt met een doel dan kunnen we vaak snel en gericht een inschatting maken wat er op marketingvlak moet gebeuren om je volgende mijlpaal te bereiken. Zeker als je dezelfde kanalen wil inzetten als je al deed en je markt en product niet of nauwelijks veranderd zijn.
Growthhacken is daardoor het meest geschikte marketingkanaal als je: zonder data start, omdat je nieuw bent, of zo innovatief bent dat je historische data eigenlijk onbruikbaar is. Door jarenlange ervaring kunnen wij snel inspelen op de grootste onbenutte groeikansen. Growthhacking heeft nog een leuke eigenschap: de ondernemer speelt zelf ook mee in het marketingteam.
Je start met een kickoff met een marketingteam. Na die kickoff beginnen direct de eerste marketingactiviteiten die je samen bepaald hebt. Geen plan, gewoon actiepunten en doen. Per periode zit je met het marketingteam samen bij elkaar. Bijvoorbeeld eens per kwartaal. Tijdens die meeting is er één grote alles overtreffende regel die iedereen in acht moet nemen: niemand mag aannemen dat iets niet werkt. Wij, als marketeers, zijn snel geneigd om te zeggen ‘dit werkt niet, want dat doet het bij andere klanten ook niet.’ En jij als ondernemer hebt vaak ook een sterke mening. ‘Nee Tiktok is niks voor mij.’ ‘Mijn doelgroep zit niet op Pinterest.’ Tijdens deze meeting mogen deze meningen niet meetellen. Als je gaat growthhacken maak je geen plan, maar doe je, en trek je je conclusie naar aanleiding van de resultaten. Hierdoor is Growthhacking veel meer een manier van denken die de focus legt op het doen en het creatieve proces, dan een marketingkanaal.
Plannen maken is voor de bank. Old school. Zeg nou zelf, hoeveel van de plannen die je gemaakt hebt kun je na een jaar nog wat mee? De impact van corona is hier een goed voorbeeld van en sinds kort merken ondernemers ook de invloed van de oorlog in Oekraïne. Het online marketing landschap verandert zo snel dat iets wat vorig jaar niet werkte nu wel kan werken. En als facebook verdwijnt, er wel een nieuw platform in de lucht komt waar je doelgroep zit. Zonder plan ben je flexibeler en verhuis je gewoon mee naar daar waar je doelgroep zich bevindt.
Dat is het mooie. Growthhacken kan met ieder budget. Twee keer zoveel budget is gewoon twee keer zo snel de data terug of iets werkt of niet. En in veel gevallen ook twee keer het rendement. Wij hebben vier Growthmanagers in dienst die je hier goed over kunnen adviseren.
Speel zonder problemen in op de steeds veranderende online landschap. De lijntjes zijn kort en de neuzen staan dezelfde kant op. Wil jij dit ook en kan je niet wachten om te beginnen? Neem nu contact op en ontvang een gratis offerte van onze specialisten om jou groei zo effectief mogelijk te realiseren.