klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022 & 2024
  • Partner in groei, samen succesvoller

Juridische checklist voor webshops

De wereld om ons heen verandert in een hoog tempo. Waar onze privacy vroeger nog ging om het wel of niet sluiten van de gordijnen is er inmiddels een hoop meer waar we ons zorgen om moeten maken. Met de digitalisering van onze leefwereld kan ook de wetgeving niet achterblijven en dit heeft geresulteerd in een nieuwe Europese privacywet die per 25 mei 2018 gaat gelden.

Om onze klanten zo goed mogelijk te informeren bieden we een checklist voor webshop aan. Deze checklist zorgt ervoor dat je je webshop met een gerust hart online kunt laten gaan. Heb je een aantal van deze checks niet op orde, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf. Hierbij kun je denken aan vergoedingen die je moet doen aan een klant omdat je bepaalde dingen niet goed hebt uitgelegd op de website, maar denk ook aan boetes die kunnen worden opgelegd door de toezichthouder. Hieronder de checklist.

Kennismaken?

1.    Wees duidelijk over welk bedrijf er achter de webshop zit

Wanneer een klant contact wil opnemen met je bedrijf dan moet meteen duidelijk zijn wie de klant moet benaderen en op welke manieren dit kan. Naast het vermelden van het e-mailadres waar je op te bereiken bent, moet er nog een mogelijkheid zijn om contact op te nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan een telefoonnummer.

Hieronder een opsomming van wat er op elke pagina moet staan, bijvoorbeeld onder het kopje contact.

2.    Wees duidelijk over je aanbod en de prijs daarvan

Geef de belangrijkste kenmerken van een product kort weer en geef naast de productprijs ook de leveringskosten. Je kunt ook vermelden dat er nog een beperkt aantal aanwezig is.

3.    Wees duidelijk over de betaling, levering en verdere services

Betalen is nooit leuk, daarom kan het maar beter zo duidelijk mogelijk staan aangegeven. Hoe en wanneer kan de klant betalen en wat voor extra kosten worden gerekend voor een alternatieve manier van betalen zijn hier goede voorbeelden van. En bedenk dat je de klant niet mag verplichten om meer dan 50% van het te betalen bedrag vooraf te betalen.

Over de leveringsmogelijkheden moet ook duidelijk zijn waar wel wordt geleverd en waar niet, maar ook wanneer (verplicht binnen 30 dagen na koop) en hoe. Ook ben je als verkoper wettelijk verplicht om een deugdelijk product te leveren. Dit houdt in dat het product moet voldoen aan de gegeven verwachtingen en gratis reparatie of een nieuw product leveren. Dit kunt u alleen weigeren wanneer u zeker weet dat dit door schuld van de koper komt.  Wanneer er (fabrieks-) garantie zit op het product, geef dit dan ook duidelijk aan.

4.    Wees duidelijk over de (wettelijke) bedenktijd

De bedenktijd van de consument om toch af te zien van de aankoop blijkt door veel webwinkels nog niet juist geformuleerd te zijn. De wettelijke bedenktijd van de consument is tot 14 dagen nadat het product geleverd is. Dit houdt niet in dat het product dan teruggestuurd moet zijn, maar dat er vóór deze deadline kenbaar moet zijn gemaakt dat er wordt afgezien van de koop. Daarna heeft de klant nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

5.    Zorg dat het makkelijk en duidelijk is voor klanten om te bestellen

Geef in stappen weer welke stappen er worden ondernomen voordat de bestelling wordt geplaatst, met als laatste handeling een druk op de bestelknop.

6.    Zorg dat je bestellingen op de juiste manier bevestigd

Stuur alle relevante informatie over de bestelling in een mail. Hierin staat dus nog een keer duidelijk uitgelegd hoe het zit met alles wat in deze checklist besproken is.

7.    Algemene voorwaarden

 

8.    Keurmerken en gedragscodes

 

9.    Spam

 

10.  Cookies

 

Onthoud: duidelijkheid is de key!

Ps. Kijk ook eens op de website van de Autoriteit Consument en Markt (www.acm.nl).

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact