Het kan je niet zijn ontgaan: sinds halverwege mei heeft Google ook in Nederland AI Overviews uitgerold. Bij veel zoekopdrachten verschijnt nu helemaal bovenin de zoekresultaten een door AI gegenereerd antwoord. AI Overviews zijn het antwoord van Google op de razendsnelle opmars van ChatGPT en andere vergelijkbare AI-tools. We kunnen er nu écht niet meer omheen: AI is here to stay. Als online marketingbureau proberen we hier natuurlijk zo goed mogelijk op in te spelen, zodat onze klanten meekunnen in het AI-geweld van vandaag de dag. In dit artikel lees je wat AI Overviews precies zijn, welke impact ze (gaan) hebben, welke kansen ze bieden en hoe wij ze meenemen in onze marketingstrategie.
Het kan je niet zijn ontgaan: sinds halverwege mei heeft Google ook in Nederland AI Overviews uitgerold. Bij veel zoekopdrachten verschijnt nu helemaal bovenin de zoekresultaten een door AI gegenereerd antwoord. AI Overviews zijn het antwoord van Google op de razendsnelle opmars van ChatGPT en andere vergelijkbare AI-tools. We kunnen er nu écht niet meer omheen: AI is here to stay. Als online marketingbureau proberen we hier natuurlijk zo goed mogelijk op in te spelen, zodat onze klanten meekunnen in het AI-geweld van vandaag de dag. In dit artikel lees je wat AI Overviews precies zijn, welke impact ze (gaan) hebben, welke kansen ze bieden en hoe wij ze meenemen in onze marketingstrategie.
AI Overviews zijn door AI gegenereerde antwoorden die bij bepaalde zoekopdrachten verschijnen in de zoekresultaten van Google. Ze zijn bedoeld om zoekers snel een uitgebreid antwoord te geven op hun zoekvraag. Hiervoor wordt informatie gebruikt van verschillende bronnen op het internet. Binnen AI Overviews staan meerdere links naar de originele bronnen die gebruikt zijn voor het gegenereerde antwoord. Hier kunnen zoekers op klikken als ze dieper in het onderwerp willen duiken.
AI Overviews worden niet voor iedere zoekopdracht getriggerd. Je ziet ze met name terug bij informationele zoekopdrachten en veel minder bij commerciële zoekopdrachten.
Voorbeeld van een AI overview
De komst van AI Overviews betekent één van de, zo niet dé grootste verandering in de Google SERP’s in de laatste 10 jaar. De impact is dan ook behoorlijk groot. Ondanks dat ze pas relatief recent zijn uitgerold, zijn er al een aantal duidelijke gevolgen op te noemen waar je voor jouw website rekening mee moet houden:
Minder zichtbaarheid
De kans bestaat dat je website minder zichtbaar gaat zijn op de zoekresultatenpagina’s. AI Overviews zorgen er namelijk voor dat de normale zoekresultaten naar beneden worden gedrukt en je dus verder moet scrollen om ze te zien.
Minder klikken
De kans bestaat dat je website minder klikken gaat binnenhalen vanuit Google. Hier zijn een aantal redenen voor:
Om welk percentage klikken het gaat hangt heel erg af van het type website dat je hebt. Richt jouw website zich vooral op zoektermen met een informatieve insteek, dan heb je mogelijk een probleem. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat AI overviews kunnen zorgen tot een afname in klikken van maar liefst 34,5%.
Grote merken
Het wordt moeilijker concurreren tegen grote merken. Google geeft namelijk steeds meer de voorkeur voor bekende merken, ook in AI Overviews.
Toch is het niet alleen maar kommer en kwel: AI Overviews bieden namelijk ook zeker mooie kansen voor jouw website. In vrijwel elke overview worden websites geciteerd en kun je doorklikken naar de betreffende websites. Dit kan er dus voor zorgen dat je zichtbaarder wordt in de zoekmachines en alsnog meer klikken binnenhaalt.
De komst van AI Overviews, samen met de opmars van andere AI-systemen zoals ChatGPT en Perplexity, betekent dat SEO definitief is veranderd. Als SEO-marketeer moet je hier rekening mee houden in je strategie. Naast de ‘normale’ organische zoekresultaten moet je er namelijk voor zorgen dat jouw klanten ook goed gaan ranken in AI-gegenereerde antwoorden. Sommigen noemen dit GEO (Generative Engine Optimization), anderen houden het liever bij SEO, maar dan onder de noemer Search Everywhere Optimization.
Eén van de zaken waar een andere kijk op vereist is, zijn je KPI’s. Traditioneel gezien draaide het bij SEO vooral om zoekwoordposities, organisch verkeer en organische conversies. Anno 2025 moet je echter meer kijken naar zichtbaarheid en autoriteit: hoe vaak komt jouw merk bijvoorbeeld naar voren in AI Overviews?
In de basis blijven veel principes van SEO hetzelfde. Nog steeds is het bijvoorbeeld het allerbelangrijkst dat je jouw websitecontent zo goed mogelijk insteekt op de behoeften van jouw bezoekers. Maar de komst van AI Overviews vergt ook een deels andere aanpak. Een aantal van de belangrijkste strategieën die onze SEO-specialisten gebruiken om vaker geciteerd te worden in AI Overviews zijn:
Inspelen op de juiste zoekintentie
Zorg ervoor dat je content zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie die hoort bij een zoekopdracht. Dit was al belangrijk en dat blijft zo.
De juiste structuur op je pagina’s gebruiken
Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie op je pagina’s gemakkelijk te vinden is en goed gestructureerd is, bijvoorbeeld door:
Deze structuur is onder andere belangrijk omdat AI-systemen alleen kijken naar de HTML-structuur van je pagina’s in plaats van ook naar de CSS en JavaScript.
Structured data gebruiken
Zorg ervoor dat je relevante structured data gebruikt op je pagina’s. Google heeft bevestigd dat dit haar AI-systemen helpt om je content beter te begrijpen.
Inzetten op autoriteit
AI Overviews hebben een duidelijke bias richting grote bekende merken. Hoe meer autoriteit jouw bedrijf of website heeft, hoe groter de kans dat je geciteerd wordt. Zorg er dus voor dat:
Wil jij met jouw website zo goed mogelijk inspelen op de komst van AI Overviews? Onze SEO-specialisten zijn helemaal op de hoogte van de huidige ontwikkelingen op het gebied van AI en helpen je hier graag mee. Vraag een gratis groeiscan aan en wij gaan graag met je in gesprek!