Starten met E-mail Marketing (+8 E-mail marketing ideeën)

Start met e-mailmarketing: je loopt nu bezoekers en omzet mis

Wil je starten met E-mail marketing, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen zorgen…. Je bent niet de enige. Veel kleine en middelgrote ondernemingen willen graag starten met e-mailmarketing maar doen het niet omdat ze tegen hetzelfde aan lopen als jij:  Waar te beginnen? Ontzettend jammer, want E-mail marketing is één van de meest effectieve marketing kanalen. En het is niet eens zo moeilijk om mee te beginnen.

Omdat wij onze kennis graag delen, helpen wij je door middel van deze blog bij het starten met e-mailmarketing. Met hulp van dit duidelijke 8 stappenplan kun jij in de toekomst effectief aan de slag. Als klap op de vuurpijl vind je onderaan in deze blog ook nog eens 8 E-mail marketing ideeën!

 

E-mailmarketing uitbesteden?

  • Meer omzet halen uit e-mail
  • Klanten op de hoogte houden met e-mail
  • Acties/aanbiedingen mailing
  • Leadnurturing
  • Leadgeneratie

E-mailmarketing uitbesteden

 

#1 Bepaal jouw doel en de rol van E-mail marketing

De basis ligt bij het goed formuleren van jouw doel en de rol van het E-mail marketing kanaal. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker. Hieronder een opsomming van zaken waarover je kunt nadenken bij het bepalen van jouw doel en de rol van E-mail marketing in jouw marketingmix:

Nagedacht over bovenstaande zaken en jouw doel bepaald? Dan is het tijd voor de volgende stap; het opbouwen van een contactenlijst.

 

#2 Contactenlijst opbouwen

Het opbouwen van een contactenlijst is vaak ten onrechte een drempel voor veel mensen die willen beginnen met E-mail marketing. Het namelijk helemaal niet zo moeilijk…. Hieronder 5 tips om jouw contactenlijst op te bouwen.

  1. Kijk eerst eens naar de e-mailadressen die jij reeds in huis hebt.

Veel bedrijven hebben namelijk al een behoorlijk aantal contacten om mee van start te gaan. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het vragen van toestemming voor nieuwsbrieven en acties. Dit kun je gewoon doen door een eenmalige e-mailcampagne… (wie weet levert het ook nog wel meer op)

  1. Aanmeldformulier op jouw website.

Het is misschien een open deur, maar toch heeft niet iedereen die aan de slag wil met e-mailmarketing een aanmeldformulier op zijn/haar website. Ons advies? Beter gisteren dan vandaag!

  1. Aanmeldformulier op jouw fysieke locatie

Heb jij een winkel of een bedrijfspand waar regelmatig (potentiële) klanten of relaties langskomen? Maak van de situatie gebruik door een aanmeldformulier tot je beschikking hebben. Dit kan een fysiek formulier zijn, maar kan ook een aanmeldformulier op een tablet zijn. Je kunt zelfs het aanmeldformulier op jouw website hiervoor gebruiken.

  1. Gebruik een ‘weggever’ of winactie

Steeds vaker worden ‘weggevers’ gebruikt voor het opbouwen van een e-mailadressenbestand. Veel voorkomende weggevers zijn; Het geven van een korting op de volgende bestelling als ze zich inschrijven, het weggeven van een gratis e-book, checklist, whitepaper of goodiebag met testproducten. Het weggeven van een goodiebag kun je natuurlijk ook inzetten als winactie.

Voor veel mensen is een weggever een goede aanleiding om zich aan te melden voor jouw adressenbestand. Houd er wel rekening mee dat deze groep vaak sneller geneigd is zich ook uit te schrijven.

Meer mensen jouw gratis e-book of whitepaper laten downloaden? Maak gebruik van facebook advertenties om mensen op de hoogte te stellen van jouw kennisdeling.

  1. Beurzen, Evenementen, Netwerkbijeenkomsten of Salesgesprekken

Ga je regelmatig naar beurzen, evenementen of netwerkbijeenkomsten, óf exposeer je op een van deze drie? Waarom geen gebruik maken van de situatie en de mensen die interesse lijken te hebben in jouw business, vragen zich in te schrijven voor jouw adressenbestand.

Daarnaast kun je dit natuurlijk ook doen tijdens of na salesgesprekken met niet-klanten. Wellicht dat ze op dit moment geen interesse hebben om direct jouw producten/diensten af te nemen, maar liggen er in de toekomst toch kansen. Zorg in ieder geval dat jouw bedrijf top-of-mind blijft voor het juiste moment.

  1. BONUS: Noem jouw e-mailmarketing acties géén nieuwsbrief

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief. Mensen zijn namelijk allergisch voor het woord nieuwsbrief en willen helemaal geen nieuwsbrief ontvangen. Wat ze wel willen is het geholpen worden om een bepaald resultaat te bereiken of op de hoogte gehouden worden van de beste acties en kortingen. Speel daarop in bij het bedenken van jouw naam voor jouw nieuwsbrief.

 

#3 Welke E-mail software is het beste voor jou?

Eigenlijk vindt deze stap tegelijk plaats met het opbouwen van een email adressenbestand; het kiezen van geschikte e-mail software. Ze zijn er in allerlei vormen en maten. De verschillen zitten met name in de functies en de kosten. Hieronder hebben wij een aantal platformen op een rijtje gezet. Beschik je over een e-commerce platform? Kijk dan ook naar de bestaande integraties met jouw platform. Dit kan nog wel eens voordelen opleveren.

Voor instappers

Mailchimp

Veel organisaties kiezen ervoor om te beginnen met Mailchimp omdat de instapkosten hier erg laag zijn. Tot 2000 contacten kun je zelfs gratis gebruik maken van de basissoftware. Daarnaast biedt Mailchimp goede functionaliteiten als je nog niet heel erg de diepte in gaat. Mailchimp heeft daarnaast een gebruiksvriendelijke interface en het opmaken van een e-mail is erg eenvoudig. Met name in het MKB kiezen ook wij vaak voor deze e-mail marketing software. Heb jij een e-commerce platform? Dan heeft mailchimp vast een ‘koppeling’ zodat je ook gebruik kunt maken van de zogenaamde abandoned cart e-mails.

Laposta

Een ander laagdrempelig en in Nederland veel gebruikte e-mail marketing software is Laposta. Meer dan dertigduizend bedrijven, instellingen en verenigingen werken met Laposta. De software is laagdrempelig door zijn drag & drop-editor en functionaliteiten. Kleine organisaties kiezen met Laposta voor de eenvoud waarmee zij hun nieuwsbrieven kunnen versturen.

Voor professioneel en intensief gebruik

Activecampaign

ActiveCampaign is één van de meest populaire en meest gebruikte platformen voor e-mailmarketing. De belangrijkste reden hiervoor is dat de software van het platform erg toegankelijk is. Hierdoor heb je al gauw een systeem opgezet waarmee je kunt starten met e-mailmarketing. Het mooie: ActiveCampaign is ook nog eens relatief goedkoop in vergelijking met andere platformen die in deze categorie op de markt verkrijgbaar zijn. Activecampaign heeft ook een aantal Nederlandstalige partners die het systeem onder eigen naam vermarkten. Met Mailblue en Mark-i maak je gebruik van hetzelfde platform als Activecampaign.

Spotler (Mailplus)

Spotler ontwikkelt en levert e-mail marketing automation software genaamd MailPlus en is met meer dan 5.000 gebruikers in Nederland wel een speler om rekening mee te houden. MailPlus is geschikt voor mensen zijn zoeken naar een uitgebreid en veelzijdig platform voor e-mailmarketing. Voordeel van deze software; het kan niet alleen e-mails opstellen, maar kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld sms’jes op te stellen.

De software is daarentegen wel enigszins onoverzichtelijk. Hierdoor is deze e-mailmarketing software minder laagdrempelig dan bijvoorbeeld Mailchimp en Activecampaign. Daarnaast ligt ook de prijs van de software een stuk hoger dan de twee hiervoor genoemde e-mail systemen.

MailCamp

MailCamp is een bijzondere in het rijtje van e-mailmarketing software. Waar andere platformen maandelijkse abonnementen aanbieden, is MailCamp ook éénmalig te koop met daarna onbeperkte licenties. Bij MailCamp hoef je dus niet elke maand opnieuw te betalen om gebruik te blijven maken van het platform. Meteen aan de slag met alle features van het platform aan de slag te kunnen zonder dat je nog extra hoeft te betalen voor uitbreidingen of pakketten voor plugins.

MailCamp is op dit moment verkrijgbaar voor een aanschafprijs van € 995,-. Voor een gemiddelde MKB-er een fors bedrag. Ben je echter van plan om langdurig te werken aan jouw E-mail marketing kanaal? Dan is MailCamp zeker het overwegen waard.

 

#4 Segmenteren van jouw contactenlijst

Het segmenteren van jouw contactlijst is iets dat wij als ervaren E-mailmarketeers zeker zouden aanraden. Door segmenten aan te brengen ben je namelijk beter in staat een ‘gepersonaliseerde’ mail te sturen naar diverse doelgroepen. Welke segmenten dit zijn is afhankelijk van jouw business-case. Een paar voorbeelden van segmenten:

 

#5 Ontwerp een template

De meeste e-mailmarketing software hebben een ruim aantal templates die je eenvoudig kunt re-designen naar jouw wensen en huisstijl.  Geen zin om dit zelf te doen? Dan kun je ook een ontwerpbureau inschakelen.

Belangrijk om te weten: Plaatjes in een E-mail zijn zorgen voor sfeer en zijn bepalend in de uitstraling. Maar houdt er rekening mee dat een groot aantal mensen het tonen van afbeeldingen uit hebben staan. Zorg dus dat je boodschap ook helder is zonder de foto’s en plaatjes.

#6 Tijd voor de inhoud

In de eerste stap heb je als het goed is bepaald waarvoor je e-mailmarketing wilt inzetten. Nu is het tijd voor de inhoud. Bepaal jouw doel en verplaats je in de doelgroep. Met dit doel en de behoefte van jouw doelgroep in het achterhoofd kun je aan de slag met de inhoud. Hieronder een overzicht van zaken waar je rekening mee moet houden en elementen die niet mogen ontbreken in jouw e-mail.

Zorg voor een knettergoede onderwerp regel

Zorg voor knettergoede onderwerp regel. Veel e-mails van bedrijven belanden in de prullenbak, omdat de onderwerpregel de lezer niet voldoende motiveert om deze te openen. Welke e-mail zou jij eerder openen? Een e-mail met de titel ‘Nieuwsbrief Bedrijf X – Maart 2019’ of de ’In 10 simpele stappen meer omzet uit jouw marketing’.

Probeer daarnaast gebruik te maken van symbolen in je onderwerpregel. Onderwerpregels met symbolen vallen namelijk eerder op in de vaak overvolle inbox. MAAR LET OP: Overdrijf niet, dit kan namelijk spammerig overig.

Tekstgebruik

Gebruik niet teveel tekst, houd het kort en bondig. De wereld wordt steeds vluchtiger en mensen hebben weinig tijd. Houd de aandacht van de lezer door een goede afwisseling tussen tekst en afbeeldingen. Zorg daarnaast ook voor uitnodigende ‘koppen’ boven afbeeldingen en alinea’s.

Maak het persoonlijk en ‘Personaliseer’ per doelgroep/segment

Als je de stappen nauwkeurig hebt gevolgd, heb je vast een aantal segmenten aangebracht in jouw contactenlijst. Deze segmenten heb je niet voor niets! Pas de boodschap aan op de doelgroep en maak per doelgroep een aparte e-mail of voeg dynamische content toe aan jouw e-mail. Het is natuurlijk niet bevorderlijk als jouw e-mailcampagne voor 50% aan mannen wordt verstuurd en gevuld is met de trending vrouwenschoenen in het voorjaar. Relevantie is KEY.

Werk vooruit

Wij raden aan om met e-mailmarketing vooruit te werken. Als jij namelijk al weet wat de hierop volgende boodschap wordt, kun jij de content van jouw e-mail marketing campagne hierop afstemmen. Daarnaast kun je de ontvanger alvast lekker maken voor jouw volgende bericht.

Gebruik Call to actions

Zorg voor (meerdere) duidelijke en goed opgemaakte Call-to-actions (CTA) met een links naar landingspagina’s. Dit kan in de vorm zijn van een button, maar kan ook een stuk tekst of klikbare afbeelding zijn. Niet alle call-to-actions hoeven naar dezelfde pagina te gaan. Je bent hier compleet vrij in.

Het toevoegen van Call-to-actions is erg belangrijk. De ontvanger kan op deze manier eenvoudig jouw website bezoeken en contact met jou opnemen. Ook kun jij vervolgens bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google ads inzetten om de ontvanger te retargeten met bijvoorbeeld een aanbieding.

Helaas maar waar: de verplichte afmeldfunctie

Een afmeldoptie is helaas een verplicht onderdeel van jouw e-mailmarketing campagne en moet duidelijk zichtbaar zijn in jouw e-mail campagne. Door relevante campagnes zorg je dat minder mensen zich uitschrijven, maar helemaal voorkomen is heel erg lastig.

Een tip van ervaren e-mailmarketeers? Schrijf ‘ludieke’ content rondom de afmeldfunctie. Onze ervaring leert dat dit zorgt voor een lager afmeldpercentage.

 

#7 Het belang van een goede landingspagina achter jouw CTA’s en websitelinks

In jouw nieuwsbrief verwijs je waarschijnlijk naar meer informatie die mensen op jouw website kunnen vinden. Dit kunnen verwijzingen zijn naar bijvoorbeeld producten of diensten. Zorg dat de pagina waarop de mensen komen, 100% relevant is aan de CTA waarop ze klikken.

Wil je mensen direct laten converteren voor jouw dienst? Kijk dan eens naar de door ons ontwikkelde ‘Goldpage’ . De perfecte landingspagina die garant staat voor conversies en nieuwe leads.

#8 Klaar om te verzenden?

All set en klaar om jouw e-mailmarketing te verzenden? Wacht dan nog heel even. Er zijn namelijk nog een aantal belangrijke dingen die je moet controleren of waarover je moet nadenken voordat je jouw e-mail campagne verstuurd.

Testen, Testen, Testen

Iets dat je zeker niet moet vergeten; het testen van jouw e-mailcampagne. Vaak zie je toch nog een punt of een komma fout staan of zie je een link die niet werkt. Daarnaast is het ook goed om te kijken hoe jou e-mail wordt weergegeven op mobiele apparaten zoals een smartphone of tablet.

Bepaal de beste tijd om jouw e-mail te verzenden

Als je moeite en tijd hebt gestoken in jouw e-mailcampagne wil je natuurlijk ook dat jouw mail zo vaak mogelijk geopend wordt. Het is dan ook van uitzonderlijk belang dat jij jouw mail op het juiste moment verstuurd.

Maar wat zijn dan die beste tijden?

Dit is compleet afhankelijk van jouw bedrijf de doelgroep. De beste momenten van een B2C of een B2B e-mail campagne verschillen namelijk nogal. Uit onderzoek blijkt dat dinsdag de beste dag is om een e-mail campagne te versturen en dat 10:00 het beste tijdstip is. Neem dit niet klakkeloos over maar denk ook na over jouw doelgroep? Richt je je met bijvoorbeeld uitsluitend op consumenten, dan is dinsdag 10:00 voor jou misschien niet het juiste moment.

Push that button

Alle stappen doorlopen? Dan is het nu echt tijd om jouw E-mail campagne te versturen. Heb je jouw contacten gevraagd om interactie? Check dan regelmatig jouw mailbox en reageer snel. Zo geef je jouw contacten de best mogelijke ervaring!

 

 

BONUS: 8 E-mail marketing ideeën.

Weet je niet wat je in je e-mailmarketing campagne moet zetten en naar wie je deze moet sturen? Dan helpen wij je op weg met 8 simpel uitvoerbare e-mail marketing ideeën.

1. Laat bestaande klanten kennismaken met je andere product of dienst

Eigenlijk heel eenvoudig; bestaande klanten/contacten kennis laten maken met een complementaire dienst of een ander product. Het grote voordeel van deze e-mailcampagne is dat jouw contacten reeds ervaring hebben met jou als leverancier en dus sneller geneigd zijn ook dit andere product aan te schaffen.

2. Mail belangrijke trends en ontwikkelingen

Een open deur en ook de meest toegepaste mailing: het mailen van belangrijke markt-trends en ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan jouw visie over een wetswijziging of informeer jouw klanten of de fashiontrends dit voorjaar.  Het belangrijkste? Maak het persoonlijk en ga op de stoel van de ontvanger zitten. Is de informatie die jij deelt van meerwaarde voor hem of haar?

3. Nieuwe collectie, product of dienst promoten

Mensen zijn altijd op zoek naar nieuw, goedkoop, de beste en gratis. Lanceer je een nieuw product/dienst of heb is de nieuwe collectie binnen? Stel jouw contacten dan via een e-mailcampagne op de hoogte. Voeg nog een ‘speciale’ aanbieding zoals een korting of cashback toe en je zult zien dat deze campagne garant staat voor succes.

4. Deel praktijkcases of afgeronde projecten

Het delen van kennis en praktijkervaring is voor jouw contacten waarschijnlijk erg waardevol. Deel daarom succesvolle cases van klanten waarvoor je al hebt gewerkt of geef een impressie van jouw recentelijk afgeronde projecten. Op deze manier laat jij zien wat jij potentiële klanten te bieden hebt.  De praktijkvoorbeelden kun je ook goed combineren met de eerder genoemde ‘weggevers’ zoals we deze ook kunnen gebruiken voor het vullen van jouw contactenlijst.

5. Vraag jouw contacten om hun mening

Interactie moet niet onderschat worden. Niemand houd van eenzijdige communicatie en alleen maar ontvangen. Leg daarom bijvoorbeeld een statement voor aan jouw contacten en help de discussie op gang. Met de mening van jouw contacten kun jij je product of dienst misschien wel nog relevanter of beter maken.

6. Prijsvraag of geef iets ‘kleins’ weg

We zijn er allemaal gek op: het winnen van prijzen! Schroom het dan ook niet om een prijsvraag te houden onder jouw contacten. Zorg voor een leuke prijs en maak een landingspagina waarop mensen de vraag kunnen beantwoorden.

Misschien is het een goed idee om jouw ‘product’ gratis weg te geven aan de deelnemers. Zo weet je ook meteen dat de deelnemers waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product en dat je ze met een interessante aanbieding misschien wel over de streep kunt trekken.

7. Behind the scenes: Laat zien wat er speelt binnen je bedrijf

Heb jij net een nieuwe salestopper of projectleider binnengehaald? Stel hem of haar voor! Ben je met nieuwe markten bezig? Of heb je een recordomzet behaald? Vertel hoe het loopt binnen jouw bedrijf en voor welke uitdagingen je staat.

8. Help jouw contacten op weg met handige tips

E-mailmarketing draait niet alleen om het verkopen van jouw dienst. Het delen van kennis is ook belangrijk en wordt ontzettend gewaardeerd. Help jouw contacten daarom op weg met tips voor hun business. Zorg dat jouw tips en tricks gebaseerd zijn op praktijkvoorbeelden en dat jouw contacten de tip meteen in de praktijk kunnen brengen. Wanneer de tijd daar is, zal het delen van deze kennis jou vast en zeker meer omzet en klanten opleveren.

Jouw doelen worden onze doelen.   TP Doel bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,5
klanten vertellen
43 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer

Triplepro Online Marketing B.V.
4.7 / 5 - 43 Beoordelingen