1

Wat jij kunt leren van de marketing glijbaan

Allereerst: wat is een marketing glijbaan? Een goede glijbaan werkt het beste als er geen obstakels in verwerkt zijn. Je glijdt soepel naar beneden zonder dat het op een moment pijn doet. Hetzelfde werkt de marketing glijbaan. Je wilt bezoekers zo soepel mogelijk het proces laten doorlopen. Wil je weten hoe? Lees de drie tips die jou marketing glijbaan aantrekkelijker gaan maken.

Tip 1: Benader jouw doelgroep zo direct mogelijk

Kies om gekozen te worden, zoals wij al eerder geschreven hadden. Als jij je voornamelijk richt op mensen van 40+ uit Groningen kan je hen veel directer benaderen. Maar betekent dat iemand uit Assen van 35 jaar niet welkom is? Nee, natuurlijk niet. Met de term “doelgroep” wordt niet de ‘’alleen-deze-mensen-zijn-welkom-groep’’ bedoelt.

Ondernemers die zeggen: ‘’iedereen die bij mij wil kopen is mijn doelgroep’’, zou ik willen vragen nog eens goed over de doelgroep na te denken...

Als fanatieke hardloper heb ik een aantal jaar geleden een website gemaakt over het lopen van een marathon. Om dit verhaal te ondersteunen gebruik ik als voorbeeld de testwebsite www.trainenvoordemarathon.com.

Wat heb ik gedaan?

Ik sprak beginnende marathonlopers direct aan. Omdat ik bezoekers alleen via organische resultaten trek, benader ik mijn doelgroep direct in de titel en omschrijving. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe Google dit laat zien. Op deze manier spreek je jouw doelgroep al in het eerste contactmoment aan. Ervaren marathonlopers sluit ik zo uit, maar ze mogen natuurlijk altijd een kijkje nemen op de website.

Wat is dan het resultaat?

Een veel hogere CTR (click-through rate). Dit geeft aan hoeveel mensen vanuit Google doorklikken naar jouw website. En dit puur door mijn doelgroep direct aan te spreken. Hieronder een overzicht van de resultaten.

Tip 2: Biedt jouw doelgroep iets vraag zo weinig mogelijk terug en houdt het simpel.

Waarom? Omdat dit het beste werkt.

Laatst las ik dat het woord ‘’omdat’’ het meest converterende woord is. Best logisch, want het komt altijd vóór een argument en daar zijn klanten gevoelig voor.

Dus waarom moet jouw bezoeker iets doen? Waarom is hij of zij op jouw website? "Omdat,...".

Geef deze mensen precies waar ze naar op zoek zijn.

Bij voorkeur natuurlijk gratis (dat converteert beter) maar dat werkt niet altijd zo... Bedenk dus of jij bepaalde ‘waardevolle’ zaken gratis weg kunt geven. In het geval van de marathon website is dat een gratis schema om de marathon te voltooien (enorm relevant natuurlijk).

Toen ik het schema als test toevoegde als ‘’gratis download’’ liep het al direct storm (cijfers lees je straks). Waarom loopt het storm? Een korte analyse:

Tip 3: METEN = WETEN is ouderwets, je moet vooral weten wat je moet doen

Weten wat je moet doen dus. Leuk dat je weet wat jouw cijfers zijn. Goed gedaan, dat is een mooie eerste stap. Maar weten wat je met de cijfers moet doen is nog veel belangrijker. En daarvoor is kennis nodig. En deze kennis moet je omzetten in actie:

Net zo lang totdat je tevreden bent/het optimale hebt bereikt. Met mijn website heb ik uiteindelijk een conversie van 17% gehaald. Hoe is dit zo gekomen?

De website is begonnen met 0,1% conversie door alleen een nietszeggend formulier op de finish pagina te hebben. Daarna was er 8% conversie door het toevoegen van een call-to-action en de download van het gratis marathon schema. Vervolgens 11% conversie door een kleurverandering en toevoeging van een mouse-over effect. Uiteindelijk zit de website nu op 17% conversie door de toevoeging van het woord ''omdat'' in de call-to-action.

De conclusie

Dus hoe krijg je een maximaal glijbaan effect? Door je doelgroep direct te benaderen en jezelf af te vragen wat jij van de doelgroep wilt. Wat kun je je doelgroep bieden? Iets wat relevant is, iets wat waarde heeft, én wat jij kan meten. Maar wat is dat “iets”? Bespreek dit 100% vrijblijvend gesprek met ons.

Contact met één van onze Pro's?   TP Project bespreken


 
 

Privacy Waarbog

DDMA

8,4
klanten vertellen
38 Beoordelingen
zelf beoordelen bekijk beoordelingen

Beoordeling door klanten :
8.4/10 - 38 beoordelingen