Eind vorige week voerde Google een grote update uit aan haar algoritme. Naar eigen zeggen verandert Google voortdurend het algoritme, maar enkele keren per jaar is de update dermate groot dat de zoekmachine er een officieel statement over doet. Dit was vorige week dus het geval. Danny Sullivan, de zogenaamde 'search liaison' van Google, kondigde aan dat Google een grote update had uitgevoerd met de naam 'March 2019 Core Update.'
Maar wat heeft Google dan precies veranderd aan het algoritme? Zoals eigenlijk altijd worden daar, frustrerend genoeg voor ons marketeers, geen mededelingen over gedaan. Het enige wat Google er altijd over kwijt wil is dat webmasters zich moeten focussen op 'geweldige content.' Doe je dat, dan hoef je je nergens zorgen over te maken en zal je vanzelf stijgen in de zoekresultaten.
Bij TriplePro monitoren we elke week de Google-posities van tientallen klanten. En inderdaad, vanochtend zagen we grotere schommelingen in deze posities dan normaal. Een aantal uitzonderingen daargelaten zag het er gelukkig erg positief uit. Meerdere klanten ranken op belangrijke zoekwoorden een stuk hoger dan voor dit weekend. Een mooi signaal dat we goed bezig.