• Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google, Shopify & Facebook partner
  • Nr 2 - Fonk 150 best agencies 2025
  • Partner in groei, samen succesvoller

Investering website of webshop inboeken

Net een nieuwe website of webshop gekocht of ben je van plan dit te gaan doen? Dan worstel je waarschijnlijk met de vraag: Hoe moet ik een website of webshop inboeken? Hoe wordt er fiscaal gekeken naar de investering van de nieuwe website? Zijn de uitgaven kosten of moet ik erover afschrijven? Zijn er nog andere fiscale mogelijkheden? 

Wanneer je een nieuwe website laat ontwikkelen, dan zijn er verschillende manieren waarop deze uitgaven verwerkt kunnen worden in de administratie. Wij krijgen regelmatig deze vragen, voor ons de reden om hier een kwalitatieve blog over te schrijven.

Eenmalige investering: direct afschrijven onder reclamekosten

Allereerst over de eenmalige investering: hierin heb je twee keuzes. De makkelijkste en meest voor de hand liggende keuze is dat je het volledige bedrag boekt onder reclamekosten op je winst- en verliesrekening in de maand waarin je de factuur ontvangt of de aanschaf doet. Een website gaat in de echte wereld namelijk niet, zoals de belastingdienst wel eens wil suggereren, vijf jaar mee.

Als je op je site alleen je product of dienst aanprijst – en geen economische voordelen gaat behalen met bijvoorbeeld een bestelmodule – moet je je site ineens afschrijven, activeren is dan geen mogelijke keuze.

De voordelen van deze manier:

  1. Transparant
  2. Eenvoudig
  3. Drukt de winst van die maand/dat jaar

Kennismaken?

Activeren en afschrijven in vijf jaar

De tweede keuze is de investering activeren als immateriële vaste activa op je balans. Er moet dan wel sprake zijn van toekomstige economische voordelen zijn, zoals de mogelijkheid van het plaatsen van bestellingen op je site. Als je op je site alleen je product of dienst aanprijst is dit niet het geval en mag de site niet worden geactiveerd.

Webshop of website als bedrijfsmiddel

Fiscaal moet eerst worden beoordeeld of de uitgaven kosten zijn of dat sprake is van een investering in een bedrijfsmiddel. Bedrijfsmiddelen kunnen worden omschreven als ‘goederen die voor het drijven van je onderneming worden gebruikt’. Een website kan daarom als bedrijfsmiddel kwalificeren, als het gaat om een zelfstandig goed, dat kan worden overgedragen en een zekere zelfstandige functie vervult binnen je onderneming. Veelal zal er geen discussie bestaan of een website kwalificeert als een bedrijfsmiddel voor je onderneming. De kosten voor het ontwikkelen worden dan geactiveerd en jaarlijks vindt een bepaalde afschrijving plaats, die als kosten in de resultatenrekening worden verantwoord.

Je kunt de website afschrijven in vijf jaren na datum online. Alleen bij deze optie zou je in aanmerking kunnen komen voor zaken als investeringsaftrek, maar daarvoor verwijs ik je graag door naar je eigen accountant.

Voor- en nadelen van deze optie

  1. Iets minder transparant
  2. Waarschijnlijk vernieuw je de website alweer voor de vorige is afgeschreven
  3. Drukt minder op de winst van dat jaar/die maand
  4. Mogelijke investeringsaftrek

Zijn er nog meer fiscale voordelen?

Een website wordt gekwalificeerd als bedrijfsmiddel, daardoor heb je het recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit is een extra voordeeltje van de overheid. Om in 2020 in aanmerking te komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet u een bedrag tussen €2.401 en €323.544 investeren in bedrijfsmiddelen voor uw onderneming. 


" Voorbeeld: Stel je hebt een website laten maken voor €5.000,- excl. btw. De totale investeringen in het jaar komen niet boven de €100.000, dan bedraagt de investeringsaftrek €1.400 (5.000 * 28%). Bij een gemiddelde belastingdruk van 42% levert dit een fiscaal voordeel op van afgerond €600. De eerste 12% van je investering wordt door de fiscus betaald. Leuk om te weten, toch? "

Als je daarnaast ook nog als startende IB-ondernemer kan worden aangemerkt, kun je over de investering van de website ook nog eens willekeurig afschrijven! Willekeurig afschrijven - het woord zegt het al - houdt in dat je als starter de afschrijving van de nieuwe website naar eigen inzicht kunt verdelen. Dit kan aan de ene kant betekenen dat je meer afschrijft, om een liquiditeitsvoordeel te behalen, door later belasting te betalen, of juiste minder afschrijft, omdat je verwacht in de toekomst een hogere fiscaal aftrek te kunnen behalen. Als je hiervan gebruik wilt maken, vraag dan altijd even aan je adviseur wat in jouw situatie het beste is.

Kennismaken?

Overige online marketingkosten

Indien je voor het maken van je website een abonnement hebt afgesloten waarvoor je een vast bedrag per maand betaalt, dan is het zeer waarschijnlijk dat je over deze kosten geen investeringsaftrek kunt vragen. De kosten zullen veelal minder dan € 450,- per maand bedragen, zodat de uitgaven rechtstreeks als kosten moeten worden geboekt en niet als bedrijfsmiddel kunnen worden geactiveerd. Is dat het geval, dan zijn de bovenstaande fiscale voordelen voor jouw niet van toepassing. In die situatie is het dan verstandig om éénmalig een vast bedrag te betalen voor de investering van de website, zodat hierover toch de investeringsaftrek kan worden geclaimd. De kosten van een maandelijks pakket of ‘kleine’ investeringen boek je in de maand waarin de werkzaamheden gedaan worden of de dienst geleverd wordt. Klinkt logisch toch? 

Website of webshop offerte ontvangen

Wil jij een professionele website of webshop laten maken door TriplePro in Groningen? Bel ons op 050 305 00 23 of laat hieronder je gegevens achter.

Contact opnemen

J. , Cremer
De heren en dames van Triple pro denken op veel vlakken mee. Ook de ruime kennis over websitedesign, SEO en SEA zorgen voor mooie resultaten. Een informele sfeer zorgt voor prettig contact om snel te kunnen schakelen.
Mirjam Thijssen, Eindhoven
Professioneel geholpen, zowel qua layout van de website als op het gebied van de teksten. Ze denken mee, houden de vaart erin en zijn betrouwbaar. Kortom: een echte aanrader!
Jos De Ridder , Houten
TriplePro is een kantoor wat echt meedenkt, aandacht heeft en vanuit een ondernemende houding met je aan tafel zit en dat is wat ik wil als ondernemer, top!
Yde, Groningen
De mensen van TriplePro denken graag met je mee!
Djimon de Boer, Scheemda
Zijn goed geholpen, korte lijntjes, vriendelijke mensen en goed resultaat. hebben ons van een mooie website voorzien.
Ciska , Amsterdam
Triplepro heeft ons op een zeer professionele manier geholpen met de behoefte voor onze nieuwe website!
Evelien, Andelst
Super tevreden, het bedrijf groeit hard sinds we in zee zijn gegaan met Triplepro.
Ruben, Drachten
Ik werd erg prettig geholpen door Luuk, die een zeer professionele en behulpzame indruk maakte. Ik had problemen met Google Ads, die gelukkig vrij snel konden worden verholpen. Ik zou Luuk en TriplePro van harte aanbevelen!
Niels Kloen
Wij zijn als BAAS Cycling heel enthousiast over het meedenken en (on)gevraagd advies. Een laagdrempelige organisatie die beschikt over veel know how op marketing als IT gebied.
Thijs, Hengelo
Duidelijke communicatie en afspraken.Voldoet aan de verwachtingen!