Ieder jaar vindt in april dé grootste SEO-conferentie ter wereld plaats in de Engelse kustplaats Brighton. Bij BrightonSEO word je om de oren geslagen met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO. Veel grote namen uit de branche delen kennis en praktische tips over allerlei onderwerpen op het gebied van content, techniek, autoriteit, UX en meer. Voor onze SEO-specialisten is dit al jaren een waar walhalla om hun kennis hoog te houden. Ook dit jaar waren we er weer bij. In dit artikel vertellen Rose-Anne, Jasmijn en Hedser welke take-aways zij hebben gehaald uit twee dagen BrightonSEO.
Hedser: Een aantal van de meest interessante talks die ik bezocht ging over crawling en indexatie. Als SEO-specialist ben ik maar al te goed bekend met de ‘Gevonden - momenteel niet geïndexeerd’ melding in Google Search Console. Dat betekent dat Google een pagina wel heeft ontdekt, maar niet heeft gecrawld. En niet gecrawld betekent natuurlijk niet geïndexeerd.
Dan Taylor gaf in zijn talk duidelijke handvaten over hoe je voorkomt dat Google je pagina's zo behandelt. In de meeste gevallen crawlt Google een pagina niet omdat het denkt dat deze een lage kwaliteit heeft en geen meerwaarde biedt. Het is belangrijk om te weten wáarom Google dit denkt. Want hoe kunnen ze dit immers weten zonder de pagina te crawlen?
Het blijkt dat Google dit bepaalt aan de hand van aannames die het maakt op basis van de rest van je website. Stel je voor dat je een nieuwe pagina plaatst in een bepaalde subfolder van je website. Is de gemiddelde kwaliteit van de andere pagina's die op dezelfde plaats in de website-architectuur staan echter laag, dan verwacht Google dat dit voor de nieuwe pagina ook zal gelden. Op basis hiervan kan het zijn dat deze dus niet wordt gecrawld.
Wat dit precies betekent? Dat is simpel: zorg ervoor dat je content altijd van hoge kwaliteit is en verwijder de pagina's met zogenoemde ‘thin content.’
Hedser: Een andere zeer interessante talk ging over canonicalisatie. Hoe zorg je ervoor dat Google de juiste versie van een URL indexeert? Vaak genoeg zie ik dat hier problemen bij ontstaan. Zo worden er bijvoorbeeld URL's geïndexeerd met:
Patrick Stox (tech SEO-specialist bij Ahrefs) vertelde dat Google maar liefst 20 signalen gebruikt voor canonicalisatie – oftewel, om te bepalen welke variant van een URL moet worden geïndexeerd. Hier zaten bekende voorbeelden tussen als:
Maar wist je al dat onderstaande signalen ook hierin meespelen?
Ook interessant: als SEO-specialisten adviseren we vaak dat 301-redirects voor altijd moeten blijven staan. Maar Stox wees erop dat je ze (volgens Google zelf) al na een jaar kunt verwijderen. Het signaal dat je met de redirect hebt afgegeven blijft dan bestaan en Google zal de voorkeur blijven geven aan de nieuwe URL.
Rose-Anne: Regelmatig voert Google updates door in hun algoritme om de zoekresultaten te verbeteren. Dit met als doel om de meest relevante resultaten te tonen aan de zoeker. Bekende voorbeelden hiervan zijn:
Wat ik zelf vaak zie is dat klanten in de medische en financiële branche (zogeheten “Your Money Or Your Life” websites), vaak worden geraakt na zo'n update. Natuurlijk schiet je in de stress als de posities dalen. Is al het werk dat je hebt gedaan dan voor niets geweest?
Zeker niet!
Het lastige is dat Google niet vaak vertelt wat ze precies hebben doorgevoerd, waardoor het altijd gissen is wat er precies veranderd is.
Volgens Jess Maloney is het eigenlijk het beste om niets te doen. Ga niet halsoverkop aanpassingen doorvoeren aan je website, maar analyseer goed wat er precies is gebeurd. Duik de data in en bekijk wat er veranderd is aan de zoekresultatenpagina (SERP). Enkele voorbeelden:
Zorg dat ervoor dat je content schrijft voor je bezoekers (niet voor Google) en maak deze uniek. Volg de guidelines van Google en blijf optimaliseren waar nodig. Daarnaast is het slim om voor alle verschillende zoekintenties (transactioneel, informatief, commercieel en lokaal) aparte content te ontwikkelen. Denk hierbij aan recepten, lijstjes met tips, reviews, video’s en productpagina's. Zo zorg je ervoor dat je altijd op de eerste pagina van de SERP blijft staan, welke intentie Google ook prioriteit geeft.
Maar het allerbelangrijkste: raak niet in paniek en maak geen overhaaste beslissingen.
Jasmijn: Als full service online marketing bureau verzorgen we regelmatig SEO-migraties voor nieuwe website en webshops. Pak je zo'n migratie verkeerd aan, dan kan er nog wel eens wat misgaan. Het is belangrijk om de 'red flags’ die hierbij horen te kennen. Hierbij kun je denken aan een daling in verkeer, verkeerd ingestelde canonicals en kannibalisatie. Door de vele verschillende rode vlaggen bij een migratie kun je al snel het overzicht kwijtraken. Gelukkig bracht de talk van Kathryn Bevan, senior SEO-manager bij Sleeping Giant Media, verlichting!
Volgens Bevan ontstaan fouten bij een migratie vrijwel altijd door de volgende omstandigheden:
Wanneer er sprake is van één van bovenstaande dingen, dan zorgt dit volgens Bevan voor een daling van gemiddeld wel 32% in organisch verkeer naar het desbetreffende domein. Er is zelfs sprake van een daling van 50% in het verkeer als de website een rebranding krijgt waarbij de domeinnaam wordt aangepast. Als SEO-specialisten weten wij als geen ander dat een enorme daling in het organisch verkeer een flinke klap kan zijn met grote financiële gevolgen.
Om een daling zoveel mogelijk te voorkomen is het noodzakelijk om de volgende zaken altijd goed te controleren:
Redirects
- Geven alle redirects een 301 status code?
- Zijn er incorrecte redirects?
- Worden de afbeeldingen geredirect?
Broken tracking
- Is er sprake van ontbrekende of gebroken tracking codes?
- Is de conversie-tracking veranderd?
Algemeen
- Lanceer geen nieuwe website op drukke momenten (bijvoorbeeld feestdagen);
- Zorg voor een gestroomlijnd proces voor voorbereiding, uitvoering en communicatie;
- Blijf de website in de gaten houden na de migratie.
Jasmijn: Soms komt het voor dat bedrijven meerdere (sub)domeinen in beheer heeft. Vaak wordt er dan op ieder van deze subdomeinen een apart product gepromoot. Wil je als bezoeker overgaan tot een aankoop, dan word je hiervoor naar het primaire domein geleid. Toch is het volgens Damien Robert, marketingmanager bij Convatec, verstandig om al deze domeinen samen te voegen. Dit staat ook wel bekend als een domain consolidation.
Bij een domain consolidation migreer je alle subdomeinen naar het hoofddomein, zonder dat je daarbij de oorspronkelijke content verloren laat gaan. In de praktijk wordt dit vaak gedaan ten behoeve van de branding van een bedrijf. Door alles over te zetten naar één domein verhoog je de domeinwaarde, wat een groot voordeel is als je te maken hebt met hevige concurrentie. Bovendien zorgt centralisering ervoor dat het voor bezoekers makkelijker navigeren wordt, wat uiteindelijk weer een positief effect heeft op het organisch verkeer.
Veel SEO-specialisten zijn volgens Robert huiverig om subdomeinen samen te voegen tot één centraal domein. De meest voorkomende redenen hiervoor zijn:
Hartstikke zonde, want domain consolidation is volgens Robert in veel branches dé oplossing om sterker te staan tegenover de concurrentie. Zeker in branches waarin de concurrentie zo hoog is dat het lastig is om je te onderscheiden. Mocht je toch aan de slag gaan met het samenvoegen van domeinen, dan komt de volgende checklist na het uitvoeren van de migratie in ieder geval van pas:
Hedser: Als SEO-specialist is het verleidelijk om jezelf te verliezen in ellenlange SEO-audits wanneer je begint voor een nieuwe klant. Maar is dat nou wel hetgeen waar de klant het meeste baat bij heeft? James Brockbank wees ons op het belang van prioritering bij SEO. Je kan je SEO-campagne wel enthousiast beginnen met het optimaliseren van afbeeldingen, maar dat levert natuurlijk maar weinig directe impact op. En wij weten als geen ander dat een klant het liefst zo snel mogelijk resultaat ziet.
Aan de hand van dit handige schema kun je volgens Brockbank de juiste prioritering qua optimalisaties aanbrengen in je campagnes. Iets waar wij voor het grootste deel zeker achter staan!
Veel impact (binnen 3 maanden doorvoeren) | Redelijk veel impact (binnen 6 maanden doorvoeren) | Weinig impact (alleen als je er tijd voor hebt) | Geen impact |
Interne links | Nieuwe 'money-pages' creëren | Laadtijdoptimalisatie | Lage kwaliteit linkbuilding |
Bestaande content optimaliseren | Thin content verwijderen | Core Web Vitals | Niet-kritieke technische SEO-fouten oplossen |
Title tags optimaliseren | Kwaliteit van je content verbeteren | Server log analyse | Oude nieuwsberichten verwijderen |
Page intent verbeteren | Structured data implementeren | E-A-T optimalisaties | |
Kritieke technische SEO-fouten oplossen | Site structuur optimalisatie | Alt-teksten optimaliseren | |
Brand mentions veranderen in backlinks | Backlink audit & strategie | Afbeeldingen optimaliseren | |
404-fouten oplossen | PR-linkbuilding | ||
SEO-testing |
Rose-Anne: Bij TriplePro hebben we veel e-commerce klanten, waardoor de talks over e-commerce SEO erg interessant waren. De talk van Anna Moragli ging dieper in op de beste SEO-strategie voor webshops. De sleutel hierbij is om rekening te houden met de onderstaande vijf pijlers:
Wat betreft zoekintentie kun je je voor e-commerce SEO houden aan de volgende ‘keyword matrix’:
Percentage | Zoekintentie |
40% | Commerciële zoekwoorden |
20% | Longtail zoekwoorden |
20% | Informatieve zoekwoorden |
10% | Zoekwoorden met hoge zoekvolumes |
10% | Branded zoekwoorden |
Maak een zoekwoordonderzoek en voeg de zoekintentie daar ook aan toe. Op die manier kun je checken of percentages uit de matrix hierboven terug te zien zijn in het onderzoek. Vraag daarnaast de klant naar de volgende input:
Tot slot gaf Moragli nog een aantal handige tips om quick-wins te herkennen:
Ahrefs: Gooi je website door de Site Explorer van Ahrefs en filter bij de organische zoektermen de posities van 4 tot 20. Maak hier een export van en optimaliseer deze zodat ze nog beter ranken.
Google Search Console: Selecteer de posities en de CTR in Google Search Console en filter de CTR op kleiner dan 15%. Pak deze bevindingen aan.
Technisch: Focus je op de URL's die je echt wilt indexeren. Laat geen onnodige filter-URL's crawlen, dat is namelijk zonder van het crawlbudget.