Hoe bouw je een goede SEO tekst op? Door antwoorden te geven op vragen waarmee de bezoeker zit. That’s it. Hoe we dit doen leg ik heel praktisch uit verderop in deze blog. Om Google iets beter te begrijpen wil ik daar eerst kort bij stil staan.
De missie van Google is om een zoekmachine te creëren die antwoord heeft op alle vragen ter wereld. Daar werken ze bij Google stapje voor stapje naar toe. Als je bijvoorbeeld zoekt op een bekend persoon dan vind je aan de rechterkant direct alle informatie die relevant kan zijn voor deze zoekopdracht.
Google Shopping is nog zo’n voorbeeld, je vindt direct de producten van verschillende aanbieders die overeenkomen met jou zoekopdracht. Allemaal met als doel: jou als bezoeker zo snel mogelijk een antwoord geven op vragen waarmee je zit.
Google kan steeds beter verbanden tussen woorden begrijpen. Google weet bijvoorbeeld wanneer Apple een telefoon is en wanneer Apple een Engelse appel is. Google weet ook dat het goedkoopste laminaat keyword technisch bijna gelijk is aan goedkoop laminaat én dat het in beide gevallen om laminaat gaat. Dat klinkt logisch, maar dat is het niet. Een computer kan namelijk niet interpreteren.
Door keywords in thema’s te plaatsen weet Google steeds slimmer verbanden te leggen tussen woorden en woordgroepen. Deze ontwikkeling zal zich steeds meer voort gaan zetten. (Dat bleek later ook met intrede van Google Rankbrain)
Het wordt steeds belangrijker om puur vanuit de bezoeker te denken. Kwalitatieve content te maken voor de bezoeker. Wat wil je bezoeker weten? Verplaats jezelf eens in zijn schoenen.
Google zal steeds meer op zoek gaan om te achterhalen hoe zij hun rankings kunnen gaan baseren op de doeltreffendheid van een pagina. Geeft die pagina een antwoord op een vraag? Al zullen zaken als keyword keuze, gebruik van koppen, afbeeldingen etc. nog steeds een belangrijke basis blijven in SEO, dat is namelijk veel behapbaarder voor Google.
De basis van alle SEO activiteiten zijn nog altijd keywords, dat is namelijk de beste manier van Google om te bepalen waar een webpagina over gaat.
Wat kan een keyword zijn:
Voorbeeld 1: laminaat
Voorbeeld 2: goedkoop grijs laminaat kopen
Keyword thema’s zijn belangrijker dan specifieke keywords heden ten dage.
Laat het keyword terugkomen in de titel van de pagina. Maar vergeet je doelgroep niet. De titel moet interessant en relevant zijn voor de pagina.
Een goede meta description bestaat uit meerdere onderdelen. Je geeft antwoord op de vraag die een bezoeker waarschijnlijk heeft (dit verhoogt de CTR) , je laat het keyword erin terug komen en je moet de mensen triggeren om de website te bezoeken (call-to-action).
De pagina structuur is als een boek. Je hebt een hoofdstuk (H1 kop), paragraaf (H2 kop) en subparagrafen (H3 t/m H6 koppen).
In de H1 kop laat je de keyword terugkomen en trigger je de bezoeker om verder te lezen.
In de H2 – H4 koppen laat je varianten op keywords terug laten komen. Je zorgt dat het thema in meerder paragrafen worden uitgelicht. Ook hier geldt dat een interessante kop tot meer lezen aanzet.
De eerste alinea is het belangrijkste voor de zoekterm. Hier leg je verder ook uit wat de bezoeker op de pagina kan verwachten.
De ideale keyword dichtheid ligt tussen 2% en 5% van de gehele pagina. Houd rekening met verschillende varianten van de zoektermen.
Een goede tekst geeft altijd antwoord op een vraag waarmee een bezoeker zit. Direct in de eerste zin al (dat heb ik ook gedaan ;)
Voorbeeld: ‘’Beste Google, waar kan ik zo goedkoop mogelijk laminaat kopen in de kleur grijs?’’ Op deze vraag moet een bezoeker zo goed mogelijk een antwoord hebben. Zaken waarmee een bezoeker kan zitten:
Denk er dus over na met welke vragen een bezoeker kan zitten. Dit is verreweg de beste manier om een webpagina op te bouwen. Bezoekers helpen met een antwoord op vragen. Bedenk zelf ook eens wat jij wil als jij Googlet.
Bedankt voor je interesse, ik hoop dat het je geholpen heeft.