Wat is een social media campagne?

Wat is een social media campagne

Het hebben van een Facebook-pagina of Twitter-account is nog maar de eerste stap voor jouw onderneming. Als je hier niets (commercieels) mee doet, heb je hier ook helemaal niks aan. Om social media effectief in te richten werk je met social media campagnes. Een social media campagne begint altijd vanuit een doelstelling. Wat wil jij bereiken? Dat betekent dat je keuzes moet maken.

Voor ondernemers is social media een lastig onlinemarketingkanaal. Er wordt veel tijd ingestopt, maar dat levert niet het gewenste resultaat op. Krijg je te weinig likes, shares en reacties op je berichten? Dan wordt het tijd om je social media over een andere boeg te gooien. De kans is namelijk groot dat je aan hard selling doet via social media kanalen en daar zitten de mensen vaak niet op te wachten. Social media is bij uitstek geschikt om een band op te bouwen met je klanten. Maar hoe doe je dat?

Pak eens je telefoon, zoek een social media app op en kijk welke berichten jij interessant genoeg vindt om bij te stoppen met scrollen, maar wees ook bewust van al hetgeen je niet interessant genoeg vindt. Grote kans dat de oninteressante berichten commercieel van aard zijn. Klopt? Toch ben jij getarget voor die commerciële advertenties/berichten. Dat heeft te maken met je interesses, je online activiteiten, je persoonskenmerken of waar jij je bevindt. Hoe kun je nou zorgen dat ze wel bij jou bericht stoppen?

Een social media campagne opzetten met een eenvoudig stappenplan

 

Stap 1: Wat wil je bereiken met je social media campagne?

Stel een reële doelstelling voor je zelf.

Tip: Pak een tijdstip in de toekomst en hoe wil je er dan voor staan?

 

Stap 2: Wie wil je bereiken?

Bij social media kun je goed een doelgroep targeten op basis van interesses, activiteiten, statussen, werk, persoonskenmerken en locaties. Hiervoor is belangrijk om je doelgroepen in kaart te hebben. Wie wil je bereiken?

Tip: Schrijf eens een persona’s uit voor jezelf.

 

Stap 3: Waar bevinden die mensen zich?

Zit jouw doelgroep meer op LinkedIn dan op Facebook of zijn ze meer actief op Instagram? Het is belangrijk om te weten waar jouw doelgroep actief is.

Tip: Om effectief je social media campagne op te zetten zet je in het begin hoogstens 2, maar het liefs 1 social media kanaal in. Zodra het goed loopt, kun je altijd nog uitbreiden. Focus is belangrijk.

 

Stap 4: De inhoud

Zonder plan is het lastig om telkens weer nieuwe berichten te schrijven en te plaatsen. Je moet terplekke gaan bedenken waar het over moet gaan, dat is ook de reden waarom het tot nu toe ineffectief is geweest. Met een brainstormsessie neem je dit probleem weg. Welke boodschap wil jij vertellen of wat wil jij delen met de getargete mensen? Als je er nu 1x goed over nadenkt, dan scheelt dat jouw later een hoop tijd. Daarnaast worden je berichten effectiever.

Tip: schrijf een paar steekwoorden op die verwant zijn aan je doelstelling en verzin hier gerelateerde onderwerpen omheen. Voor je het weet heb je een geraamte van een content strategie gemaakt.

 

Stap 5: Wanneer?

Wanneer je tijd hebt? Nee, dan blijft het er vaak bij. Je hebt het druk, de werknemers hebben het ook druk en daarnaast is regelmaat belangrijk. Stel liever een planning op met wat je wanneer wilt gaan doen, via welk kanaal en voor welke doelgroep. Zo weet je ook direct wanneer de deadlines zijn. Onderstaand is een planningsdocument, simpel en effectief. Het geeft je houvast en dwingt je tijd vrij te maken voor het maken van een post.

Wanneer wordt het geplaatst?

Wat is de inhoud?

Wie gaat het doen?

Op welk social media kanaal?

Wat is het resultaat?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tip: laat ook enige ruimte vrij voor flexibiliteit, zodat je kunt inspelen op de actualiteiten.

 

Voorbeelden van een social media campagnes

Succesvolle social media campagne inrichten?

 
privacy waarborg ddma

Interessant

Portfolio

Online marketing Website portfolio
Internet marketing kennisbank Webshop portfolio
Online marketing blog  
line f

Contact

 

Hoofdkantoor

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

 

 

 
line f

Online Marketing

Bankastraat 77,
9715 CJ Groningen

+31 (0)50 305 0023
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanYoutube: TriplePro Online MarketingInstagram: TriplePro Online Marketing

Direct Marketing

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online Marketing Linkedin: Studenten bijbaan

Studenten

Korreweg 124,
9715 AJ Groningen

+31 (0)50 5791114
info@triplepro.nl

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaan

Content Marketing

Krum Popov str. 56-58,
1421 Sofia, Bulgaria

+359 (0)89 45 56 344
info@triplepro.bg

Facebook: TriplePro Online MarketingLinkedin: Studenten bijbaanInstagram: Content MarketingVine: Content Marketing

050 305 00 23


TriplePro Online Marketing
 
Ontevreden over je social media resultaten?
Samen met onze knappe koppen maak jij wél het verschil
Ja, help mij verder op het internet

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Maatschappelijk verantwoord ondernemen

TriplePro