Hoe een simpele kleurverandering het conversiepercentage met 40% verhoogde in slechts 4 maanden tijd
In augustus 2023 zijn we gestart met een conversiepercentage van 2,73%. Na een aantal maanden, in december 2023, zagen we al een fikse stijging van maar liefst 40%, naar een conversiepercentage van 3,83%. Nu, in Februari 2024 is het conversiepercentage al boven de 4%! Hoe hebben we dit bereikt?
We zijn eerst gestart met een grondige analyse van de website, gebruikmakend van Google Analytics, heatmap analyses (via Clarity), on-exit surveys (via Hotjar), form analyse (via Mouseflow), expert review en een website audit. Deze CRO-analyse gaf talrijke knelpunten en bijbehorende oplossingen, die vervolgens maandelijks werden getest - twee per maand - om de effectiviteit ervan te evalueren en te verwerken op de website indien succesvol.
Een van deze succesvolle A/B tests bleek de kleur aanpassingen op de CTA's (Call-To-Actions ookwel buttons of knoppen genoemd). De CTA button is een cruciaal element in het overtuigen van bezoekers om tot actie over te gaan. Het veranderen van een simpele kleur aan deze CTA buttons bleek een krachtige strategie te zijn om de aandacht van bezoekers te trekken en hun besluitvormingsproces te beïnvloeden.
Wil je meer weten over hoe deze kleine aanpassing, grote veranderingen teweegbracht in het conversiepercentage? Lees hier dan gauw verder.
Conversiepercentage in Augustus 2023
Conversiepercentage in December 2023
Een A/B-test is een gerandomiseerd experiment waarbij twee of meer varianten van dezelfde webpagina (A en B) worden gebruikt. Elke variant wordt op vergelijkbare tijdstippen geserveerd, zodat de prestaties ervan onafhankelijk van andere externe factoren kunnen worden waargenomen en gemeten.
A/B-testen zijn van onschatbare waarde omdat ze objectieve inzichten bieden in wat echt werkt voor je doelgroep. Door variaties te testen, zoals verschillende kleuren, teksten of lay-outs, kun je ontdekken welke aanpassingen de beste resultaten opleveren. Dit stelt je in staat om de beste beslissingen te nemen en je marketingstrategie continu te optimaliseren voor maximale effectiviteit en conversie.
Het voorzien van een groene kleur aan de CTA's kan de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid verhogen, resulterend in een toename van klikken op de CTA's in formulieren. Deze kleuraanpassing heeft het potentieel om het probleem van lage klikfrequenties aan te pakken en de gebruikersrespons te verbeteren. Deze test duurt maximaal 30 dagen.
De huidige variant (ookwel de control genoemd) had bij de formulieren blauwe CTA's. Deze CTA's vallen niet genoeg op omdat de huisstijl al veel blauwtinten bevat en deze kleur op meerdere plekken op de website voorkomt zoals de achtergrond.
De test variant had bij de formulieren groene CTA's. Door de CTA's groen te maken, terwijl deze kleur niet veel voorkomt op de site, vallen ze direct op. Daarnaast straalt groen ook positiviteit en betrouwbaarheid uit.
De resultaten zijn zeer bemoedigend en buitengewoon goed. Er is een duidelijk waarneembaar verschil tussen de controle variant en de test variant, waarbij de testvariant duidelijk de overhand heeft gekregen. Hieronder volgen enkele belangrijke bevindingen:
Bezoekers | Conversies | Uplift | Significantie | |
Controle | 2.709 | 70 | ||
Variant | 3.236 | 114 | +36,3% | 98,1% |
Bezoekers | Conversies | Uplift | Significantie | |
Controle | 1.828 | 49 | ||
Variant | 2.202 | 80 | +35,5% | 95,4% |
Bezoekers | Conversies | Uplift | Significantie | |
Controle | 881 | 21 | ||
Variant | 1.034 | 34 | +37,9% | 87,7% |
Op basis van onze resultaten wint de Test Variant met een significantie van 98,1%. Vanuit daar brachten wij ons advies uit en werd aangeraden om deze variant te implementeren. De CTA button's aanpassen naar een groene kleur verhoogt de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid, wat resulteert in een toename van klikken op de CTA's in de formulieren. Uiteindelijk droeg dit bij aan de verhoging van het conversiepercentage naar ruim 4%!
Meer formulieren ingevuld
Gestegen in het conversiepercentage