klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Hoe een simpele kleurverandering het conversiepercentage met 40% verhoogde in slechts 4 maanden tijd

In augustus 2023 stond het conversiepercentage op een 2,73%. Maar tegen december 2023 hadden we dit percentage weten te verhogen naar een 3,83%, een stijging van maar liefst 40%. En momenteel in Februari 2024 is het conversiepercentage al boven de 4%! Hoe hebben we dit bereikt?

We zijn eerst gestart met een grondige analyse van de website, gebruikmakend van Google Analytics, heatmap analyses (via Clarity), on-exit surveys (via Hotjar), form analyse (via Mouseflow), expert review en een website audit. Deze CRO-analyse gaf talrijke knelpunten en bijbehorende oplossingen, die vervolgens maandelijks werden getest - twee per maand - om de effectiviteit ervan te evalueren en te werken op de website indien succesvol.

Een van deze succesvolle A/B test was de kleur aanpassingen op de CTA's (Call-To-Actions ookwel buttons of knoppen genoemd). De CTA is een cruciaal element in het overtuigen van bezoekers om tot actie over te gaan. Het veranderen van een simpele kleur aan deze CTA's bleek een krachtige strategie te zijn om de aandacht van bezoekers te trekken en hun besluitvormingsproces te beïnvloeden.

Wil je meer weten over hoe deze kleine aanpassing grote veranderingen teweegbracht in het conversiepercentage? Lees hier dan gauw verder.

logo   8,8  hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS

icon

2,73%

Conversiepercentage in Augustus 2023

icon

3,83%

Conversiepercentage in December 2023

+40% groei in het conversiepercentage

Maar wat is A/B testing nou eigenlijk?

Een A/B-test is een gerandomiseerd experiment waarbij twee of meer varianten van dezelfde webpagina (A en B) worden gebruikt. Elke variant wordt op vergelijkbare tijdstippen geserveerd, zodat de prestaties ervan onafhankelijk van andere externe factoren kunnen worden waargenomen en gemeten.

En waarom A/B testen we?

A/B-testen zijn van onschatbare waarde omdat ze objectieve inzichten bieden in wat echt werkt voor je doelgroep. Door variaties te testen, zoals verschillende kleuren, teksten of lay-outs, kun je ontdekken welke aanpassingen de beste resultaten opleveren. Dit stelt je in staat om de beste beslissingen te nemen en je marketingstrategie continu te optimaliseren voor maximale effectiviteit en conversie.

De hypothese over kleuraanpassingen op CTA's

Het voorzien van een groene kleur aan de CTA's kan de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid verhogen, resulterend in een toename van klikken op de CTA's in formulieren. Deze kleuraanpassing heeft het potentieel om het probleem van lage klikfrequenties aan te pakken en de gebruikersrespons te verbeteren. Deze test duurt maximaal 30 dagen.

Visuals (voorbeelden) van deze A/B test

website

Huidge variant (control)

De huidige variant (ookwel de control genoemd) had bij de formulieren blauwe CTA's. Deze CTA's vallen niet genoeg op omdat de huisstijl al veel blauwtinten bevat en deze kleur op meerdere plekken op de website voorkomt zoals de achtergrond.

website

Test variant

De test variant had bij de formulieren groene CTA's. Door de CTA's groen te maken, terwijl deze kleur niet veel voorkomt op de site, vallen ze direct op. Daarnaast straalt groen ook positiviteit en betrouwbaarheid uit.

Resultaten van deze A/B test

De resultaten zijn zeer bemoedigend en buitengewoon goed. Er is een duidelijk waarneembaar verschil tussen de controle variant en de test variant, waarbij de testvariant duidelijk de overhand heeft gekregen. Hieronder volgen enkele belangrijke bevindingen:

Totaal:

 BezoekersConversiesUpliftSignificantie
Controle2.70970  
Variant3.236114+36,3%98,1%

 

Mobiel:

 BezoekersConversiesUpliftSignificantie
Controle1.82849  
Variant2.20280+35,5%95,4%

 

Tablet & desktop:

 BezoekersConversiesUpliftSignificantie
Controle88121  
Variant1.03434+37,9%87,7%

 

Conclusie & advies

Op basis van de resultaten wint de Test Variant met een significantie van 98,1% , daarom is het aan te raden om deze variant te implementeren. De CTA's aanpassen naar een groene kleur verhoogt de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid, wat resulteert in een toename van klikken op de CTA's in de formulieren.

linkbuildingicon

+37%

Meer formulieren ingevuld

linkbuildingicon

+36%

Gestegen in het conversiepercentage

Welke templates hebben?

alana
Alana Wesselink
CRO-Specialist
alana@triplepro.nl

CRO scan ontvangen?

Mogen wij jou ook helpen met een effectieve conversie optimalisatie scan? Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?

  • Een gratis CRO rapport met een analyse van de huidige stand van zaken
  • Een gratis rapport met kansen
  • Een gratis en datagedreven advies op maat

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact