Iedere pagina van een website is geschreven voor een bepaald doel. Dat wil zeggen dat jij wil dat de bezoeker een bepaalde actie uitvoert op de pagina. Dit weet jij als eigenaar van de website, maar belangrijker is dat jij de bezoeker stuurt naar waar jij hem hebben wilt. Je geeft de bezoeker als het ware een opdracht. Dit kan in de vorm van een tekst, maar beter nog: via een goede CTA. Hierdoor zal de website meer opleveren dan dat deze kost. Met andere woorden: het toepassen van een juiste CTA verhoogt het rendement van jouw website.
Neem bijvoorbeeld de productpagina van een webshop. Als jij de bezoeker aan wilt sturen op het doen van een aankoop, is de verleiding groot om in de productomschrijving op te nemen "bestel nu dit prachtige product en heb het morgen al in huis!". Dit is zeker een call-to-action, want je geeft de bezoeker immers de ‘opdracht’ om nu een product te bestellen.
Je zou de drempel kunnen verlagen door op een geschikte locatie een call-to-action button te plaatsen. Deze knop, vaak boven de vouwlijn, is opgemaakt in een vriendelijke, toegankelijke kleur zoals groen of oranje en verleidt de bezoeker om het product daadwerkelijk te bestellen. Dit voorbeeld geldt natuurlijk niet alleen voor het aankopen van producten in een webshop, maar helpt ook bij het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een vrijblijvende offerte.
Door in de tekst te verwijzen naar het contactformulier of het vrijblijvend invullen van het offerteformulier maak je de bezoeker ‘warm’ voor de CTA. Een mooi opgemaakte knop maakt het af en de conversie is een feit. Het resultaat is niet alleen rendement, maar ook contact met jouw bezoeker op de manier zoals jij dat wilt.