Om te begrijpen hoe conversie optimalisatie precies werkt is het goed om te beginnen bij het begin. Wat is bijvoorbeeld precies een conversie? In het kort is een conversie een bepaalde actie die jij wilt dat gebruikers op jouw website uitvoeren. Conversies zijn er in alle soorten en maten en zullen voor ieder bedrijf anders zijn. Wat voor jou precies als een conversie telt bepaal je namelijk zelf. Voor een webshop is dit bijvoorbeeld een online aankoop. Maar een conversie kan ook bestaan uit het invullen van een contactformulier, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het aanklikken van een button.
Wat is je conversieratio?
Binnen de online marketing wordt veel gesproken over de conversieratio. Om online succes te behalen is het zaak dat deze zo hoog mogelijk is. Maar wat is het precies? Je conversieratio is niets anders dan het percentage bezoekers dat op jouw website een conversie uitvoert. Trek jij maandelijks 1000 bezoekers naar je website en haal je daar 10 conversies uit, dan heb je een conversieratio van 1%. Voor conversie optimalisatie is de conversieratio de allerbelangrijkste metric. Want weet je je conversieratio bijvoorbeeld op te krikken naar 2%, dan haal je uit hetzelfde aantal bezoekers dubbel zoveel klanten. Het doel van CRO is dus om je conversieratio te verhogen.
CRO-scan aanvragen
Nu je het belang van conversie optimalisatie kent kun je vast niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan. Het is alleen niet verstandig om maar gelijk te beginnen met optimaliseren. Een goede CRO-campagne draai je namelijk op basis van data. Meten is weten!
Breng je verbeterpunten in kaart
Voordat je aan de slag gaat is het slim om in elk geval het volgende te doen:
- Zoek eerst uit waar precies jouw knelpunten liggen op CRO-gebied. Dit kun je doen door je data te analyseren in Google Analytics. Heb je een webshop, kijk dan bijvoorbeeld waar in het bestelproces mensen afhaken.
- Heb je meerdere verbeterpunten gevonden, zorg er dan voor dat je een goede prioriteitenlijst maakt. Je kunt niet alles tegelijkertijd oppakken, zeker niet als je ook tests wilt gaan draaien. Met behulp van het PIE-model (potential, importance, ease) kun je gemakkelijk alle verbeterpunten rangschikken op basis van prioriteit.
Testen, testen, testen
Als je weet welk verbeterpunt je wilt aanpakken, kun je het natuurlijk meteen uitvoeren. Maar een goede CRO-specialist gaat eerst testen. Zo kun je je verbeterpunten namelijk aanpakken op basis van data en niet van aannames. Testen kan op verschillende manieren:
A/B testing
A/B testing is een veelgebruikte manier van testen voor CRO. Hiermee krijgt de helft van je bezoekers de normale variant van een webpagina te zien en de andere helft de geoptimaliseerde variant. Op deze manier kun je inzicht krijgen in welke variant het beste converteert.
Multivariate testing
Met een multivariate test kun je meerdere versies en meerdere variabelen tegelijkertijd testen. Eigenlijk is dit dus een geavanceerdere versie van een A/B test.
Mouse tracking
Met behulp van mouse tracking kun je zien hoe je bezoekers jouw website gebruiken en wat hun kijkgedrag is. Je ziet precies hoe bezoekers hun muis bewegen en op welke elementen ze het langst blijven hangen. Essentieel voor een goed inzicht over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Populaire tools hiervoor zijn Hotjar en Clarity.
Usability-onderzoek
Hiermee laat je proefpersonen meerdere opdrachten uitvoeren op jouw website. Bijvoorbeeld het opzoeken van bepaalde informatie of het doen van een bestelling. Hiermee kun je zeer waardevolle informatie vergaren over hoe gebruiksvriendelijk je website is.
CRO-scan aanvragen
Zo pakken wij CRO aan bij TriplePro
Wil jij de conversie optimalisatie van jouw website liever uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag jouw conversiepercentage te verhogen. Dit kan je van ons verwachten:
Samen met jou formuleren we de doelstelling van de campagne, zodat we daarna kunnen starten met het verzamelen en analyseren van data.
We zetten de knelpunten op een rijtje en maken een prioriteitenlijst en begint het echte werk en gaan we verbeteringen testen en/of doorvoeren.
We monitoren de resultaten en bespreken die met elkaar.
CRO-scan aanvragen
Wij geloven in ons motto 'samen succesvoller.' Alleen samen kunnen we tot de beste resultaten komen!
Laat ons jouw conversieratio verhogen
Conversie optimalisatie hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, maar het goed uitvoeren is een ander verhaal. Daarom is het verstandig om dit uit te besteden bij een gespecialiseerd CRO-bureau. Door onze jarenlange ervaring met conversie optimalisatie is TriplePro hiervoor de perfecte keuze. Onze knappe koppen analyseren graag de knelpunten van jouw website, laten alle professionele tools erop los en verhogen zo jouw conversieratio. Neem contact met ons op en wij maken voor jou een plan op maat!
CRO-scan aanvragen
Trotse partner van.
Samen zijn we succesvoller. Daarom geloven wij in samenwerkingen die merken laten groeien. Met deze partners realiseren we dagelijks zichtbare online impact.